Gå til innhold

Bedriftsavtale: spillpc til 9500- godt tilbud?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe en ny pc, ønsker naturligvis å bruke minst mulig penger og har tenkt på noe i prisleie 6-8000, men har siklet litt på bl.a. core i5/i7 som ser ut til å generelt koste litt mer for et ferdig system(?). Tenker bruken vil være spill, fotoredigering, samt "vanlige oppgaver" som internett, skriving, etc. Trådløst internett er det jeg vanligvis bruker nå.

 

Nå har vi fått et hjemmepc-tilbud på jobben, og jeg lurer på om det er bra eller ikke. Prisen er at vi trekkes i bruttolønn hver måned over 3 år, tror det blir ca 8500,- til sammen (Hvis jeg har regnet riktig m/ skattefradrag - feriepenge- og pensjonsinnskuddsreduksjon).

 

Tilbudet jeg ønsker hjelp til å vurdere er en Dell studio XPS 8000 med følgende specs:

 

Prosessor: Core i5 - 750

Minne: 6144MB DDR3-RAM 1067MHz

Harddisk: 1TB SATA HD

Grafikk: Nvidia GTS 240

Firewire 1394a, dvd +/- rw, 19-i-1 minnekortleser, 8 USB 2.0, HDMI, tastatur, mus, ethernet, 3 år antivirus etc.

OS: MS Windows 7 home premium 64-bit

3 år hjem- påstedet service

For hovedkort er det kun oppgitt at det er P55 chipset.

 

Så vidt jeg skjønner er GTS240 et ok spillkort, dog ikke top of the line (vil kunne kjøre dagens spill stort sett greit, men slite litt med morgendagens)?

6 gig minne, core i5 og 3 år hjemmeservice er jo salgsargumenter her eller?

 

Er dere enig med meg at det ser ut som et ålreit tilbud i sum til den prisen?

Er det ting jeg har gått glipp av (er det en fare for dårlig ytelse på hk for eksempel?)

Andre som har positive/negative erfaringer med bedriftsavtaler?

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er en god PC til å spille på. Det er bedre med Core 2 Duo enn Quad til å spille på, ihvertfall det jeg har hørt og erfart. 6 gb DDR3 RAM og 1TB HDD er knall, er usikker på skjermkortet da. Prossesoren er litt bedre enn min, og den refresher internet sider på 1-1,5 sek.

 

Du vil ikke ha noe problem med å spille nådagens spill på den, men hvorfor står det ingenting om strømforsyning?

Lenke til kommentar

Nei, det står ingenting om strømforsyning. Det står heller ingenting om dette så vidt jeg kan se på dells hjemmesider. Må vel gå ut fra at den er i stand til å forsyne komponentene i alle fall, hvis ikke hadde det jo blitt mye support..

 

Det står vitterligen 6144 MB minne i tilbudet, men dette tilbys ikke på hjemmesiden til Dell. Mulig det er en skriveleif, men det betyr vel ikke så mye om det er 4 eller 6, er jo billig å kjøpe 2*1GB eller 2*2 i tillegg.

 

Takk for synspunkt så langt. Vil gjerne ha flere. :)

Lenke til kommentar
Hvis ikke jeg tar helt feil er de DELL XPS8000 satt opp med en 350W PSU. Jeg ser at det sannsynligvis er feil med 6 GB. De opererer med tre-kanals (3X1) forslag til i5 system, alternativt 4 eller 12 eller noe sånt. Det virker litt useriøst - selv om dell ikke er det. GTS 240 er vel som GTX9800. Ytelsen kan du sjekke her.

 

Det ser jo ut som skjermkortet slettes ikke er så værst?!

Jeg fant nettopp ut i en amerikansk test (desktopreview.com) at PSUen er på 350W ja. I følge testen så var det faktisk mer enn nok selv da de stresset systemet. Men ifølge ASUSTeK anbefales det 400-450W PSU med et tilsvarende oppsett. Hva tror dere, er 350w for lite? Det jeg tenker på er å kanskje utvide med en SSD og muligens bytte skjermkort om 2-3 år eller noe.

 

Fant forøvrig at Dell likevel tilbyr 6GB minne på denne (2*2+2*1), var bare å gå inn på et annet oppsett på sida dems. Dt er altså likevel sannsynlig at det er riktig beskrevet i tilbudet.

Lenke til kommentar

Normalt kan du også skifte strømforsyning i en slik Dell. 350W holder sikkert en stund, men lite strøm sliter på komponentene. Ryker den kan det være andre ting som ryker også. SSD tar ikke mye, og GTS240 bruker mindre strøm enn tilsvarende 9800GTX. Uansett synes jeg det er kjedelig å ha lite strøm eller være redd for belastninger. Mange mener at det er litt hysteri med strøm her på HW, men heller for mye spør du meg. Komplett har hatt noen gode tilbud i helgen hvor det har vært 50% avslag på 6-700 wattere (litt i overkant men). Prisen etter avslag har vært ca 600,- og da har du fått topp ytelse. Du kan vurdere noe slikt på sikt.

 

Rammen høres grei ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Et helt kurrant tilbud egentlig, vett ikke hvilket trygghet og support/garanti du får igjennom et slikt tilbud, men er det bra så ser jeg ingen grunn eller andre alternativer i forhold til pris/ytelse/sikkerhet. Eneste er å nevne at PSU burde byttes ja.

