trygvan Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Skrevet 7. oktober 2009 Bare for sikkerhets skyld: Jeg mener ikke å angripe noen. Vil tro det er mange her som har god greie på PSUer. Men samtidig er det vel rimelig å anta at det er noen som skal sikre seg i overkant mye? Nå leste jeg nettopp en artikkel der det var anbefalt at PSU kapasitet var på drøyt 1.5x normal bruk. Jeg har satt opp følgende oppsett til samme pris som Dell-maskina: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97571 Kan noen kontrollere bl.a. at jeg har rett type minne ift hovedkortet, og ellers har fornuftige valg?
ei57 Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Det er mulig at vi er hysteriske her og ikke har peiling på PSUer. Nvidia har satt opp produkspesifikasjonen på GTS240. De har utviklet produktet. Jeg antar at de har en viss kontroll. Nvidia spesifiserer en 450W til GTS240. Er det da ikke litt fjollete å sette seg som overdommere til Nvidia? Jeg sjekker noen PSU-kalkulatorer jeg også, men jeg tror også at noen store utviklere har en viss kontroll over egne produkter. Det er nok ikke bare mulig at enkelte er hysteriske hva PSU angår. De aller fleste brukere kan nok klare seg med adskillig mindre watt. Har nettopp satt sammen en PC med spec's omtrent som i handlevogna: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97571 Det ble en Seasonic 430W, et knepp kjappere ram og en Samsung DVD som ikke står i prisguiden, samt stock kjøler. Det eneste som er litt varmere enn jeg liker, er CPU'en. Skjermkortet anbefales av AMD å kjøres med min 550W PSU. På den måten sikrer AMD at en hvilken som helst anbefalt PSU har nok suppe til å forsyne PC'en. Leter en litt rundt på sidene til AMD, så finner en også at Seasonic'en er godkjent for HD4770, til tross for sine 430W. Dette er ingen typisk spillmaskin, og jeg er rimelig sikker på at en god 300-350 watter vil drive det uten problemer. Edit: Rettet link. Kan jo også nevne at PC'en har erstattet en heller obskur Dell maskin, som etter snaut 3 års tjeneste med innlagt bytte av PSU, endelig skal få hvile. Verre var det med PC'en den delte kontor med. den var vel på benken 4-5 ganger, med bytte av PSU, HK og ram. Omtrent identisk PC med litt annen grafikk og litt mer dill koblet på USB. I rettferdighetens navn har nok Dell bedre PC'er enn disse, men da vet de også å nevne at f.eks. PSU er 80plus og opptil 8x% effektiv o.s.v. Det de ikke engang nevner i en bisetning, ville jeg vært skeptisk til. I tillegg har Dell mange spesialløsninger, slik at det ikke alltid går å sette inn standardkomponenter. Endret 7. oktober 2009 av ei57
trygvan Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Knallfin maskin du har satt opp der ja Takk! Bare 5850 kommer på lager igjen, så! Tåler å vente noen uker, men blir det måneder kan det hende jeg vurderer et 4870 i stedet og heller oppgraderer senere. Det er vel også vanskelig egentlig å få maskina til den prisen, fordi man enten må ut med transportkostnader fra flere leverandører eller alle komponentene hos samme. Rell pris her blir vel på drøyt 10000,- Edit: Ja, den der "Dell-debatten" har jeg vært borti minst en gang før.. Hadde en Dell stasjonær før den bærbare jeg har nå. Mener å huske jeg var stort sett fornøyd med maskin og service i den tida jeg hadde den (3-4 år), men fikk vel da også et inntrykk av at den hadde visse begrensninger mtp formfaktor og slikt. Endret 7. oktober 2009 av trygvan
jornboss Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Bare for sikkerhets skyld: Jeg mener ikke å angripe noen. Vil tro det er mange her som har god greie på PSUer. Men samtidig er det vel rimelig å anta at det er noen som skal sikre seg i overkant mye? Nå leste jeg nettopp en artikkel der det var anbefalt at PSU kapasitet var på drøyt 1.5x normal bruk. Jeg har satt opp følgende oppsett til samme pris som Dell-maskina: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97571 Kan noen kontrollere bl.a. at jeg har rett type minne ift hovedkortet, og ellers har fornuftige valg? Fint forslag. Jeg tror ikke du angriper noen som helst, men jeg skal forklare deg litt om valg av PSU. Det er veldig vanlig å foreslå 450-500W til en normal PC med 1 stk skjermkort. En god 350-400watter kan sikkert klare seg. Når jeg og en del andre som feks Osse, Svennis, Pizzaen mm anbefaler PCer, setter vi de gjerne opp med mulighet for utvidelse til 2 stk skjermkort. Et ekstra skjermkort er ofte den enkleste oppgraderingen til mye bedre ytelse. Til 2 skjermkort må man nødvendigvis ha mere strøm enn 400W; altså fra 600W og oppover. Noen synes derfor det er logisk å ha en 7-800w fordi det sliter mindre.
trygvan Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Skrevet 7. oktober 2009 Ok. Da blir det muligens denna om ikke så alt for lenge. Takk for god hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå