Gå til innhold

Anmeldelse: FIFA 10 (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testet demoen til både Fifa og PES, men følte at kontrollene til PES var "klumsete". En kilometer lang liste med kommandoer hjalp ikke på så veldig heller.. FIFAs kontroller satt med en gang, på tross at jeg ikke har kjøpt et fotballspill siden Fifa 04.

 

Så da ble det til at jeg kjøpte Fifa 10 :)

Lenke til kommentar

FIFA er en eneste stor irritasjon da medspillere gjør det eksakt samme løpene hver gang i 90 minutter, og møte ballen når man sentrer til dem gjør de aldri. Alltid en motspiller som kommer løpende fra 5 meter bak ryggen på motspilleren og forbi og plukker ballen.

Her mener jeg PES er langt bedre, da løpene i det minste virker å ha litt variasjon og som de bestemmes av banespillet ellers.

Lenke til kommentar

Fifa er veldig bra i år. Hvem som blir best i år tør jeg ikke si. Ut fra demoene vant Fifa lett, men etter å ha prøvd fullversjon av Fifa og PES igår er jeg mer usikker.

PES demoen var en veldig tidlig build. Med fullversjonen var det langt bedre flyt.

 

Fikk desverre ikke testa PES mer enn 2 korte kamper :(

Lenke til kommentar

FIFA10 er veldig morsomt, men en veldig god fotballsimulator er det ikke... Spillerene er alt for like... jeg merker nesten ingen forskjell om jeg spiller med Barcelona eller Chicago Fire. Pasningene sitter like bra, mottakene er det absolutt ingen forskjell på. Det eneste det er forskjell på er fart og styrke. Sklitaklinger er svake, i og med at man alltid går inn med knotttene først og sklir langt. Skulle ønske at de fikk inn like mye variasjon i taklingsanimasjonene som i de andre animasjonene. Animasjonene er utrolig bra i FIFA10, man vet aldri hva slags bevegelse spilleren skal gjøre. Bevegelsen med ball er fantastisk, og det nye "physical play" kommer veldig fram og er en bra oppgradering fra det forrige spillet. Det er likevel alt for lett å spille dritbra angrepsfotball, for man trenger bare å spille ballen kjapt i mellom spillerene på laget og etterhvert vil det andre laget åpne seg opp, ofte grunnet håpløs forsvarslinje, hvor backene trekker bak midtstopperne.

 

FIFA10 imponerer meg veldig på mange områder, for min del har det tatt sjumilssteg siden FIFA09 som ike imponerte så mye. Likevel er det masse som hindrer FIFA10 til å bli en perfekt fotballsimulator... men det er et veldig morsomt fotballspill nontheless. Tror PES kommer til å bli litt nærmere ordentlig fotball, med feiltouch og vanskeligheter med å få ballen kjapt i rett posisjon. Lover godt at fullversjonen flyter bedre enn demoen til PES2010, for demoen var ganske middelmådig.

Lenke til kommentar

OK, slike anmeldelser irriterer meg grønn. :thumbdown:

 

Hvor omfattende tester er det dere egentlig gjør. Hadde dere tatt å spilt igjennom alle modusene, inkludert den ny manager Mode eller tatt en tur innom de offisielle forumene til Fifa10?. Hadde dere gjordt det så hadde dere vært informert om at årets versjon er full av bugs.

Manager Mode er så og si ubrukelig. Eksempel på bugs er; spillere som blir gitt bort ved første overgangsvindu, kontrakter som ikke kan fornyes, informasjon om overganger blir borte, form varierer tilfeldig opptil 10 poeng innen en kamp, inkludert fysiske atributter.+++

 

Du kan dessuten ikke kvalifisere å spille NORSKE LAG ut i europa, fordi det ikke "passer" med sesong-simulatoren.

 

Fifa fortjener ikke 9 av 10 før slike bugs er fikset (jeg ville ikke gitt det da heller, men det er kun min mening)..

Lenke til kommentar
OK, slike anmeldelser irriterer meg grønn. :thumbdown:

 

Takk for innspillet. Jeg har naturligvis spilt manager mode, og opplevd at det kan være vanskelig å fornye kontrakter, men ikke opplevd at spillere blir gitt bort, og selv om jeg må innrømme at formsystemet oppfører seg litt merkelig kjenner jeg meg ikke igjen i at det er et stort problem som nødvendigvis MÅ nevnes.

