Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - OysteinSanne - 85mm f1.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk skal dere begge ha.

Arnold: barnebilder er noe helt eget, og jeg fasineres stadig av hvor fine de er å fotografere disse første månedene. Hvor ansiktet fortsatt er fullt av undring over alt nytt som skjer.

Det er litt høy ISO, pluss at jeg undereksponerte, og måtte dra det litt opp igjen, så ikke helt perfekt, men ok.

Aldri tenkt på det som filmfølelse, tenker du da på film som i kamerafilm, eller spillefilm?

Lenke til kommentar
Det er litt høy ISO, pluss at jeg undereksponerte, og måtte dra det litt opp igjen, så ikke helt perfekt, men ok.

Aldri tenkt på det som filmfølelse, tenker du da på film som i kamerafilm, eller spillefilm?

Hmm, 5DmkII tåler tydeligvis godt å bli undereksponert litt på middels ISO da.

 

Jeg tenkte på kamerafilm-følelse. Ikke at jeg er noen ekspert på film, men det er noe med måten du leker med kraftige kontraster på som gjør at jeg får litt assosiasjoner i den retningen.

Lenke til kommentar
Hmm, 5DmkII tåler tydeligvis godt å bli undereksponert litt på middels ISO da.

 

Jeg tenkte på kamerafilm-følelse. Ikke at jeg er noen ekspert på film, men det er noe med måten du leker med kraftige kontraster på som gjør at jeg får litt assosiasjoner i den retningen.

Hyggelig å høre.

Jeg tenker ikke film når jeg hverken tar eller behandler bildene. Men jeg er observant på noen ting: jeg vil ha mye gråtoner i sorthvittbildene mine. Helst en god dynamikk med flest mulig nyanser.

Så liker jeg en liten dose vignettering for å ramme inn bildene.

Jeg kjører også en fast setting ifht curves/kontrast.

Litt ISO-støy på sorthvitt er helt fint. Og når jeg tar disse sorthvittbildene så tar jeg i råformat, men med Sorthvitt-på kameraet, for å få bekreftet at jeg er i nærheten når bildet tas.

 

Igjen, takk!

Lenke til kommentar
Jeg tenker ikke film når jeg hverken tar eller behandler bildene. Men jeg er observant på noen ting: jeg vil ha mye gråtoner i sorthvittbildene mine. Helst en god dynamikk med flest mulig nyanser.

Så liker jeg en liten dose vignettering for å ramme inn bildene.

Jeg kjører også en fast setting ifht curves/kontrast.

Litt ISO-støy på sorthvitt er helt fint. Og når jeg tar disse sorthvittbildene så tar jeg i råformat, men med Sorthvitt-på kameraet, for å få bekreftet at jeg er i nærheten når bildet tas.

Takk for interessante tips!

 

Når du sier at du vil ha mye gråtoner i sorthvittbildene - når mener du det er mest relevant å tenke på dette; under eksponeringen/lyssettingen eller etterbehandlingen?

 

De faste innstillingene du bruker i forhold til curves og kontrast - er det innstillinger i kamera eller i RAW converteren du snakker om da (hvilken RAW converter bruker du forresten)?

 

Mange spørsmål her, men jeg føler jeg har mye å gå på ifht etterbehandling selv, så jeg prøver å suge til meg så mye som mulig når jeg ser teknikker jeg liker - håper du ikke har noe imot det :)

Lenke til kommentar

Når jeg tar bildene forsøker jeg å få mest mulig nyanser i bildet. Alt fra det helt sorte til det helt hvite. Når jeg justerer eksponering i LR så justerer jeg også med det som mål.

Så det handler både om valg av utsnitt og komposisjon, såvel som "rett" eksponering og rett etter-justering.

Jeg tar alltid bilder med nøytrale innstillinger for råfilene. Faste innstillinger er i LR, hvor jeg så og si alltid kjører noen faste step på samtlige bilder, før jeg begynner å grovsortere.

Jeg stiller ikke kontrast/Contrast i LR, men gjør det via Curves. Pluss at Black Clipping også bidrar.

Lenke til kommentar

Tror en av grunnene til manglende kommentarer her og der er at det er et enormt deltagerantall i oktoberfesten - det tar laaang tid å lese og kommentere daglig når det er så mange.

 

Ellers synes jeg det er vignetteringen som gjør dagens bilde - den kraftige vignetteringen nede til høyre trekker bildet opp til venstre og ut i det neste rommet. :)

 

Edit: ..Og ja, hvis det er få kommentarer i en tråd - hvor mange kommentarer har trådstarter lagt inn i andres tilsvarende tråder?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk skal du ha Trondster. Joda, vignetteringen funker godt på dette bildet. Sammen med de naturlige skyggepartiene.

 

Trådstarter har skrevet noen kommentarer, men holder også litt tilbake i fare for å være litt for krass på enkelte motiver. Dog er det ikke umulig at jeg lar noen brukere få en litt større samlet vurdering helt til slutt.

Mitt problem med trådene er at det 1) er veldig mange, og 2) Jeg synes det er veldig mange like objektiver i bruk, noe som (uheldigvis) gjør det litt kjedelig.

Av samme grunn kjører jeg f/1.2 for å bringe frem (for min egen del) en del kreativitet og bevisste fotografier.

Lenke til kommentar
Trådstarter har skrevet noen kommentarer, men holder også litt tilbake i fare for å være litt for krass på enkelte motiver. Dog er det ikke umulig at jeg lar noen brukere få en litt større samlet vurdering helt til slutt.

Mitt problem med trådene er at det 1) er veldig mange, og 2) Jeg synes det er veldig mange like objektiver i bruk, noe som (uheldigvis) gjør det litt kjedelig.

Av samme grunn kjører jeg f/1.2 for å bringe frem (for min egen del) en del kreativitet og bevisste fotografier.

Vel, hvis man skal være krass kan man påpeke at nevnte trådstarter på det tidspunktet hadde mottatt 29 kommentarer, og bortsett fra fire kommentarer i din tråd har skrevet én kommentar i andres tråder. Trådstarter har også tatt mange lignende motiver i bruk, noe som (uheldigvis) gjør det litt kjedelig.

Sett i lys av det synes jeg faktisk at trådstarter har fått en hel del kommentarer. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...