Gå til innhold

Høyskoleprosjekt gass- og energiteknologi; trenger hjelp!


Mona-HiT

Anbefalte innlegg

Hei!

Miljø er i vinden om dagen og det gjelder miljøvennlige alternativ til kjøretøy også.

Vi har et prosjekt om miljøbiler ved Høyskolen i Telemark og setter stor pris på om dere vil hjelpe oss ved å svare på denne lille undersøkelsen!

 

Alder:

 

Bosted:

 

Kjønn:

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil 5 år:

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

 

Med miljøvennlige alternativ mener vi elbiler, hydrogendrevne biler og hybrid.

Alle innspill mottas med takk!

Endret av Mona-HiT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Miljø er i vinden om dagen og det gjelder miljøvennlige alternativ til kjøretøy også.
Det eneste miljøvennlige altertivet til kjøretøy jeg vet om er å bruke beina (krype/gå/løpe), også kalt apostlenes hester.

 

Med miljøvennlige alternativ mener vi elbiler, hydrogendrevne biler og hybrid.
Da har dere misforstått noe grunnleggende, nemlig at ingen av disse alternativene virkelig er miljøvennlige. For at et kjøretøy skal kunne kalles miljøvennlig, må miljøet bli bedre av at dette kjøretøyet brukes enn om ingen kjøretøy brukes.

 

Hvis man kunne gro fram en slags treverkbil i et drivhus, en bil som fikk energien sin fra å forbruke CO2 og sollys i en fotosyntese og som slapp ut oksygen og sukker som "eksos", da var dette en sann miljøvennlig bil, for miljøet ville faktisk bli bedre når man dyrket den og brukte den. Men fordi ingen biler faktisk er miljøvennlige, de er kun mer eller mindre miljøfientlige, så er det forbudt å bruke ordet "miljøvennlig" i norske bilreklamer.

 

Det å produsere de mindre miljøfiendtlige biltypene dere nevner krever minst like mye energi som å produsere tradisjonelle biler, og selve elbilbatteriene inneholder stoffer som regnes som livsfarlig spesialavfall. Bortsett fra i fjellandet Norge så må man i resten av verden bruke enten fossile brensler eller atomreaktorer for å lage strøm og hydrogen. Verken strøm eller hydrogen regnes som energikilder, for de finnes ikke i digre naturlige "kammer", de er kun framstilte energibærere, og miljøet blir altså verre av at disse energibærerne framstilles enn om de ikke framstilles. Derfor kan hybrid- og elbiler ikke kaller miljøvennlige, de er kun mindre miljøfientlige enn andre biler, og da kun lokalt inne i byene. Fordi energien de bruker de fleste steder i verden fremstilles i kraftverk som bruker fossile brensler, så bidrar verken hybridbiler eller elbiler til et bedre globalt klimaregnskap. I Norge, som framstiller strøm i klimanøytrale vannkraftverk, så er bruk av elbiler svært lite miljøfientlig, men det å produsere og destruere elbiler krever fortsatt mye energi, så miljøvennlige kan de aldri bli.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?
Jeg har flere tanker om dette, mange av de forfatter jeg fortløpende på http://bilvisjoner.blogspot.com/. Jeg er en mann på 49 år, bosatt i Trondheim og jeg vurderer å kjøpe en brukt bil. Det blir garantert ikke en miljøvennlig bil, i og med at det altså ikke eksisterer noe sånt.
Lenke til kommentar
Miljø er i vinden om dagen og det gjelder miljøvennlige alternativ til kjøretøy også.
Det eneste miljøvennlige altertivet til kjøretøy jeg vet om er å bruke beina (krype/gå/løpe), også kalt apostlenes hester.

 

Med miljøvennlige alternativ mener vi elbiler, hydrogendrevne biler og hybrid.
Da har dere misforstått noe grunnleggende, nemlig at ingen av disse alternativene virkelig er miljøvennlige. For at et kjøretøy skal kunne kalles miljøvennlig, må miljøet bli bedre av at dette kjøretøyet brukes enn om ingen kjøretøy brukes.

 

Hvis man kunne gro fram en slags treverkbil i et drivhus, en bil som fikk energien sin fra å forbruke CO2 og sollys i en fotosyntese og som slapp ut oksygen og sukker som "eksos", da var dette en sann miljøvennlig bil, for miljøet ville faktisk bli bedre når man dyrket den og brukte den. Men fordi ingen biler faktisk er miljøvennlige, de er kun mer eller mindre miljøfientlige, så er det forbudt å bruke ordet "miljøvennlig" i norske bilreklamer.

