Gå til innhold

Kan jeg forbedre E2220 @ 3,1ghz?


Anbefalte innlegg

Tips til å forbedre dette - enten med høyere klokking eller lavere volt/temp:

 

E2220 2,4ghz (stepping D, revisjon M0) økt til 3,089ghz

Asus P5K

GEIL DDR2 PC6400 ULTRA 2 GB: volt 2,1 - økt til 2,3. Kjører 449mhz

 

Har satt følgende verdier i BIOS:

CPU multiplier 11 (maks 12)

FSB 280mhz

Fsb strap 333mhz

Cpu volt 1,4625v (viser 1,368v i CPU-Z)

CPU PLL Voltage økt fra 1,5v til 1,7v

FSB termination voltage økt fra 1,2 til 1,4v

Northbridge voltage økt fra 1,25 til 1,55v

DRAM command rate: 1T

 

Jeg trodde denne skulle lett klare opptil 3,4ghz uten å øke volten så mye. Jeg er relativt fersk i overklokking, men har lest en hel masse på nett om hva andre har prøvd. Ser at noen har fått høyere hastighet med lavere volt på CPU enn meg. Er det noen som ser kjapt hva jeg kan prøve å endre her? Enten for å få høyere klokking - eller for å få redusert volt og varme.

 

PS. Har prøvd flere multipliere. Fra 9-12 med ulike kombinasjoner av FSB. Det ble mest stabilt med 11.

Kjører nå Prime95 på andre timen med 49-53 c på begge kjernene (målt med Real temp, 5c lavere målt med Speedfan).

Har to andre E2220 som jeg skal prøve etterpå for å se om det er noen forskjell.

 

Er det forresten OK å kjøre 24/7 på disse verdiene jeg har nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve når jeg kommer hjem i kveld. Hva betyr det å sette minnet til 2T, forresten? Øker det minnehastigheten? Påvirker det noe annet også?

 

Har forresten satt inn en annen E2220 (samme stepping), og fikk klokket den opp til 3,250 med 12 * 270 FSB. RAM volt er satt ned til 2,2, CPU volt til 1,45 (kjører på 1,36v i CPU-Z) ellers er det samme innstillinger. Den er ikke helt stabil, den ene prosessoren feiler i Prime95 etter et par timer.

 

Etter hva jeg har lest ser jeg to alternativer: øke CPU volt, NB volt eller senke hastigheten. Flere ideer? Har CPU PLL Voltage og FSB termination voltage noen betydning?

 

 

PS. Jeg skjønner ikke stort mer enn sammenhengen mellom FSB, CPU og RAM. Pluss CPU volt og stabilitet. De andre justeringene har jeg kopiert fra andre uten å skjønne hva de innebærer.

Lenke til kommentar

OK, har prøvd 2T, lest om hvordan det funker også - men ingen effekt. PC-en kræsjet til og med etter to minutter med Prime95. Fant en test av minnet hvor de fikk dem til å kjøre på 1100mhz på 2,3v og 5-5-5-15. De burde tåle litt.

 

Takknemlig hvis det er flere som har tips. Har nå øket vcore i flere trinn til 1,4850 uten at det har noen effekt. Hva kan det være som hindrer nå? Temperatur er maks 55c under load.

Lenke til kommentar

Kjører nå 260 * 12 = 3120mhz og skal ta en lengre kjøring for å se om det er stabilt. Har satt tilbake alle innstillinger på auto og har bare justert følgende opp fra standard:

 

FSB: 260

Vcore: 1,45v (viser 1,36 under load, 1,418 idle i cpu-z. Rart.)

Ram på auto (gir 390mhz)

Ramvolt: 2,2v

Timings: 4-4-4-12

 

Men temperaturen har gått opp 5 grader. Lurer på om det skyldes monteringen av CPU-kjøleren. Skal først få det stabilt og se hvor lav spenning jeg kan kjøre, og så montere kjøleren på nytt. Syntes det var en dramatisk operasjon å montere cpu og kjøler før, men nå som jeg har gjort det noen ganger så er det utrolig hvor lett det går, he he.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...