Gå til innhold

Komplett.no's retursystem? Bestikkelse??


Anbefalte innlegg

Så det ikke som noen trussel at de skulle sende saken til "husadvokaten."

 

Det er minst to grunnlag du kan klage på en ødelagt harddisk:

 

1. Garanti   (som de nekter)

2. Reklamasjon.

 

Om en reklamasjon fører frem vet jeg ikke, men la husadvokaten se på det. Du kan også kontakte forbrukerrådet og fremlegge saken fra din side og fra deres. Kanskje vinner du frem uansett hvordan man ser på det. I hvert fall vil de gi deg råd i hvordan du skal gå frem.

 

Verken reklamasjon eller garanti vil hjelpe deg det døyt om varene ikke er pakket inn på en skikkelig måte. Som nevnt hunde-og-ørti-tusen plasser, er datakomponenter ønfintlige greier, og tåler IKKE mye. Og når folk da sender inn et produkt inn til service, og det ikke er pakket skikkelig, så har ingen i hele verden mulighet til å sjekke om produktet faktisk var defekt før det ble sendt inn, eller om en klønekunde faktisk har sendt inn et fungerendes produkt som ble ødelagt pga. feilpakking. Det er jo bare det som kan bevises i ettertid; nemlig at produktet har blitt uforsvarlig behandlet. Og han/hun vil stå MEGET svakt.

 

Imho, fortjener ikke denne kunden noe som helst trøst. Gjør man en feil, er det bare rett og rimelig at man også får gleden av å betale for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får helt frysninger av denne saken.  Har handlet der i årevis, men har heldigvis aldri hatt behov for å returnere noe.  Det har vært et par uavhentede pakker ifm jobben, dette har de krevd 3-400 kroner for.  Synes dette har vært pussig ettersom jeg har lagt igjen mye penger der, virket nærmest som en "straff"?    

 

Nei, det er ikke en straff. Det koster butikkene mange penger når kunder ikke heter varene. Først koster det porto begge veier, samt må en teknikker pakke opp og legge varene inn på lager igjen. Syns du det er rimelig at butikken skal holdes økonomisk ansvarlig for at kunden inngår en avtale (bestiller) og så bryter denne avtalen igjen(ved å ikke hente varene)?

 

Hvis jeg skulle ha returnert noe måtte jeg altså hatt bilder og vitner fra pakkeprosessen, og jeg kunne risikert å måtte hente den defekte varen på postkontoret for andre gang.  For ikke å snakke om den tåpelige eposten.  "Forliket" deres bestod altså i å tilby kunden (som tidligere hadde mottatt feil disk) enda en disk til innkjøpspris?!  Skulle jeg gått igjennom alt dette tullet ville det kostet meg flere tusen i tapt arbeidsfortjeneste (køståing på posten, nitidig pakking etc), i tillegg til at jeg sannsynligvis måtte oppbevare orginalemballasjen i produktets garantitid.  

 

Butikken prøvde i dette tilfellet å være hyggelig. Alternativet var at kunde måtte kjøpe en ny disk til fullpris fordi kunden hadde vært dum og ikke pakket varene på forsvarlig måte. Lavere pris er uansett bedre enn fullpris. Synes ikke du også det?

Videre dekkes ikke tap av fortjeneste/arbeidstid av noen som helst ordning vanlige butikker har. Ekstra på-stedet-service med veldig kort tid koster penger => dyrere produkt. Så om du er redd for tapt arbeidstid må du være villig til å betale for bedre service/returordninger. Du får ikke i pose og sekk vettu ... :roll:

 

 

Hvorfor ikke glemme beskyldninger og tenåringsaktige trusler om ""Advokat på huset"" og tilby kunden en full eller delvis refundering på en høflig og forretningsmessig måte? Hvor mye har komplett tapt på alt dette?  Er marginene virkelig så små at kunden på død og liv skal belastes for alt?  Håper for din og kompletts skyld at de rydder opp i dette.

 

Ja, marginene er små, men det er ikke derfor det gjøres. For hvis Komplett skal tilgi en dum kunde, må de også tilgi alle => DYRT. Forskjellsbehandling hadde du vel ikke likt? Eller syns du det er greit at naboen får bedre service enn deg?

