Gå til innhold

Program som viser hvordan kodene ser ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, jeg har nok misforstått eller tatt et litt gærnt utgangspunkt... :p

 

Snur litt på det og lurer på hva slags program jeg skal skrive kodene inn i , som jeg senere bruker Firefox til å se sluttresultatet av.

Det er altså ment som "tørrtrening" før jeg evt. lager en hjemmeside...

 

Litt vanskelig å forklare for en nybegynner.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Dreamweaver er jo et veldig bra WYSIWYG (What you see is what you get) program.

Det er desverre litt dyrt.

Om ikke annet kan du alltids skrive inn all koden i windows notisblokk, for så og lagre den som et html dokument og åpne i firefox/opera etc. (Dette fungerer like bra som alt annet, og er helt gratis)

Endret av Tortuga
Lenke til kommentar

Hvis man skal lære seg HTML/CSS så benytter man vel ikke en wysiwyg editor?!

 

Som foreslått over her er en helt vanlig teksteditor (nei, ikke Word) helt greit. Det er kjekt at den har syntaksbelysning (!) og kanskje noen form for snippet/makro/bundle funksjon.

Er kjekt å bare skrive "div" og trykke tab så får du en ferdig div-blokk.

 

Selv bruker jeg E-texteditor. Den koster et par hundre kroner, men den støtter TextMate bundles, noe som er heeeelt genialt ;)

 

-C-

Lenke til kommentar

Da er jeg kommet godt igang med notepad++.

 

Dette er da mye morsommere enn å bare pugge , når man kan lage linker , bilder som virker i nettleseren min.

 

Lurer på en ting , må man hele tiden skrive taggene manuelt , eller er det mulig å gjøre det "automatisk"

Som f.eks <html> <body> osv. se under :

 

pre1.png

Lenke til kommentar
Huff, jeg har nok misforstått eller tatt et litt gærnt utgangspunkt... :p

 

Snur litt på det og lurer på hva slags program jeg skal skrive kodene inn i , som jeg senere bruker Firefox til å se sluttresultatet av.

Det er altså ment som "tørrtrening" før jeg evt. lager en hjemmeside...

 

Litt vanskelig å forklare for en nybegynner.

 

TextPad eller Notepad egner seg ypperlig til dette formålet. Her må du nemlig skrive koden selv, slik at du forstår hva som skjer i motsetning til om du benytter programvare som skriver usystematisk og stygg kode for deg.

 

Red.: Jeg skulle lest hele tråden. :p Du har jo allerede fått svar på dette.

Vel, du kan jo lage deg en mal, som inneholder de tagene som er helt nødvendige.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Da er jeg kommet godt igang med notepad++.

 

Dette er da mye morsommere enn å bare pugge , når man kan lage linker , bilder som virker i nettleseren min.

 

Lurer på en ting , må man hele tiden skrive taggene manuelt , eller er det mulig å gjøre det "automatisk"

Du kan jo lage deg et skjelett av en side og lagre den som skjelett.html

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
 <head>
   <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8">
   <title>Tittel</title>
   <link rel="stylesheet" href="..." type="text/css" media="screen" title="no title" charset="utf-8">
 </head>
 <body>

 </body>
</html>

Hvis du mener at du ønsker å slippe å skrive taggene hver gang så bør du se på en editor med code-completion eller snippets.

Jeg plugger igjen E-texteditor. Den er ikke gratis, men den støtter TextMate Bundles. Noe som gjør at hvis jeg taster "head<tab>"

Så ender jeg opp med

<head>
	<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8">
	<title>Page Title</title>

</head>

Samt at markøren posisjonerer seg inni <title>-taggen med "Page Title" merket, så jeg bare kan skrive inn min tittel.

Jeg kan også bare skrive "link<tab>" og få

<link rel="stylesheet" href="/css/master.css" type="text/css" media="screen" title="no title" charset="utf-8">

med markøren plassert inni "stylesheet", og hver gang jeg trykker tab så hopper den til neste attributtverdi. Slik at det er enkelt å endre taggen.

 

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...