 

At det ikke er mulig å få norske lag ut i Europa har jeg ikke fått med meg. Vi kan ikke teste alle mulige situasjoner heller. Det er begrenset hvor mange sesonger man kan spille gjennom på noen dager. Men det er i så fall en skam, det er jeg enig i, uten at det ville ha endret på helhetsinntrykket.

 

At det ikke fortjener 9 av 10 før slike ting blir fikset er også din mening. Jeg har ikke opplevd bugs som noe stort problem, og da fokuserer jeg ikke på det i anmeldelsen. Men det er fint at du tar det opp slik at andre får vite om det!

Lenke til kommentar
OK, slike anmeldelser irriterer meg grønn. :thumbdown:

 

Takk for innspillet. Jeg har naturligvis spilt manager mode, og opplevd at det kan være vanskelig å fornye kontrakter, men ikke opplevd at spillere blir gitt bort, og selv om jeg må innrømme at formsystemet oppfører seg litt merkelig kjenner jeg meg ikke igjen i at det er et stort problem som nødvendigvis MÅ nevnes.

 

At det ikke er mulig å få norske lag ut i Europa har jeg ikke fått med meg. Vi kan ikke teste alle mulige situasjoner heller. Det er begrenset hvor mange sesonger man kan spille gjennom på noen dager. Men det er i så fall en skam, det er jeg enig i, uten at det ville ha endret på helhetsinntrykket.

 

At det ikke fortjener 9 av 10 før slike ting blir fikset er også din mening. Jeg har ikke opplevd bugs som noe stort problem, og da fokuserer jeg ikke på det i anmeldelsen. Men det er fint at du tar det opp slik at andre får vite om det!

For å være ærlig så er irritasjonen basert på min frustrasjon på at dette ikke er nevnt i noen anmeldelser så langt, og ikke spesifikt denne. :whistle:

 

Det er selvfølgelig flere bugs enn det jeg nevnte, men det var alle gullfisk foreningen var villige til å oppgi.

 

Her er forumet hvor det ligger offisiell feedback for Fifa10.

FIFA10 Launch Feedback

 

Ingen Norske eller svenske lag i europa er den samme som i fjor, det er derfor jeg håpet at noen hadde fått det med seg. Marcel Kuhn, Manager Mode ansvarlig, bekreftet dette allerede før lansering, så det var forsåvidt ikke en overaskelse.

 

At den ikke fortjener 9/10 er kun min mening, ja . For meg har den alt for mange av de samme svakhetene i spillmotoren som ble veldig tydlige etterhvert i fifa09.

 

Men for all del, det kommer fortsatt til å være det mest spilte spillet i husholdet. :blush:

Endret av Ashley_J_Williams
Lenke til kommentar

Har dei forbetra menysystemet i forhold til Fifa 09? Personleg syns eg dette vart for tungvindt, og det går med for mykje tid i menyane. Særleg frå du startar spelet til du er i gang med sesongen du avslutta sist er for tungvindt. Men også å gå til neste kamp burde vere mogleg å gjennomføre med færre tastetrykk.

Lenke til kommentar
Har dei forbetra menysystemet i forhold til Fifa 09? Personleg syns eg dette vart for tungvindt, og det går med for mykje tid i menyane. Særleg frå du startar spelet til du er i gang med sesongen du avslutta sist er for tungvindt. Men også å gå til neste kamp burde vere mogleg å gjennomføre med færre tastetrykk.

Menyene er de samme, men føles kanskje litt raskere (uten om når du blar forbi Transfers i MM, siden den har mye info).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Merket ingen forskjell mellom Fifa 09 og Fifa 10.

 

Igjen mangler Norske kommentatorer. Er ikke engang et alternativ å laste dem ned. Sværtt skuffende. PES er mye mer urealistisk, det skal faktisk være lett å plukke fra deg ballen. Hvis man noen gang har sett en ekte fotballkamp før. Fifa vinner igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg må sitere det Snotrus skriver:

 

" PES er mye mer urealistisk, det skal faktisk være lett å plukke fra deg ballen. Hvis man noen gang har sett en ekte fotballkamp før."

 

Jeg tror ikke du har prøvd å spille pes10 demoen, for der er det faktisk ganske vanskelig å drible, fordi man mister ballen veldig lett om man ikke passer på. Det med å TA ballen fra en motspiller derimot, er noe som er lett om du er dyktig, men vanskelig om du ikke er dyktig. Øving gjør mester!

