Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på speedometer i Hyundai Sonata 1996


RPA

Anbefalte innlegg

Bilen er en Hyundai Sonata 1.8L 1996-modell.

 

Speedometeret på bilen sluttet brått å virke. Det fungerte helt fint til jeg parkerte, når jeg startet bilen igjen var det dødt. Både speedometernål og tripteller står stille.

 

Jeg tipper det er en sensor som er gåen da det ikke ser ut til å være noen vaiere fra girkassen. Spørsmålet er da om det er noen måte å finne ut om det er feil i speedometeret, eller sensoren? Er dette lett å fikse selv, og hva vil delene kunne koste? Evt. hva kan det koste å fikse dette på verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok sjekkes med diagnoseutstyr. Dersom det er ABS på bilen er sansynligvis fartsdataene hentet fra ABS-systemet.

 

Det kan være kabelbrudd som er problemet. Fartsensoren går typisk på ei ledning til panelet (hver puls = en viss omdreining).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Bilen er en Hyundai Sonata 1.8L 1996-modell.

 

Speedometeret på bilen sluttet brått å virke. Det fungerte helt fint til jeg parkerte, når jeg startet bilen igjen var det dødt. Både speedometernål og tripteller står stille.

 

Jeg tipper det er en sensor som er gåen da det ikke ser ut til å være noen vaiere fra girkassen. Spørsmålet er da om det er noen måte å finne ut om det er feil i speedometeret, eller sensoren? Er dette lett å fikse selv, og hva vil delene kunne koste? Evt. hva kan det koste å fikse dette på verksted?

 

Mål motstand i giveren som står skrudd i differensialen på girkassen. Det kan også være en mekanisk feil på tannhjulet som går ned i diffen eller feil/skitt i selve kontakten på giveren. Begynn med det.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Peugeoten min fikk to feil samtidig, som gjorde at speedometeret kom og gikk som det ville.

 

Den ene feilen var giveren nede på girkass. Den ble byttet.

 

Den andre feilen var dårlige, godt synlige loddinger i speedometeret.

Fem minutter med loddebolt, så var det fikset.

 

Idiotisk konstruksjon, forresten.

Lange metallkontakter som minner om småspiker var loddet i ett punkt i enden. Den andre enden stikker inn i et tilsvarende hull i selve motoren som driver viseren i instrumentet.

 

Det blir som en brekkstang. Loddepunktene var helt sprekt. Jeg er heldigvis en selvlært lodder med eget utstyr, som fatter'n kjøpte da han var tenåring.

Det får jobben gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...