Gå til innhold

Hvordan slippe å forandre menyen på alle sidene mine?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Driver å lager en side og har sett meg lei av å måtte forandre menyen på hver enkelt side hver gang jeg gjør en forandring på den. Er rimelig sikker på at det går ann å lage en slags mal som alle sidene følger. Tenker på noe i stil med et stylesheet...

 

Kan godt hende det står om det andre steder i forumet men fant ikke noe konkret. Fint hvis noen kunne fortalt meg hva som i tilfellet blir brukt link til sider som tar i bruk dette, tutorial etc. hvis det finnes da :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv bruker eg denne måten:

<?php include('filen'); ?>

 

Dette krever at serveren din støtter php og eg trur at også filnavnet må vere .php, men eg er ikkje sikker..

 

Det linja gjør er å lime inn koden til fila nøyaktig der linja er plassert... Det er altso Server Side opplegg...

 

Eg har ikkje peiling på so mykje, men har brukt denne linja på dei fleste sidene mine og det fungerar i det minste :woot:

Lenke til kommentar

Hvis serveren støtter ssi eller php kan du inkludere den samme menyen på alle sidene. Da har du en fil meny.html som *kun* inneholder menykoden (ikke<html><body> osv) som inkluderes av serveren slik at mottageren får en helt vanlig side. I php bli koden slik

<?php include("meny.html"); ?>

og i ssi slik

<!--#include virtual="meny.html" --> (synes jeg å huske)

 

I det første tilfellet må filendelsen være .php (hvertfall standardoppsett) og med ssi må endelsen være .shtml.

Og husk at å inkludere ikke vil virke med mindre serveren siden ligger på ikke støtter det scriptspråket du velger. Ergo vil ikke dette virke hvis du kjører det fra din egen maskin og du ikke har installert en webserver med de tilleggene som trengs.

Lenke til kommentar

Hvis ikke serveren din støtter php eller ssi kan du bruke denne metoden:

Lag en fil (foreksempel meny.html).

I den filen skriver du:

document.write('her skal menyen din stå')

ikke noe mer enn det.

Så, der hvor du vil ha menyen, skriver du:

<script language="javascript" src="meny.html"></script>

 

Så enkelt kan det gjøres!

Lenke til kommentar
Hvis ikke serveren din støtter php eller ssi kan du bruke denne metoden:

Lag en fil (foreksempel meny.html).

I den filen skriver du:

document.write('her skal menyen din stå')

ikke noe mer enn det.

Så, der hvor du vil ha menyen, skriver du:

<script language="javascript" src="meny.html"></script>

 

Skal jeg ikke ha noe mer i meny.html koden min enn

document.write('så koden til menyen inni her som jeg har tatt fra f eks. index.html') og så kalle meny.html ved hjelp av <script language="javascript" src="meny.html"></script> der menyen stod fra før i index.html. Putter altså <script language="javascript" src="meny.html"></script> der hvor menyen i index .html stod fra før av?Jeg fikk ikke det til å funke men kan hende jeg gjorde noe feil.Fugerer selv om jeg bruker css?

Lenke til kommentar
Hvis ikke serveren din støtter php eller ssi kan du bruke denne metoden:

Lag en fil (foreksempel meny.html).

I den filen skriver du:

document.write('her skal menyen din stå')

ikke noe mer enn det.

Så, der hvor du vil ha menyen, skriver du:

<script language="javascript" src="meny.html"></script>

 

Skal jeg ikke ha noe mer i meny.html koden min enn

document.write('så koden til menyen inni her som jeg har tatt fra f eks. index.html') og så kalle meny.html ved hjelp av <script language="javascript" src="meny.html"></script> der menyen stod fra før i index.html. Putter altså <script language="javascript" src="meny.html"></script> der hvor menyen i index .html stod fra før av?Jeg fikk ikke det til å funke men kan hende jeg gjorde noe feil.Fugerer selv om jeg bruker css?

CSS har ingenting med saken å gjøre. Skal prøve å forklare:

 

- Lag meny.html (som du godt kan kalle noe annet for ordens skyld) av menyen i index.html. Alt må ligge på EN linje og ha [document.write('menyen din') rundt seg.

 

- Der menyen stod før, i index.html, setter du dette: <script language="JavaScript" src="meny.html"></script>

 

Da burde det funke...

Lenke til kommentar

:) Tusen takk for hjelpen!

 

Hva er egentlig å foretrekke av javascript, SSI, og PHP? Mente jeg et sted leste noe om at SSI var på vei bort ? PHP har jo mange andre muligheter også framfor SSI mens javascript fungerer overalt? Noen anbefalinger om hva jeg burde benytte meg av?

Lenke til kommentar
PHP har jo mange andre muligheter også framfor SSI mens javascript fungerer overalt? Noen anbefalinger om hva jeg burde benytte meg av?

Javascript fungerer *ikke* overalt, faktisk så er det ganske mange som kobler ut javascript unntatt på de sider man stoler på og som tilbyr tjenester der javascript er nødvendig. PHP derimot vil fungere for alle brukere ettersom det er serveren som behandler koden. Dermed er det kun serveren som må ha støtte for scriptspråket, og det har de fleste servere nå til dags.

Lenke til kommentar
PHP har jo mange andre muligheter også framfor SSI mens javascript fungerer overalt? Noen anbefalinger om hva jeg burde benytte meg av?

Javascript fungerer *ikke* overalt, faktisk så er det ganske mange som kobler ut javascript unntatt på de sider man stoler på og som tilbyr tjenester der javascript er nødvendig. PHP derimot vil fungere for alle brukere ettersom det er serveren som behandler koden. Dermed er det kun serveren som må ha støtte for scriptspråket, og det har de fleste servere nå til dags.

 

Jah, du har SÅ mye nytte av php!

Kan ikke få sagt det nok!! :D

Lenke til kommentar
Går utifra at alternativet over går ann å prøve uten å være koblet opp mot serveren?

 

Selvfølgelig.

javascript er ikke ett server-tilknyttet språk, i motsetting til blant annet php.

Får du det fortsatt ikke til å funke??

Det skal funke, bruker samme metode selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...