Gå til innhold

[Løst]Dokumenter er slettet. Trenger hjelp til gjenoppretning


stefag

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå trenger jeg virkelig litt hjelp her! Jeg har mistet mange dokumenter, hovedsaklig bilder. Dette er bla annet bryllupsbilder som ikke er levert, så jeg MÅ ha de tilbake...

 

Jeg er usikker på hva som har skjedd, men det ser ut til at 98 % av dokumentene mine er slettet. De resterende 2 % ser ut til å være de nyeste dokumentene mine.

 

Egentlig hadde ikke dette vært noe problem, da jeg hadde backup. Men tilfeldighetene ville det slik at jeg holdt på å rydde i backupfilene og backupsystemet. Jeg hadde i går en backup av hele brukermappen min, den backupen lå på en annen maskin og var tatt med GFI Backup. Men så ville jeg gå over til å bruke Windows 7 sin backupløsning, for der kunne jeg ta backup av både dokumenter og et "system image". Så jeg slettet GFI Backup'en og satte på backup via Windows 7 før jeg la meg i går.

 

Da jeg våknet var det kommet opp beskjed om at backupen ikke var fullført da det var lite plass igjen på backupmaskina. Så jeg slettet alle backupene fra den...og oppdaget at dokumentene mine var slettet etterpå...

 

Hvordan kan dette ha seg? Mappene som dokumentene har vært i ligger inntakte, men filene som har vært der er forsvunnet. Og jeg har mer ledig plass på dataen enn tidligere, så de er ikke bare flyttet.

 

Jeg kjører et i7 920 system med Windows 7. De eneste lagringsenhetene jeg har er 2 stk OCZ Vertex Turbo 60 GB i RAID 0.

 

Kan det være RAIDet som har slått seg vrangt eller kan det være backupstyret mitt? Jeg skjønner iallefall ingenting...

 

Men jeg tar imot alle tips om hvordan jeg kan finne igjen dokumentene med stor takk... Dokumentene har altså vært på RAIDet og bå en bærbar backupmaskin... Finnes det noe program for å hente slettet informasjon eller må harddisken leveres til en spesialist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

First things first!

 

Ikke bruk denne maskinen til surfing, ikke skriv data til denne disken. Da alt som skrives til disken vil gjøre mulighetene for å redde data mindre. Om mulig bør du koble disken til en annen maskin som har programvare for å redde data. Hiren Boot CD, inneholder get data back FAT og get data back NTFS. Du må ikke bruke den disken du skal redde til å skrive de data du redder til.

 

Hvis dette er data som er verd mye penger, så bør du vurdere IBAS, selv om deres tjenester er forholdsvis dyre.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan du har brukt maskinene etter tapet, men å gjøre det motsatte, altså koble disken til backupmaskinen for så å hente ut tapt backup kan jo også være en metode. Vet ikke hva som er mest gunstig for din situasjon, men basert på backupopplegget ditt vil jeg tro du har såpass peiling at du finner ut av dette på egenhånd ;)

Lenke til kommentar

Da er jeg igang med å kopiere inn dataene fra en ekstern harddisk! Fått gjennoprettet det aller meste! Takk skal dere ha for raske tips!

 

Jeg endte opp med Recuva...gratisprogram som fungerer godt! Anbefales. Jeg prøvde først å hente ut data fra backupmaskina, men der var det desverre lite å hente...antakeligvis pågrunn av at disken har vært smekkfull og mye er blitt overskrevet av hverandre av de to backupversjonene mine...

 

Deretter kjørete jeg Recuva på stasjonærmaskinen (der dataene opprinnelig lå)... Der fant jeg igjen godt og vel 95% av dataene, så jeg er veldig fornøyd! Jeg gjenopprettet de ut på en ekstern hardisk for ikke å overskrive data mens jeg gjenopprettet... Nå driver jeg å kopierer inn igjen data.

 

Jeg kjørte "portable" versjonen av Recuva, vet ikke hva som er forskjellen, men den trenger ingen innstalasjon og fungerer fint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...