 

Det å produsere de mindre miljøfiendtlige biltypene dere nevner krever minst like mye energi som å produsere tradisjonelle biler, og selve elbilbatteriene inneholder stoffer som regnes som livsfarlig spesialavfall. Bortsett fra i fjellandet Norge så må man i resten av verden bruke enten fossile brensler eller atomreaktorer for å lage strøm og hydrogen. Verken strøm eller hydrogen regnes som energikilder, for de finnes ikke i digre naturlige "kammer", de er kun framstilte energibærere, og miljøet blir altså verre av at disse energibærerne framstilles enn om de ikke framstilles. Derfor kan hybrid- og elbiler ikke kaller miljøvennlige, de er kun mindre miljøfientlige enn andre biler, og da kun lokalt inne i byene. Fordi energien de bruker de fleste steder i verden fremstilles i kraftverk som bruker fossile brensler, så bidrar verken hybridbiler eller elbiler til et bedre globalt klimaregnskap. I Norge, som framstiller strøm i klimanøytrale vannkraftverk, så er bruk av elbiler svært lite miljøfientlig, men det å produsere og destruere elbiler krever fortsatt mye energi, så miljøvennlige kan de aldri bli.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?
Jeg har flere tanker om dette, mange av de forfatter jeg fortløpende på http://bilvisjoner.blogspot.com/. Jeg er en mann på 49 år, bosatt i Trondheim og jeg vurderer å kjøpe en brukt bil. Det blir garantert ikke en miljøvennlig bil, i og med at det altså ikke eksisterer noe sånt.

 

Oppgaven er gitt til oss slik den er.

Det du kommer med er absolutt av interesse for oss, takk for flott innspill.

Lenke til kommentar

Alder: 21

 

Bosted: Svolvær

 

Kjønn: Mann

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil:

 

Min neste bil kommer med stor sansynlighet å være brukt, med mindre det skjer noe med nybilprisene.

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

 

Slik det er nå, kan man ikke med en elbil kjøre de helt lange avstandene på én lading. Dermed er det et ikke-alternativ for meg. Jeg er helt avhengi av å ha en bil som kan kjøre lange avstander uten at jeg er nødt til å stoppe å vente f.eks. 8 timer før jeg kan kjøre videre. Hvis derimot rekkevidden på slike biler blir bedre vil jeg vurdere saken på nytt. Infrastrukturen som kreves for å ha elbiler er jo allerede tilstede. Virkningsgraden på elmotorer er oppe i 90% + for større asynkrone kortsluttningsmotorer. Nå vet jeg desverre ikke hvordan regnestykket på total virkningsgrad på en elbil vil være hvis man tar ladingen med i bildet. Men jeg tviler på at vi havner nede på ca. 20%, som er virkningsgraden for en forbrenningsmotor.

 

Når det gjelder sikkerhet i ulykker, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Men en ting er iallefall på det tørre, batterier kan lage eksplosive kortsluttninger, og disse er jeg ekstremt redd for å bli utsatt for.

 

Hydrogenbiler vil kreve utbygging av ny infrastruktur for fylling av hydrogen i hele landet, og resten av verden for den saksskyld. I tillegg krever brenselcellene energi for å lage strøm av hydrogen, det høres lite effektivt ut i mine ører. Spesielt når vi snakker om en arvtaker til forbrenningsmotoren. Dessuten har jeg en inbitt frykt om at en kollisjon med en hydrogenbil kan utarte seg svært eksplosivt i forhold til bensin og diesel biler (Hindenburg enyone?).

 

Hybridbiler er i min mening en overgangsteknologi til vi klarer å komme fram til noe fullgodt innen hydrogenteknologi eller elbilteknologi. Og er derfor ikke noe å bry seg nevneverdig om.

 

Dessuten har utseende på såkalte miljøvennlige biler en tendens til å være lite tiltalende for min smak. Jeg får desverre ikke meg selv til å kjøpe en brødboks med hjul, når det finnes alternativer med lekkre, tiltalende linjer og design løsninger.

Lenke til kommentar

Alder:

20

 

Bosted:

Kongsberg

 

Kjønn:

Mann

 

Vurderer du å kjøpe ny(eller brukt) bil 5 år:

Sannsynligvis ikke

 

Hvilke tanker har du om miljøvennlige biler?

Blir nok ingen miljøvennlig bil på meg før det er hus, kjerring og barn hvertfall :p, og da skal jeg fortsatt ha en god gammel bensindrevet lekebil :).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...