Komplett har tapt masse på dette i form av dårlig omtale (er ikke sikker på hvor dårlig omtalen var, siden kunden i dette tilfellet har en meget svak sak). Spørsmålet er om de I TILLEGG skal måtte betale for dårlig pc + ødelagt disk, eller bare for dårlig pc. Jeg mener Komplett har opptrått korrekt ... og i og med at kunde faktisk fikk ny disk; langt over all forventning. Kunden hadde jo ikke krav på noe som helst, siden han ikke pakket inn denne disken på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
Det er jo vanskelig å si noen som helst om hvem som er tåpelig... det er jo påstand mot påstand. men om det ninja sier er sant, er dette ikke holdbart av komplett.  De omsetter for mange millionær i året og burde ikke henge seg opp i en hdd som koster dem en tusing...

 

Det gjelder prinsippet. Skal en kunde tilgis selv om han/hun har vært dum, så må alle kundene det = dyrt. I tillegg, hvorfor skal en bedrift betale fordi kundene er dumme?

 

Og spieller det noen rolle at butikken omsetter for milliader? Kunden har likefremt driti på draget. De som har mye penger skal betale for de fattiges feil? Mens du er i gang, hvorfor ikke foreslå å sende disken til Kjell-Inge Røkke? Han er jo god for mange milliarder; han merker ikke om han kjøper en ny disk til en tusing?

Lenke til kommentar
Har med "vemmelse" lest en haug med usakelige og direkte, ja jeg vil kalle det "barnslige" innlegg ang. komplett`s returhåndtering.

Her sitter jeg igjen med følelsen at "kverrulanten" vant sin sak ved å publisere masse "sprøyt" på HW forum.  

 

-har du returnert HD med antistatpose?

-Hvilken interesse skulle Komplett ha av å påstå du ikke hadde pakket inn i antistatpose?

-Hvordan kan noen påstå att defekt returvare ikke skal håndteres og pakkes forsvarlig?

-Hvor er moralen blitt av?

 

Det kan umulig være lett å drive butikk i dette landet, med så mange moralsk skruppelløse kunder.

 

Harde ord, men jeg mener hvert enkelt.

Mvh en som selv har jobbet 15 år med kundebehandling!

 

 

Jeg er litt enig, ufattelig mye sutring om kompletts "skandaløse" service, enda komplett har en mye sterkere sak slik jeg ser det. (hvis de har bildene). Det er jo helt latterlig å foreslå at de har manipulert bildene og fabrikert vitner i denne saken, hva i heite hule skulle de tjene på det?

 

Og argumentet med at det bare koster en tusning, mot millioner i omsetning er jo helt meningsløst. Komplett har mer enn en kunde. Og forskjellsbehandling er ikke bra.

 

Synes komplett har strukket seg langt i denne saken.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg synes hovedpoenget her er at;

 

man får en disk som ikke funker, selv om man sender den tilbake IKKE antistatisk innpakket, så for meg virker det utrolig sært at den skal ta kvelden pga statisk elektrisitet under frakt, gjennom en pappeske og bobbleplast, greit nok at statisk elektrisitet er farlig, men at det går gjennom papp og plast for så å få kontakt med disken inni der og kortslutte den, virker veldig merkverdig på meg, da snakker man om sinnsyk uflaks.

 

Kan du ærlig og oppriktig si at du kan bevise at komponenter IKKE kan ta skade av statisk elektrisitet når de ikke er pakket i anti-statisk pose? Selv om det kanskje skjer veldig sjeldent, så kan det faktisk skje.

Når da produsent og butikke krever at det pakkes slik, så er man rett og slett dum om man ikke følger disse kravene. Du kan IKKE bevise at et produkt du har sendt inn og sier er defekt, faktisk funka når du sendte det inn, men at det gikk i stykker pga. statisk elektrisitet. Ergo har du driti hardt på draget... spesielt siden det ikke tar mange sekundene å stappe en komponent i en antistatisk pose.

