Gå til innhold

Artikkel: GNOME 2.28 sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(..)

Nå blir jo dette mer semantikk en noe annet, men en usikkerhet i posisjon er ikke anonymisering. Man blir ikke mer anonym av at folk ikke vet nøyaktig hvor man oppholder seg. Det er et relativt godt virkemiddel mot overvåkning og innsyn i den private sphære, men har lite med anonymisering å gjøre.

Ei heller er det nødvendigvis noe godt, da det ofte i stor grad kan gi inntrykk av en beskyttelse mot overvåkning, et inntrykk som kan være falskt. Nå har ikke jeg studert det tekniske i denne saken, men jeg jobber på en masteroppgave som har samme problematikken, og det å lage en funksjon som innfører usikkerhet i plassering er ikke trivielt. Det er en haug med hensyn som må tas og avhengig av hvordan man innfrører usikkerheten kan man svært ofte med litt tid og kunnskap likevell omgå den.

 

Dessuten er grovheten avhengig av hvem man skal innføre usikkerheten for. Ta f. eks. arbeidsgiver, eller NAV. For dem kan det være godt nok å vite hvilket land du er i for å skaffe deg trøbbel. Er man på bynivå er man utsatt om man reiser.

 

Poenget her er at "mannen i gata" vil automatisk oppfatte usikkerhet i posisjonering som en trygghet, uten å ta hensyn til om det faktisk er en trygghet eller ei.

 

Godt poeng - dog tror jeg det akkurat er dette med usikkerhet i posisjon som er diskutert, altså algoritmen(e) for å muliggjøre dette - også at de ikke var trivielle å lage. Jeg er ikke uenig i det du sier, altså, men ville bare poengtere at dette har blitt diskutert, selv om kanskje utfalle ble litt uheldig/ikke godt nok gjennomtenkt. Skriver du en oppgave om temaet, er du utvilsomt rett person til å lage denne bugen mot Empathy! :)

 

Man blir vel "utsatt" i høyere grad jo mer informasjon man legger ut så det er tilgjengelig, uavhengig av hvor det er. Så snart Empathy får på plass sikker/kryptert kommunikasjon bør det vel ikke være et kjempeproblem for uvedkommende - det er jo tross alt noe som skal være tilgjengelig for venner, og ikke hvem-som-helst?

 

Konklusjonen blir da: Jeg er enig, og dette bør utviklerne gjøres oppmerksomme på, før geografisk posisjon blir omfavnet av flere apps.

 

(..)

Ingen dum ide. Får se om jeg har noe tid til overs...

 

Hvis du ikke har tid til å lage en konto, kan jeg opprette bugen på dine vegne, så kan vi se hvor mye det blir ut av det. Dog, du må nesten forfatte innholdet selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...