Gå til innhold

Sydpolen smelter mindre enn antatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bortsett fra et lite område som har blitt ganske mye varmere de siste ca 20 årene er isen på Sydpolen nesten helt stabil. Det er både ekstremt kaldt og ekstremt lite nedbør der, og det er derfor ingen av klimamodellene som påstår at isen der kommer til å smelte i noen særlig grad. Om noe kommer den økte temperaturen til å føre til økt nedbør, og dermed mer is.

Lenke til kommentar

Det er nok mange som vil være uenige med deg i det. Økt havnivå kan føre til oversvømmelser av store områder.

 

Jeg for min del synes det er mye rare tiltak. Det blir som å komme med et lite plaster til en person som har fått en kule gjennom armen. Jeg synes det kunne blitt brukt mer penger til forskning på f.eks. fusjon, som potensielt kan gi helt forurensningsfri energi.

 

Ont: Såvidt jeg har fått med meg er det på nordpolen smeltningsproblemene ligger, ihvertfall i første rekke. Sydpolen var vel ikke like utsatt, ihvertfall ikke dersom man ser bort fra havisen. Redusert havis gjør som kjent ingen forskjell på havnivået.

Lenke til kommentar
Det er nok mange som vil være uenige med deg i det. Økt havnivå kan føre til oversvømmelser av store områder.

 

Jeg for min del synes det er mye rare tiltak. Det blir som å komme med et lite plaster til en person som har fått en kule gjennom armen. Jeg synes det kunne blitt brukt mer penger til forskning på f.eks. fusjon, som potensielt kan gi helt forurensningsfri energi.

 

Ont: Såvidt jeg har fått med meg er det på nordpolen smeltningsproblemene ligger, ihvertfall i første rekke. Sydpolen var vel ikke like utsatt, ihvertfall ikke dersom man ser bort fra havisen. Redusert havis gjør som kjent ingen forskjell på havnivået.

 

Ja, selvfølgelig er det et problem med økt havnivå. Men polisene er ikke det største problemet. Problemet er vel heller at vann generelt sett tar mer plass når det blir varmere.

Lenke til kommentar
Redusert havis gjør som kjent ingen forskjell på havnivået.

I nord gjør det ikke det, men glasiologene (isbreforskerne) mener nå at havisen rundt Antarktis virker som en barriere mot at innlandsisen der sklir ut i havet. Og begynner Antarktis å kalve mer innlandsis, så vil det virkelig monne på økningen av havnivået. Og innlandsisen der vokser ikke spesielt fort, årsnedbøren der er mindre enn den tørreste ørkenen ellers i verden. Så en slik økt kalving av Antarktis-isen vil være en skjebnesvanger endring.

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig er det et problem med økt havnivå. Men polisene er ikke det største problemet. Problemet er vel heller at vann generelt sett tar mer plass når det blir varmere.

Er du klar over hvor lang tid det tar og varme opp havet? Det er bare det aller øverste laget av havet som blir noe påvirket av temperaturen i luften og solstrålingen, dypere ned i havet tar det mange hundre eller tusen år for å varme opp. og det øverste laget kan ikke forrusake noen særlig stor stigning selv om det blir 2-3 grader varmere.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...