Lenke til kommentar
GTS 240 = 8800/9800 GT

GTS 250 = 9800 GTX

 

Har litt å si, men ikke allverden. LINK

 

Jeg må kverulere litt:

 

GTS 250 = 9800GTX+

GTS 240= rebranded 9800GT aka GTX9800

 

Ingen link:)

 

Men det er uansett ikke helt slik at det bare er nye navn på gamle merker; ikke 100% GTS 2XX = 9XXX.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Det er litt utrolig at det virker så vanlig med 650-800W PSU på forumet når det virker her som at 350W skal holde til dette systemet. Vår IT-ansvarlige sier han aldri har opplevd begrensninger på en 350W PSU og at det holder i massevis.

 

Garanti/serviceordning må beskrives som meget god.

 

Tror skjermkortet holder. Synes det koster mer enn det smaker med de dyrere kortene. Ved selvbygg ville jeg puttet inn HD5850 tror jeg.

 

Fant nylig ut at det er en kostnad til i tilbudet, nemlig at man må kjøpe pcen etter tre år for 1000,- om man ønsker å beholde den. Det betyr at reell pris er 9500,-. Det er vel fortsatt et nokså greit tilbud, men vil bruke litt tid på å vurdere dette opp mot eventuell komponentpakker der jeg bygger selv (har ikke gjort det før, men tror det kan være spennende).

Lenke til kommentar

PSU-hysteriet er vel stort sett fra dem som forlanger OC av CPU og GPU, samt SLI/CF. I tillegg har de minst 4 kabinettvifter og 4 HDD.

En 350W vil sannsynligvis drive din PC med GTX 275 med ditt bruksområde. IT-ansvarlige på jobben har vel stort sett aldri sett et spillkort i jobbsammenheng. Om PSU er 250W eller 500W spiller ingen rolle for dem..

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dersom du ikke er avhengig av den serviceavtalen (trenger pc-en i jobb eller noe prekært) så ville jeg ikke vektlagt dette noe. De fleste norske nettbutikker er veldig god på service, så feil vil bli rettet opp ganske fort.

 

Jeg ville ha sjekket samme oppsett hos en nettbutikk for selvbygg. Er ganske sikker på at du kan tjene noen lapper på å gjøre det slik. Synes det høres dyrt ut. Satt for noen dager siden og sjekket hvor mye et i5 system med et middelklasse (4770) skjermkort kom på for en kompis. Mener jeg kom frem til rundt 6000,-

Lenke til kommentar

Velger du DELL så har du null muligheter til å oppgradere senere, eller litt da.

 

Du nevner en 350W PSU så du kan ikke kjøpe eks. et HD5870, verken PSU eller hovedkort følger ATX standar så skal du oppgradere må du ha nytt kabinett, hovedkort og PSU, hvis du da skulle oppgradere skjermkortet sitter du kun igjen med CPU og harddisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Selvbygger kan være spennende og du får sinnsykt mye mer for pengene + det er nok av hyggelig folk her inne som er villige til å hjelpe deg med å finne et oppsett hvor alt skal gå knirkefritt og sette sammen.

Lenke til kommentar
Det er litt utrolig at det virker så vanlig med 650-800W PSU på forumet når det virker her som at 350W skal holde til dette systemet. Vår IT-ansvarlige sier han aldri har opplevd begrensninger på en 350W PSU og at det holder i massevis.

 

Garanti/serviceordning må beskrives som meget god.

 

Tror skjermkortet holder. Synes det koster mer enn det smaker med de dyrere kortene. Ved selvbygg ville jeg puttet inn HD5850 tror jeg.

 

Fant nylig ut at det er en kostnad til i tilbudet, nemlig at man må kjøpe pcen etter tre år for 1000,- om man ønsker å beholde den. Det betyr at reell pris er 9500,-. Det er vel fortsatt et nokså greit tilbud, men vil bruke litt tid på å vurdere dette opp mot eventuell komponentpakker der jeg bygger selv (har ikke gjort det før, men tror det kan være spennende).

 

Det er mulig at vi er hysteriske her og ikke har peiling på PSUer. Nvidia har satt opp produkspesifikasjonen på GTS240. De har utviklet produktet. Jeg antar at de har en viss kontroll. Nvidia spesifiserer en 450W til GTS240. Er det da ikke litt fjollete å sette seg som overdommere til Nvidia? Jeg sjekker noen PSU-kalkulatorer jeg også, men jeg tror også at noen store utviklere har en viss kontroll over egne produkter.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Det kommer vel av at ITansvarlig på jobbet stort sett har med integrerte skjermkort. Eventuelt et og annet matroxkort for de mer avanserte.

Det IT-ansvarlig bytter ut er vel gjerne RAM-brikker og CD/DVD-drev. Med avtale fra DELL bestiller sannsynligvis arbeidsplassen en ny PC før de setter ITansvarlig ned for å bytte ut komponenter.

 

nVidia setter nok også 450W som kriterie fordi enkelte (kanskje i USA) kan finne på å kjøre inn alt mulig annet i maskinen som til sammen tar 300W. I tillegg har vi aktører som har en lapp for peak W og en for faktisk W..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...