Gå til innhold

analog Input - signaler blir forstyrret og uklare!


Anbefalte innlegg

jeg har et JVC DV2000 videokamera. Dette kameraet har analog inngang. Jeg har lyst til å lage video av et tv-program. Dette burde være ganske så enkelt.

 

Jeg fikk dette kameraet rimelig pga det var en utstillingsmodell og den koblingsboksen (jackbox, cu-v504u) fulgte ikke med. Dette skal ikke være noe problem siden det er en AV-inn/utgang en kan bruke. Jeg aktiverer analog inngangen på kameraet, kobler til ved å bruke scart utgang på tven (med gul/hvit/rød ledning) og med en 3-punkts kabel inn i AV-koblingen på kameraet.

 

Nå kommer problemet, signalene jeg mottar på videokameraet blir kraftig forstyrret og hopper opp og ned. Får tatt opp noen sekunder før opptaket automatisk blir avbrutt.

 

Prøver å få tak i denne koblingsboksen (da har jeg svideo inn og ut), men dette skal strengt tatt gå uten boksen. I tillegg har jeg lett utrolig lenge for å skaffe denne koblingsboksen, men selv JVC har prlblemer med å skaffe den!

 

Har koblet min bærbare til denne AV-inngangen, og da er signalene bra. Har prøvd på tre forskjellige tver, samme resultat på alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at antenneinngangen på TVen ikke er bra nok til at kameraet klarer å lage et signal ut av det. Løsningen blir enten først å ta opp på VHS, og så spille over til DV, beklager. (Vær obs på at videoer har kun en scart som er både inn- og utgang, den andre er kun inngang).

 

Hjemme har jeg brukt mitt TRV900 til å ta opp direkte fra satelittmottakeren vår, det fungerer utmerket, og kvaliteten blir så godt som originalsendingen. Dette er kanskje det du leter etter. Oppsøk en god venn med parabol.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

flere gode poenger der.

 

vet ikke om det har noe å si, men får tvsignaler gjennom UPC (kabeltv). Er i tillegg åpenbart at det kommer signaler (dårlige) fra tv-en siden jeg kan se bildet på videokameraet, men ser at det er kraftig forstyrret.

 

Så det du sier er at hvis jeg overfører fra en videospiller, da skal jeg slippe dette problemet.

 

OG signalene vil ikke bli noe bedre hvis jeg har denne kontaktboksen jeg nevnte flere ganger (som har en s-video inngang som kan brukes i stedenfor AV-inngangen).

 

Ingen andre løsninger enn å ta opp på vhs for meg som har kabeltv da?? Synd å få dårligere kvalitet på grunn av det.

Lenke til kommentar

Du kan også om mulig få lånt deg en s-vhs-spiller eller en dvd-opptaker. Disse to videoformatene er høyere oppløsning enn vhs, og vil av vanlige folk bli oppfattet som "så god kvalitet som går an å få". Et annet alternativ er å først ta opp på vhs, så spille over til DV, og så i redigeringa gjøre VHS-video RENT STILISTISK enda dårligere, for eksempel legge på gammelt filmfilter (følger med windows movie maker) eller dra hue-verdien opp og ned slik at fargene er ugjenkjennelige, slik kan du stilistisk dra oppmerksomheten fra selve VHS-looken.

Lenke til kommentar

jeg synes ihvertfall det er særdeles irriterende at det ikke går å overføre materiale fra tv til videokameraet. Det ble jeg opplyst om da jeg kjøpte kameraet.

 

Kan ikke være et krav at man må ha parabol for å kunne overføre fra tv. Synes ihvertfall det virker veldig snodig ut!

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor problemet ligger. Jeg tok opp fra tv-program ved å koble videoutgang fra videospiller til analog inngang på kameraet, og det fungerte veldig bra. Det er vanlig kabeltv jeg har.

Videoutgang på videospillere er som oftest god kvalitet, og jeg brukte tuneren på videospilleren til å velge kanal.

Lenke til kommentar

så du tar ikke opp selve programmet på vhs før du recorder på videokameraet da. Skjønner, du bare lar signalene fra tv'en gå gjennom videomaskinen før signalene går videre til videokameraet.

 

Det skal jeg prøve når jeg kommer hjem idag.

MAnge morsomheter man kan lage når man kan ta opp ting fra tv!

Lenke til kommentar

prøvde å la signalene gå via scart fra tv til videospilleren, og derfra inn i videokameraet. Samme dårlige signaler.

 

En fra jvc har sendt meg mail om dette her. Han lurer på om det kan være noe med instillinger på tv'en. Det tviler jeg på, har en nesten ny panasonic 28 ws, kan ikke skjønne hvilke instillinger jeg kan endre på.

Han sier også jeg må sjekke ut hvilken scart kontakt som kan sende ut av-signaler, har prøvd begge scart kontaktene med samme resultat (ser bilde,men kraftig forstyrret), så ser ikke noe poeng i å finne ut av dette.

 

Videre sier jvc-karen at "På mange TVer må du gå inn i menyen på TVen og velge at den skal sende ut et AV -signal på scarten". Hvordan man kommer på denne menyen vet ikke jeg!

 

Vel, fikk ikke så mange svar derfra.

 

Skal prøve å koble tven til videospilleren via antennekontakt og derfra videre via scart til kameraet, men tviler litt om dette går. Har ikke fått prøvd med satelittmotaker som noen forslå helt i starten.

 

ingen andre tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...