Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Det å trene før frokost har er ikke dumt! Da forbrenner du reserven, er du veldig sulten kan du ta deg en banan eller noe annet lett (noen nøtter) og drikke litt vann. Da vil du ha startet forbrenningen når du inntar frokost. Litt samme effekt har det å vente litt fra du står opp til du spiser, kanskje spise når du har kommet på jobb (vente litt lengre hvis du kun har gått 10m fra og til bilen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan måle og veie, men aldri i livet om jeg tar bilde av kroppen. Den har jeg et såpass dårlig og hatfylt forhold til at det går bare ikke. Egentlig burde jeg jo ha målt meg da jeg begynte å trene, for det har sikkert skjedd noe i løpet av 1,5 år som har gått meg hus forbi. Verdifull motivasjon som har gått tapt. Men, men. Det er ikke for sent ennå. :)

 

Når det gjelder trene før eller etter frokost, så har jeg faktisk prøvd begge deler. Jeg trente før frokost i cirka et år før jeg begynte å spise før jeg trente, og helt ærlig så merker jeg ikke veldig stor forskjell. Det er kanskje litt lettere å yte mer når jeg har spist først. Hmm. Nei, jeg vet sannelig ikke. Det er så mange meninger om saken.

 

Og proteintilskudd, er det egentlig nødvendig? Jeg spiser jo en del proteiner daglig, som jeg får i meg gjennom svine- eller kyllingfilet, Skyr og bønnespirer. Nå aner ikke jeg hvor mye proteiner jeg faktisk bør ha i meg, men det er jo klart at proteintilskudd gjør jo alt mye enklere. Og enkelt er bra. :D

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil få igjen for å sjekke hvordan det går i tall ;) Som nevnt, det er vanskelig få se forskjellen når du ser deg selv hver dag. Så begynn i dag! Bilder er for mange litt skummelt, men er godt hjelpemiddel. Så det burde vuderes. Du trenger jo ikke å se på bildene. Ta et bilde forfra og i profil. Gjør dette ved gjevne mellomrom (John Stone tok hver dag, men tror ukentlig vil holde da du ikke er fult så ivrig) Så etter 4-5mnd, kan du se på disse i serie. Da vil du trolig få en god overaskelse! :)

 

Om du ikke merket noe forskjell mellom å trene før eller etter kan vel ha noe med kostholde (du hadde overskudd av kal) Jeg vil si at fordelene er ganske tydelige. Når du står opp og begynner trening FØR frokost, så starter du på reserve lageret. Hvis du spiser først, vil du forbrenne frokosten. Men som sagt, er du helt utsultet. Tar du en banan og drikker litt vann. Dette vil dempe sultheten og gjøre at du klarer å oppholde et godt nivå ved trening.

 

Proteintilskudd var nok mer for å ha noen som metter uten at det er mye kal og anna "tull" før du trener. Du trenger trolig ikke noe ekstra, du har nok ikke så stort behov at du ikke klarer å spise kvoten ;)

Lenke til kommentar

Dårlig og hatfylt forhold til kroppen din , sier du! Hmm

 

Jeg har dristet meg inn på myspace siden din, og ser ingen grunn til at du skulle tenke sånn... Temmelig normal, vil jeg mene! For øvrig er jeg en gulrotkake :p

 

På diett trenger du ca. 3 g. protein pr. kg. . Mulig jeg driter meg nå, men la oss si at du trenger 150-60 g. da. Her er en liten oversikt over diverse matvarer, og hva de inneholder. Så da må du bare finne ut hva du eter og regne litt på det. Proteintilskudd er et alternativ fordi det er forholdsvis rimelig, og veldig lettvint. Og det inneholder ingenting annet enn protein. Det bør i alle fall ikke gjøre det.

 

Har du vurdert å trene to ganger for dagen? Litt kardio før frokost, og styrke evt. kardio om ettermiddagen, etter skole\jobb. Høres det tøft ut? Du venner deg på det etter hvert.

 

Og hva (pokker) er Skyr som dere prater om hele tida? Tror ikke jeg har vært borti det før. Nytt? Kanskje det ikke har kommet hit opp enda. ... Info, please!

 

Edit: Har du forandret Avatar i dag? Syns tydelig det var et annet i stad:) Tok du vekk linken til My Space siden din også? Da kom poenget mitt i begynnelsen av innlegget bort.

Eller har jeg vært på en annens side? Husker ikke :p

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Hehe, hva skjer, Vale? Litt i utakt i dag?

Har ikke skifta på noen ting, jeg, men regner med det er min side du har vært på, siden du nevner gulrotkake. :p

Men jo, takk for det. Den er bare...ikke helt som jeg hadde foretrukket, for å si det på den måten.

 

Okei, 3 gram per kilo. Det blir nok mer enn du anslår, men det tar jeg som et kompliment. Sånn sett får jeg vel i meg litt for lite for tiden, da. Mangler kanskje 50 gram, eller noe, om dagen.

Hva slags proteintilskudd burde jeg kjøpe, da? Og hvordan bruker man det? Helt nytt for meg det der.

