Gå til innhold

Lei av å være tynn, muskler?


vista223

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte egentlig litt mer på 20kg muskler/fett. Men kan kommer ikke til å klare å legge på seg 20kg muskler.

Signaturen din.

Hvis du er 14 år. Hvordan klarer du så mye i de forskjellige øvelsene? Har du markerte og fine muskler, eller en del "fett" på kroppen? Hva spiser du daglig, og hvor ofte trener du i uka?

Lenke til kommentar

Vekt: 70kg

Fett: %12-13

 

Har sånn helt ok kropp, med tanke på at jeg gikk fra lubben (no muscle) til litt bedre form. Om du lurer på om jeg har markert kropp, har liksom en halveis synelig 4 pack. Det med fine muskler, liksom fint bryst, fin six pack osv er genetisk bestemt.

 

Hva jeg spiser dagelig hmm;

Off dager: (6-7 måltider)

2,5 liter H melk

100g mandler

2 bananer

middag (frokost, lunsj, kvelds)

 

Treningsadagger: (5-6 måltider)

2,5 liter h melk

100g mandler

200g rosiner

middag (frokost,lunsj, kvelds)

 

Skal ligge på 3500kcal-4000.

 

Over til øvelsene, du må ha disiplin og tolmodighet. Første dagen jeg gikk inn på treningssenteret klarte jeg knapt 25kg på knebøy, og 20kg på benkpress. Etter 5 månder med arbeid med meg selv, toldmodhet, og of course sove som en stein og spise som en hest. Så gikk jeg fra 59kg til 70kg i kroppsvekt, fra 25kg i knebøy til 120kg, fra 20kg i benk til 80kg. Trener 3 ganger i uken, der jeg tar denne splitten:

Dag1: Bryst + bein (lett bein)

Dag2: Rygg

Dag3: Bein + bryst (lett bryst)

Også neste uke bytter jeg rygg til dag1 og legger til en lett bein, og på dag3 blir det lett rygg og heavy bein.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

tok en liten pause fra forumet. har begynt å trene for fullt nå. Men har ikke "faste dager", hvor ofte burde man trene i uken? jeg har trent nå ca 5 dager i uken. er det for mye? burde jeg fortsette slik, eller mindre. Så tenker jeg litt på overbelastning. Tok 5 kg flies ( helt utstrukkete armer ) 80 ganger. Blir dette å presse seg for mye? eller er det bedre med et opplegg som:

 

Flies - 20x3

Curls - 15x3

osv.

 

 

-Takk

Lenke til kommentar
Hei,

 

tok en liten pause fra forumet. har begynt å trene for fullt nå. Men har ikke "faste dager", hvor ofte burde man trene i uken? jeg har trent nå ca 5 dager i uken. er det for mye? burde jeg fortsette slik, eller mindre. Så tenker jeg litt på overbelastning. Tok 5 kg flies ( helt utstrukkete armer ) 80 ganger. Blir dette å presse seg for mye? eller er det bedre med et opplegg som:

 

Flies - 20x3

Curls - 15x3

osv.

 

 

-Takk

 

Righht?

Hvor ofte bør du trene i uken? Husk at hvile er viktig, faktisk en av de viktigste prinsippene. Tren 3 ganger i uken.

 

Hvorfor 80 reps? HVORFOR? Dette bygger ikke noe som helst. For å bygge muskler må musklene ha belastning. Det vil si, tren med 4-7 reps med en vekt som er tung, du trenger ikke å presse deg helt ut, men du skal kjenne at det er tungt.

 

Uansett, dropp flies og curls. Just forget it man. Du bygger ikke muskler av det, det du burde fokusere på er markløft og knebøy.

 

Du er så godt som screwed hvis du ikke har et opplegg og kosthold. Les alle artikklene på Stronglifts.com og les nybeggyner tråden du fikk tidligere i denne tråden.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du må også huske på at du har flere forskjellige "styrker" (Utholdende styrke, eksplosiv styrke, maksimal styrke osv.) Og hvor tungt du løfter, hvor mange ganger du løfter, og hvor kjapt du løfter vil spille inn på de forskjellige disiplinene. Hvis du løfter mange ganger, men med forholdsvis liten vekt på stanga, vil du trene utholdende styrke. Løfter du tungt, men med færre set og repitisjoner, vil din maksimale styrke øke. jeg har hørt at om man trener utholdende styrke, så vil muskelen(e) få større volum enn om man trener maksimal, mens hvis man trener rå styrke vil muskelen bli mere kompakt. (Nei, jeg er ikke 100% sikker på dette, correct me if I'm wrong :) )

 

En annen ting jeg vil påpeke er at om du vil ha mere markerte muskler så må du få fettprosenten din ned. Den beste og forholdsvis enkleste måten å gjøre dette på er å ta seg en lang og god løpetur er par - tre ganger i uka. Du vil ikke forbrenne noe særlig fett ved å løfte mye vekter, og musklene vil legge seg under fettet og ikke bli like "synlige".

