Gå til innhold

Excel - Søke i Ark1 etter data med utdata i Ark2


Icaro2

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå prøvde å lete etter en mulighet til å søke i et regneark i excel etter flere forekomster som er definert på forhånd for så å liste det ut i en annen kolonne eller regneark.

Arket det skal søkes i er satt opp i 4 kolonner og ser ut som et vilket som helst database oppsett. Det jeg er ute etter er å finne er 1 eller flere verdier i en kolonne og liste det ut i samme regneark eller et annet ark men i samme fil.

Tenkte at det måtte finnes en funksjon ala SQL med "Select * from" for å hente ut uten at jeg har funnet noe på dette når jeg har søkt på nettet. Har også sett litt på Querytable men den fant jeg ikke ut av. uthenting regner jeg med at må gjøres gjennom VBA.

 

Er det noen som kan sparke meg i rett retning? link til en side som jeg ennå ikke har funnet;-)

Dette er excel 2003

Endret av Icaro2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at det står BIL fire steder i kolonne A i Ark1, det er en lang kolonne med mange kjøretøyer i.

 

Så i Ark2 vil du skrive BIL i en celle e.l. , og i nabokolonen skal det som konsekvens stå

BIL

BIL

BIL

BIL

hentet fra Ark1 ?

 

Neppe.

Jeg mistenker du er ute etter en Pivot-tabell, men du må forklare mer konkret hva du har i tabellen og hva du er ute etter som resultat før jeg er sikker.

 

Beste hilsen Harald

edit typo

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar

utsende på tabellen jeg har er bassert på følgende kolonner som starter på celle A1

og her er det listet ut intill 30 rader på hver uke men som oftest samme vare som går igjen og dette er såkalt fokusvarer (fryselager ;-)

 

År Ukenr Varenr. Varetekst Totallager

*****************************************************

2009 40 1234 XXXXXXXX 30 000

2009 41 2345 XXXXXXXX 1 650

 

jeg henter ut data fra en ekstern database som er gått igjennom og forsåvid lagret i en pivot tabell for å gruppere på hvert varenummer slik at jeg har totalen. jeg henter ut disse dataene fra pivot igjen og lagrer dem i et eget regneark for historikk som beskrevet over og det er disse dataene jeg skal gjøre et nytt utrekk på for å hente ut siste x antall uker for å se opp og nedgang på lager. Antall uker blir definert i en egen celle på et oppstarts ark som jeg starter flere makroer på som gjør den jobben som beskrevet over.

Mulig dette kan gjøres i en pivot tabell men er redd at jeg ikke får vist bare de siste ukene som brukeren definere som parameter men viser alt og over tid blir det mange uker

 

Edit: utsende som ønskes har jeg et ønske om å vise i en pivot tabell med noen tilføyelser på noen måltall og en beskrivelse på tiltak og de 2 siste kan være varierende gjennom året så det er derfor jeg ønsker et uttrekk for med varierende tekst kolonner i en pivot tror jeg vil føre til 1 til mange forekomster på hvert varenummer...

 

Hilsen Knut

Endret av Icaro2
Lenke til kommentar

Ok, takk alikevel

 

men for andre som ser en løsning tar jeg gjerne imot noe innspill ;)

Det er ikke lett å forklare dette så jeg laster opp et bilde for å vise eksempel data som skal vises.

Det som er litt frustrerende er at jeg kan hente inn data ved hjelp av sql fra andre kilder inn i excel men å søke på samme måte i samme excel fil ser verre ut. Hadde da jeg startet en tanke om at kanskje microsoft hadde gjort det like aktuelt å søke innad i en excel fil på samme måte som jeg hadde brukt en ekstern excel fil med ADO og Select from kolonne A->d WHERE kolonne A = uke 39, uke 40 men så enkelt var det ikke desverre eller har jeg ikke sett muligheten her

men resultatet skal til slutt vises i en pivot som ekseplet i bildet

post-112143-1255034082_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...