 

Å trene to ganger om dagen blir veldig vanskelig. Jeg har en litt...uvanlig døgnrytme. Jobber som regel ikke før på ettermiddagen og utover kvelden og natta, og derfor starter gjerne dagen min ikke noe før klokka 10-11 på formiddagen. Litt spesielt, jeg vet. Men det funker for meg. :wee:

 

Skyr er noe youghurt-lignende greier som selges i hvert fall på Kiwi. Den inneholder masse proteiner, lite fett og sukker, og smaker helt ok. Veldig bra saker.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg surrer. Det er ikke noe særlig bra å holde på med biosoppdatering og hovedkortproblem når man er så newbie som meg:) Så du skjønner hva jeg tenkte på da

 

ProZyme er veldig bra, og populært. Men noe dyrt. Essential Whey er helt kurant, og rimeligere. Personlig bruker jeg M-Factor fordi jeg har laktoseintoleranse. Dette er et erteprotein(!), smaker helt greit og koster ikke skjorta. Du får det som regel billigere desto større kvanta du kjøper.

Jeg bruker 3 shaker om dagen, med 40 g i hver. Jeg forsøker å bulke litt for tida, så jeg har i tillegg i 80 g karbohydrat i hver shake. I tillegg til masse kjøtt og ris og havregryn :p livet er bra for tiden!

Du skal ikke gjøre det sånn. Jeg forslår to shaker med 30 g i hver. En når du står opp, og en når du kommer fra jobb.

 

Edit: Også whey-80 da, billigste jeg fant. helt greit det også.

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Det kan bare du svare på. Det er bare du som vet hva du eter.

Jeg forstod det litt sånn at du skulle kjøre lavkarbo.... Skulle ikke være noe problem å ha lavt kaloriinntak med lavkarbodiett. Du må ikke se deg helt blind på kaloriene heller da:)

 

Jeg blir ikke mett av en shake, nei. Og hvis du ikke har i karbo og litt olje, så er det ikke noe fullverdig måltid. Det heter ikke tilskudd for ingenting. Det er et supplement i et kosthold, og vil sikkert hjelpe deg i å nå målene dine.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har vel egentlig ikke tenkt å kjøre lavkarbo. Var innom tanken, men tror ikke det er helt greia for meg. Satser heller på å bare holde kaloriinntaket lavt, så jeg går i underskudd, og håpe på at det gjør susen. :)

 

Det er i hvert fall mye enklere å holde oversikt når man veier maten og skriver ned alt. Så om jeg begynner med proteintilskudd, er det jo ikke noe problem å tilpasse mengden etter hva jeg spiser fra før, sånn at jeg ikke overgår det kaloriinntaket jeg prøver å holde.

Lenke til kommentar

Frukt er en av eksemplene , ris potet osv.

 

Børge sier noe om det også,

Frukt er sammensatt av flere typer karbohydrater (i motsetning til hva mange tror er det bare 2-5g fruktose i de fleste frukter)

 

Hvorfor skulle ikke frukt være bra igjen?

Det fungerer iallefall, folk havner på toppen av pallen med det opplegget.

 

Det "nye" med den måten er at man ikke teller men spiser det kroppen vil ha (kcal) isteden for en fast oppmålt dose som ender opp med forlite noen dager og formye andre dager.

Det forklares også i teksten.

 

 

Det folk oppnår , inkl meg er at fettprosenten går ned, mens jeg blir sterkere i øvelsene.

Det har man ikke kunne gjort før på vanlige dietter.

Endret av War
Lenke til kommentar

@war

 

Takk for tipset om MyRevolution Health & Fitness Concept. Har sett kjapt over det og det hørtes ut som om han har peiling han, ja! Går litt på tvers av det jeg har lært. Dette opplegget virket mer naturlig for kroppen enn bulk\deff som jeg prøver å følge for tida.

Du kjører dette selv eller? Føles det bra? Får du resultat? Er det spesielt dyrt å følge? Har du overskudd på til treninga?

Er det en tråd her på forumet om dette?

Lenke til kommentar

Det er iallefall mange tråder på Myrevolution-forumet.

 

Jepp, jeg går ned i fettprosent, samtidig som jeg øker i styrke på trening.

Det har jeg aldri opplevd før, samme skjer med andre som prøver dette.

Grunnen er jo at i motsetning til vanlige dietter ikke teller kcal her men spiser når man er på en 7er i sult om man vil ned i vekt.

De dagene man gjør lite blir det automatisk mindre mat og da dagene man gjør masse blir det mer mat. VS x kcal pr dag som blir formye ene dagen og kanskje forlite andre dagen.

 

Og skal man bulke så legger man litt mer karbs til måltidene etter trening, bytter ut til ris/potet osv da men ellers følger samme prinsipp.(+ spiser på en 5 i sult )

 

Man er ikke bundet til de råvarene som nevnes, her er det bare fantasien som setter grenser.

Jeg har ikke prøvd dette på bulk enda men jeg har rippet meg 23kg og er nå klar for en bulk.

 

Resultatet av en bulk med disse prinsippene vil være muskeløkning uten å legge på seg noe særlig fett.

På min 44kcal pr kg bulk før ble det nesten like mye fett som masse som tar lang tid å få av igjen.

 

Vil legge til at det ikke er lett uten et proteintilskudd, erteprotein er billig saker for de som ikke vil betale 900kr for 3 kg. ca 5-600 for 4 kg

Med dette i hus og en boks nøtter så kan man mekke den rette fordelingen i alle måltider.

Endret av War
Lenke til kommentar

Tren ofte og med høy intensitet, :) men lytt til kroppes signaler i forhold til smerter,

 

har ca 20 års erfaring, innen langdisanse løping, og jeg går ikke opp i vekt eneste gram( jeg passer på hva jeg putter i meg) løper fra 140 -180 km i uken. og løper ca ¨på 2.58 pr km når jeg virkelig drar på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...