 

 

jeg har sendt dusinvis av datakomponenter på posten uten antistatisk innpakning (f.eks rambrikker, hd'r og skjermkort) de har vært godt innpakket i papp og bobbleplast, aldri fått noen klage, alt virker som aldri før. ( jeg ringer alltid opp de jeg har handla med og spør om de er fornøyd )

 

Du selger komponenter og driter i antistatisk pose? Ikke rakkern om jeg ville handla så mye som et A4 ark fra deg.

 

Så komplett spiller på at hd'n er ødelagt pga at den manglet antistatisk pose, det er bull spør du meg.

 

Ingen spør deg. Du driter jo i kravene fra butikk og produsent... No offense, men nvorfor skal noen høre på noen som a.) er uansvarlig og b.) er villig til å risikere så mye, for så lite. Det tar tross alt 3 sekunder å stappe en disk ned i en antistatisk pose... og med de 3 sekundene har du kjøpt deg fri fra alle slike anklager. Det kaller jeg en god investering.

Lenke til kommentar
Det er jo vanskelig å si noen som helst om hvem som er tåpelig... det er jo påstand mot påstand. men om det ninja sier er sant, er dette ikke holdbart av komplett.  De omsetter for mange millionær i året og burde ikke henge seg opp i en hdd som koster dem en tusing...

 

Det gjelder prinsippet. Skal en kunde tilgis selv om han/hun har vært dum, så må alle kundene det = dyrt. I tillegg, hvorfor skal en bedrift betale fordi kundene er dumme?

 

Og spieller det noen rolle at butikken omsetter for milliader? Kunden har likefremt driti på draget. De som har mye penger skal betale for de fattiges feil? Mens du er i gang, hvorfor ikke foreslå å sende disken til Kjell-Inge Røkke? Han er jo god for mange milliarder; han merker ikke om han kjøper en ny disk til en tusing?

 

Hei, jobber du hos komplett, tenkte det siden du har skrevet under avataren " et sted der solen aldri skinner" :lol::lol::lol:

 

Neida fra spøk til alvor, jeg er faktisk enig med deg og synest fatisk komplett har gjort en bra jobb med å tillby ny disk.

Har selv hatt store problemer med dem ,men dette har mere gått på behandlingstid.

Lenke til kommentar
Dette er Komplett tåpelig.  Jeg kan forstå det hvis du returnerte en vare som IKKE var defekt.  Hvis varen er defekt skulle du kunne slepe den etter bilen til Sandefjord.  

 

Varer som er defekte skal behandles pent for at garantien skal gjelde, ellers kan det fra verkstedets side hevdes at den er defekt som en følge av dårlig behandling selv om dette er skjedd etter at den faktisk var defekt. Dette er noe verkstedet ikke vet, og kunden kan ikke bevise annet. Synes det er tåpelig av deg å hevde at en vare ikke behøver å behandles forsvarlig selv om den ikke virker i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Men jeg bør egentlig holde kjeft, for jeg er svartelistet av Komplett ! Jeg ble lei av akkederinga dems og leste dem teksten !

Så bare pass deg ! Her er butikken som ikke trenger KUNDER !

 

Kanskje en grunn til at du er svartelistet? Jobber i butikk og liker ikke akkurat at kunder er uhøflige og brautende første gang de er misfornøyd med noe. Mange kunder tror de vet kjøpsloven så mye bedre enn oss som er ansatt i butikken, og kjefter og kaller oss de mest utrolige ting mens vi står og er bundet på hender og føtter på grunn av kjøpsloven, importørens bestemmelser og/eller verkstedets bestemmelser.

 

Ikke alltid vi kan gjøre kunden fornøyd, f.eks hvis verkstedet nekter å la en reparasjon gå på garanti. Det har vi null kontroll over, og vi må følge verkstedet. Kundene lar det gå ut over butikkene. Nå vet jeg ikke hva du har opplevd med Komplett, men det kan godt være du tror du vet mye mer enn det som faktisk er tilfelle.

Lenke til kommentar
Dette er Komplett tåpelig.  Jeg kan forstå det hvis du returnerte en vare som IKKE var defekt.  Hvis varen er defekt skulle du kunne slepe den etter bilen til Sandefjord.  