Til deg som sa at du måtte være genetisk født "riktig" for å få sixpack så er dette helt feil. Alle mennesker har like mange muskler i kroppen, men størrelsen er det som utgjør forskjellene. Hvis du fjerner fettet som ligger utenpå magemusklene, samtidig som du får musklene til å vokse, vil du nok få six-packen til å synes :)

Endret av martsK
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke trene Flies og curls? knebøy og markløft trener jo ikke ikke hele kroppen.. Uansett, jeg har ikke tyngere enn 5 kg vekter. Jeg tar alltid sakte og mange repitisjoner, hvis dette gir mer volum i musklene er jo det "perfekt" :) Akuratt det jeg vil. Men dere andre, mener dere også at jeg burde droppe flies og curls? Og lignende det.

Lenke til kommentar
Du må også huske på at du har flere forskjellige "styrker" (Utholdende styrke, eksplosiv styrke, maksimal styrke osv.) Og hvor tungt du løfter, hvor mange ganger du løfter, og hvor kjapt du løfter vil spille inn på de forskjellige disiplinene. Hvis du løfter mange ganger, men med forholdsvis liten vekt på stanga, vil du trene utholdende styrke. Løfter du tungt, men med færre set og repitisjoner, vil din maksimale styrke øke. jeg har hørt at om man trener utholdende styrke, så vil muskelen(e) få større volum enn om man trener maksimal, mens hvis man trener rå styrke vil muskelen bli mere kompakt. (Nei, jeg er ikke 100% sikker på dette, correct me if I'm wrong :) )

 

En annen ting jeg vil påpeke er at om du vil ha mere markerte muskler så må du få fettprosenten din ned. Den beste og forholdsvis enkleste måten å gjøre dette på er å ta seg en lang og god løpetur er par - tre ganger i uka. Du vil ikke forbrenne noe særlig fett ved å løfte mye vekter, og musklene vil legge seg under fettet og ikke bli like "synlige".

Til deg som sa at du måtte være genetisk født "riktig" for å få sixpack så er dette helt feil. Alle mennesker har like mange muskler i kroppen, men størrelsen er det som utgjør forskjellene. Hvis du fjerner fettet som ligger utenpå magemusklene, samtidig som du får musklene til å vokse, vil du nok få six-packen til å synes :)

 

Delvis rett her. Det første du sa, skjønte jeg ikke helt. Sant med styrke, maksimal muskelvekst og utholdenhet. Men du nevte at musklene vil få en annen "fasong". Større volum? Nei det er ikke sant. Muskler reagerer på stress ikke på reps antall eller noe sånt, klarer du å "stresse" musklene. Det vil dog si, skade musklene vil de bli større og bedre til neste trening. La meg bare drepe et mythe, mange som tror de må endre treningsprogram etter 6-8 uker fordi de tror at musklene vil bli vandt til den bevegelsen og at de kan "tenke". Nei, muskler kan ikke tenke.. Målet med treningen er å "skade musklene".

 

Jeg skal ikke trene Flies og curls? knebøy og markløft trener jo ikke ikke hele kroppen.. Uansett, jeg har ikke tyngere enn 5 kg vekter. Jeg tar alltid sakte og mange repitisjoner, hvis dette gir mer volum i musklene er jo det "perfekt" smile.gif Akuratt det jeg vil. Men dere andre, mener dere også at jeg burde droppe flies og curls? Og lignende det.

Vil ikke markløft og knebøy ta hele kroppen? Ikke? Kanskje de ikke "isolerere" alle musklene i kroppen, men jeg skal love deg at du vil så MYE større ut etter 24 uker med knebøy og markløft og masse mat. Det der med volum og sagte repitsjoner er bare kødd. Målet ditt er å trene så tungt som over hode mulig for å stresse musklene, 5kg er klart alt for lett for deg. Ikke at jeg sier at du bør hoppe i 80kg på knebøy, men heller begynne på en vekt som er litt tung, og kjøre lav reps som 5-7 og øke vekt hver gang.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Kanskje du burde investere litt cash til et treningsstudio?

 

Det som er veldig dumt å trene hjemme er oftest at du ikke får de resultatene du vil ha, du vil som oftes trene ræven din av. Ikke ta med noen mass-building øvelser som knebøy, markløft og benkpress. Og etter noen månder finner du ut av at dette ikke er sporten for deg, og legger vektløfting på hyllen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg er 14 år, går på treningsstudio fordeom.

 

Prøv å smisk med de folksa da, si at du har trent i et halvt år på et annet treningsstudio i en annen by og vært skade fri den tiden. Treningsstudioene setter opp aldersgrenser selv, akkuratt som piercing studioer.

 

Litt smisk så skal du nok klare å komme inn, akkurat det jeg gjor for å få min Industriell-piercing i øret, ohh yeah!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...