 

Ercles sier at "Da kan man vel like så godt spille fotball på ordentlig" ENIG! :)

 

Jeg er PES-fan! Er en vanesak, om hva man syns gir den beste "fotballfølelsen". Og når man har fått denne følelsen med f.eks FIFA eller PES, så blir det til at man aldri prøver noe nytt.

Jeg har spilt mye FIFA, og likte ikke PES før. Nå spiller jeg bare PES, men tester FIFA fordi jeg vil holde meg oppdatert om hvordan spillet er. Jeg er skråsikker på at om hundre av dere FIFAfans prøvde PES i en lengre periode, og faktisk ble veldig god og lærte det godt, så ville minst 70 av dere hoppet over til PES for livet.

 

JEG syns FIFA er ett godt spill, for et passer til alle aldere, mennesker og folk. Det er litt mer "allment". PES er mer ett vanskelig spill, som krever stor tolmodighet for å like, nettopp fordi det er så vanskelig å lære det. Men når du har lært det... ja, da har morra just begynt

 

All respekt for FIFA og EA Sports

Lenke til kommentar

Broren min har kjøpt FIFA 10 til psp og jeg må si, det er virkelig et storslått spill!

Selv om jeg er en basketballspiller så gjør disse FIFA spillene noe med meg, måten du sentrer på den store banen og dribler forbi motstanderene. Det er helt magisk for min del.

 

Jeg tror faktiskt jeg spiller mer på spillet en broren min. :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fra "Maefteda"

 

 

"FIFA10 er veldig morsomt, men en veldig god fotballsimulator er det ikke... Spillerene er alt for like... jeg merker nesten ingen forskjell om jeg spiller med Barcelona eller Chicago Fire. Pasningene sitter like bra, mottakene er det absolutt ingen forskjell på. Det eneste det er forskjell på er fart og styrke. Sklitaklinger er svake, i og med at man alltid går inn med knotttene først og sklir langt. Skulle ønske at de fikk inn like mye variasjon i taklingsanimasjonene som i de andre animasjonene. Animasjonene er utrolig bra i FIFA10, man vet aldri hva slags bevegelse spilleren skal gjøre. Bevegelsen med ball er fantastisk, og det nye "physical play" kommer veldig fram og er en bra oppgradering fra det forrige spillet. Det er likevel alt for lett å spille dritbra angrepsfotball, for man trenger bare å spille ballen kjapt i mellom spillerene på laget og etterhvert vil det andre laget åpne seg opp, ofte grunnet håpløs forsvarslinje, hvor backene trekker bak midtstopperne."

 

Her deler jeg samme mening!

 

Fra TORMOD DAG FIKSE

 

"Man kan også regelrett løpe ned motstanderen."

 

Og dette skjer ofte uten at det blir frispar. Flotte frontkollisjoner i full fart. ingen skader og ingen kort og forsvasspiller vinner selfølgelig ballen!!

 

Er det bare jeg som synes taklingssystemet i fifa er rævva???

Konservativ takling kan utføres uavhengig om motspiller står med ryggen til. I ekte fotball vil en slik takling/press være svært vanskelig og ofte ende med frispark.

 

Jeg har kjøpt fifa 10 for 600kr (gavekort) på ekspert og føler jeg har brukt 600 på taklingsspill. Har hatt d i 2 dager og er grundig lei å bli tatt bakfra hele tiden.

 

Mottar man ballen som forsvarer foran eget mål må man bare renske ballen fortest mulig unna før motstanderne finner på å trykke x (på ps3) for da er du solgt.

 

Irriterer meg grønn over dette. helt latterlig! Og jeg sier ikke dette fordi jeg har likt pes før, det viktigste for meg er gameplayet. her blir det jo bare taklinger og kontringer. utrolig at det får så gode anmeldelser!

 

Kan noen si ærlig at de koservative taklingene er virkelighetsnære? Se Fabregas hvor mange ganger han blir fosøkt taklet og kommer ut av det med ballen i beina.

 

Synes faktisk det er litt komsik med disse frontkollisjonene jeg.

 

Nei. skal prøve å kvitte meg med fifa så fort som mulig. er nok en hele haug som vil kjøpe pga. navnet.

 

PS. hadde det ikke vært for de latterlige taklingene som ofte ender opp i en massiv kø/orgie taklinger, der ballen skifter eier en 3-7 ganger på 2 sekunder, så hadde spillet vært meget brukbart for min del...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...