 

Varer som er defekte skal behandles pent for at garantien skal gjelde, ellers kan det fra verkstedets side hevdes at den er defekt som en følge av dårlig behandling selv om dette er skjedd etter at den faktisk var defekt. Dette er noe verkstedet ikke vet, og kunden kan ikke bevise annet. Synes det er tåpelig av deg å hevde at en vare ikke behøver å behandles forsvarlig selv om den ikke virker i utgangspunktet.

 

Først: Jeg har brukt Komplett i mange år, og har personlig ikke noe å utsette på dem. All kontakt har vært på et profesjonelt nivå, priser, service og levering har vært upåklagelig. Det eneste problemet er en historie fra tredjepart, som jeg må ta alvorlig:

 

Problemet er at bevisbyrden for at varen er defekt faller på kunde og bevisbyrden for at varen er korrekt pakket ved retur faller på kunden. (Det er tydeligvis stor forskjell på forsvarlig og korrekt.) Ergo gjør dette det umulig å returnere defekte varer hvis butikken har bestemt seg for å ikke tillate det. Tenk deg om du ikke får igjen for en skjult fuktskade på en nyinnkjøpt leilighet fordi tidligere eier bare kan si at DU foråsaket den. DERFOR kan jeg ikke handle til firmaet der! Det kan ende med at jeg blir stående økonomisk ansvarlig for en defekt vare. Dette kan skyldes en manglende teipbit, en manglende bit isopor eller rett og slett at de HEVDER at noe mangler. Og protesterer jeg: Fjern teipbit fra min pakke, ta bilde og si at det er bevis for at jeg var skjødesløs. Så enkelt er det.

 

All logikk tilsier jo at disken ble returnert pga defekt (hvis den var i orden ville han uansett hatt returrett). Hvorfor må kunden bevise dette?

Lenke til kommentar
Dette er Komplett tåpelig.  Jeg kan forstå det hvis du returnerte en vare som IKKE var defekt.  Hvis varen er defekt skulle du kunne slepe den etter bilen til Sandefjord.  

 

Varer som er defekte skal behandles pent for at garantien skal gjelde, ellers kan det fra verkstedets side hevdes at den er defekt som en følge av dårlig behandling selv om dette er skjedd etter at den faktisk var defekt. Dette er noe verkstedet ikke vet, og kunden kan ikke bevise annet. Synes det er tåpelig av deg å hevde at en vare ikke behøver å behandles forsvarlig selv om den ikke virker i utgangspunktet.

 

En grunn til at du quotet meg uten å skrive noe selv? Glemte hva du ville si? :-)

Lenke til kommentar

En grunn til at du quotet meg uten å skrive noe selv? Glemte hva du ville si? :-)

Selv om dette er et diskusjonsforum gidder jeg ikke å diskutere dette mer. Tror du gjør Komplett en bjørnetjeneste ved å holde denne tråden flytende. For alt jeg vet driver alle webshopper sånn, men dette har ihvertfall fått meg til å sjekke før jeg handler.

PS Svaret står to poster opp...

Lenke til kommentar
Men jeg bør egentlig holde kjeft, for jeg er svartelistet av Komplett ! Jeg ble lei av akkederinga dems og leste dem teksten !

Så bare pass deg ! Her er butikken som ikke trenger KUNDER !

 

:lol::lol: "....Jeg ble lei av akkederinga dems og leste dem teksten!" :lol::lol:

 

men jeg leste nettop hele posten (puuh) og lurer bare på en ting, har komplett sendt de bildene som de påstår de har?

Tviler på at komplett er så teite at dei sender tilbake en ny disk når de vet at kunden ødela den...

 

Dessuten så kan du sikkert sende en hd ett par ganger i posten uten antistatisk pose uten at den blir ødelagt, men den kaaaaaaan jo bli det. Men en kan jo få en komet i hodet også en kaaaan jo det..

 

 

Jeg handler på psdata og slepper sånn tull... Dessuten så er jeg ikke redd for verken kometer eller harddisker, men SV derimot, de er jeg redd!

