Gå til innhold

Den store lommelykt tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trekker faktisk 1.23watt på fulle batterier. Skal prøve å modde inn et 18650/18500 batteri etterhvert, ser ut som det akkurat passer. 

Men dette er mere en midlertidig løsning til jeg får ordnet noe med mere futt. Hadde ikke andre mobile lyskilder en telefonen, og det blir jo fort litt upraktisk. 

 

Og for å svare på spørsmålet ditt så dekker det forsåvidt behovet mitt her her hjemme men kan tenke meg noe med litt mere guffe for turbruk og leking. Ellers har jeg planer om å bygge en "lomme"lykt basert på et 100watts ledpanel bare fordi jeg kan. 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Er ikke så mange bra alternativer i oppladbare CR123 batterier. http://www.banggood.com/NiteCore-NL166-RCR123A-650mAh-Rechargeable-Li-ion-Battery-p-80805.html er det eneste jeg har funnet som ikke er jalla. Kan normalt lades i 18650lader men du må ha mellomstykker. på min lader fulgte det med, hvis ikke kan man bruke noe ala dette http://www.banggood.com/100pcs-N50-Round-Disc-12-x-1mm-Magnet-Rare-Earth-Neodymium-p-945100.html.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Fins det noen her inne som bor i østfold og som har en Olight SR-9X lykt? 

 

Jeg har en selv (SR-90) og mistenker at batteripakken har tatt kvelden, men vil ikke bestille nytt batteri bare for "undersøkelsens" skyld uten å være sikker på at den virker som normalt med ny batteripakke. 

 

Er villig til å betale opptil en kebab + cola for å få skru fast ditt batteri på lykta mi for å finne ut om batteripakken trenger bytte eller om hele lykta skal kasseres. Hvis lykta skal kasseres får den heldige "testeren" beholde batteripakken (Som da tydeligvis fortsatt er ok). 

 

Send PM :)

Lenke til kommentar

Ingen måte du får testet det med et multimeter? 

Bak på batteriet er det flere LED dioder som indikerer tilstanden til batteriet i 20% stigning fra tomt til 100%. Har jeg ac-adapteret i batteriet mens jeg trykker på knappen så indikerer den lading og at det er nesten full batteri. Plugger jeg derimot ifra ac-adapteren indikerer batteriet 0%, dvs ingen av LED diodene lyser lenger. 

 

Lykten stod med tomt batteri i ca 2 mnd og jeg er litt redd for at batteriet (en av de 3 cellene ihvertfall) ikke tålte det. Spesiell batteripakke som jeg ikke får testet på noen annen måte enn med tilsvarende lykt dessverre. (meg bekjent ihvertfall). 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk endelig ordnet deler til mitt lille "lomme"lykt prosjekt. Eller, blir vel heller flyttbar lyskaster  :wee:

 

Litt dårlig bilde, men men

post-187645-0-60928100-1439044002_thumb.jpg

 

 

100 watt med pure led awesome. Drivspenning ligger på 30-36 volt ved 3 ampere.

Planen er å gå for et 3 eller 4 cellers lipo batteri, derfor bruker jeg en boost converter for å få opp volten. 

Lenke til kommentar

Kjøleløsningen er for øyeblikket det svarte under. Er en relativt stor kjøler fra en subwoofer forsterker. Kan kjøre passiv kjøling nå under testing. 

Når dette skal gjøres flyttbart så blir det vel byttet ut med noe lettere, og med aktiv kjøling. Blir vel billigste cpu kjøleren jeg finner. 

Lenke til kommentar

Går for lang distanse over stor spredning. Leter enda etter linse som kan passe, og har til nå kikket på xenon linser for bil. De blir produsert i såpass stort volum at prisen ikke er så alt for ille. Linsene som er ment til å brukes med disse 100watts panelene lages kun med 60-70 graders spredning som etter min mening blir alt for mye. 

 

Her er et bilde fra i vinter da jeg og en kompis lekte litt med et 100watts panel med linsen som passer rett på panelet. Som du ser så er det stor lysspredning. Dette er vel og merke ikke på full effekt da kjøleren ble for liten(Intel stock kjøler fra socket1150). 

post-187645-0-10869100-1439058347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har noen tanker om hvordan det blir å installere\sette på en konveks linse på en tk75 lommelykt?

 

Lykten lyser allere 600-700 meter med sine 3 dioder, men nysjerrig på hvordan det blir med mer fokus...

 

Desverre ikke noe lett å få til da jeg prøvde. Med 3 Dioder vil 1 konveks linse ikke gjøre mye forskjell. Du vil kanskje få 3 litt mer fokuserte spots, men nesten ikke noe merkbart. Du trenger 3 konveks linser, men med standard reflektorer blir resultatet ikke noe bra, fordi lys fra en diode vil treffe flere av linsene samtidig.  Her er eksempel på en lykt jeg har med en stor konveks linse foran: 

 

post-62564-0-62609000-1440289156_thumb.jpg

 

Den store konveks linsen brukte jeg på en Trustfire X6, med singel SST-90 diode. Men jeg måtte da ta ut reflektoren for å få et bra resultat, og linsen må være perfekt størrelse og avstand fra dioden for å få det fokusert.

 

Litt dårlig bilde. Ble ganske konsentrert lys. post-62564-0-60916400-1440289846_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hehe, oh well, har allerede en konveks linse på vei, så får heller se om jeg kan bruke den til en annen lykt :)

 

edit:

 

 

 

Venter også på en Jax Z1 lykt med zoom.

 

Første zoom-lykt så litt spent på hvordan den er å bruke + jeg får endelig brukt mine 26650 batterier i en skikkelig lykt :)

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Fått handlet inn kjøler. Fikk kjapt modifisert festebraketten og montert opp 100watt panelet. Måtte dessverre montere panelet litt skjevt i forhold til braketten på grunn av måten braketten skrues fast i kjøleren. 

 

Alt i alt er jeg fornøyd med kjøleren. Klarer ca 5min med passiv kjøling, og evig med aktiv kjøling. 

post-187645-0-30956800-1440678967_thumb.jpg

 

Har etterhvert planer om å bytte ut ledpanelet med et tilsvarende panel fra Cree, men de er enda såpass dyr at det ikke er verdt det. Kom vel på rundt 800,- for et 137watts ledpanel fra Cree. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

post-47543-0-03488400-1440959122_thumb.jpg

Her er min. Den ser kanskje ut som en standard maglight. Men denne er "hacket" av en privatperson borte i USA :) . Det er blitt borret ut til å passe en spesiallaget batteriholder + byttet ut noen andre komponenter. Noe som gjør at denne gav ut rundt 1000 lumen (ikke Led pære btw) . Sammen med reflektoren var det nok til å lyse opp veggen på et hus som var 800 meter unna oss. ? Desverre funker den ikke lengre pga jeg lot den ligge ubrukt såpass lenge (fikk lykten i gave for 15 år siden) at batteriene lakk og satte seg fast

 

 

Nå er det vel egentligt faren min sin lyktsamling jeg burde ha vist her ettersom han i mange år har vært en ivrig lyktsamler. Med mange custome made og spesiallykter som er blitt bestilt fra over hele verden. Eller lyskastere som jeg likte å kalle den ettersom de fleste var fra 800-3000lumen og en som var 5000 lumen. Min var en julegave fra han:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...