Lenke til kommentar

En grunn til at du quotet meg uten å skrive noe selv? Glemte hva du ville si? :-)

Selv om dette er et diskusjonsforum gidder jeg ikke å diskutere dette mer. Tror du gjør Komplett en bjørnetjeneste ved å holde denne tråden flytende. For alt jeg vet driver alle webshopper sånn, men dette har ihvertfall fått meg til å sjekke før jeg handler.

PS Svaret står to poster opp...

 

Bare lurte på hva du ville si, ettersom du ikke fikk det med første gangen du quotet meg. Svaret har du lagt til senere, kanskje fordi jeg spurte så du merket at svaret ditt ikke var kommet med. Har ingen interesse i å holde tråden flytende, var bare interessert i svaret ditt.

 

Mener fortsatt at varer som sendes i retur skal sendes forsvarlig, selv om de i utgangspunktet er defekte. Hvis varen er behandlet uforsvarlig, kan butikken/verkstedet hevde at ytterligere skader er forårsaket av uforsvarlig behandling, og kunden mister av denne grunn garantien. I denne saken er det imidlertid ord mot ord, og jeg har ikke tatt noens side, bare fremlegger min mening om hvordan ting bør være.

Lenke til kommentar

Komplett har da alltid vært greie med meg når det gjelder retur. Ingen bjørn der i gården nei.

 

Sendte inn 20gb wd hdd. Den påsto de at de aldri fikk, men da jeg posta det her på forumet var det en der som rydda hele lageret for å finne disken min, og når han fant den så sendte han meg 40gb som plaster på såret. Ok kansje det tok 2-3 uker å få ny disk, men de ordna opp etter seg ivertfall.

 

Komplett roxx :D

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt problemer med WD 120gb disker (ingen av dem var kjøpt hos komplett). En var defekt ved ankomst, en var ekstremt treg fra første dag, og en døde etter 1 mnd. En annen krasjet etter ca et år.

Til gjengjeld har 6 disker vært helt problem frie i snart to år.

Alle disse har vært disker som står på 24/7.

Det har aldri vært noe problem å få en ny disk på garanti. Problemet har heller vært at det tar enormt lang tid å restore alle data fra tape.

 

I tillegg døde en 40 gb WD etter ca 14mndr. Denne hadde bare vært brukt i en vanlig kontor maskin, og døde uten noe forvarsel. (skuffende)

 

Jeg har bare gode erfaringer med segate, quantum, ibm og maxtor, selv om disse har hatt litt dårliger ytelser.

 

Komplett har aldri gitt meg noen problemer, hverken i jobb sammenheng og privat. Eneste negative jeg kan si om dem er at butikkene ofte har alt for mange kunder, som lager lange køer!

Første gang jeg handlet hos Komplett holdt de til i kjelleren hos en interør butikk på et jorde ved E18 utenfor Sandefjord.

Jeg ringte og sa jeg kom til å kjøre forbi Sandefjord en søndag formidag, og spørte om de kunne "utvide" åpningstidene en smule så jeg kunne handle. Sjefen selv møtte opp.

Det kaller jeg god kunde service!

 

-pg

Lenke til kommentar
Vel. Det er feil. Western Digital 80Gb f.eks har åpen elektronikk. Det samme har mange IBM disker.

 

jeg som har en WD 80gb og har hatt en seagate barracuda burde vel vite om det er åpen elektronikk på dem.

 

her er en besrivelse av dem:

WD: toppen har en metallplate montert, undersiden har en solid plast plate montert. jeg ser ingen åpne kretser på den.

Seagate: toppen har en metallplate montert, undersiden har en metallplate med skumgummi på innsiden.

 

IBM vet jeg ikke så mye om.

 

Den solide plast platen du mener, er vel en grønn plate med kretser på.

 

He-he...

Lenke til kommentar

Rart, jeg kjøpte en harddisk hos komplett som takka for seg for en liten stund siden. Jeg fikk beskjed om å pakke den inn i antistatisk materiale og sende den inn. Jeg hadde ikke noe antistatisk materiale, men pakket den godt inn i noe annet og sendte den likevel. Det gikk fint det, jeg fikk en splitter ny harddisk noen dager senere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...