Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Euklid - 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var visst en litt slapp revolusjon, ja. De som er for den væpna varianten har vel stort sett gitt seg – heldigvis. (Ganske nøyaktig 20 år siden protestmarsjen i Leipzig, som var forløperen til Berlinmurens fall, forresten. Revolusjon kan være riktig så bra, det.)

 

11. – Savoy Truffle

post-139385-1255287458_thumb.jpg

f/1.4, ISO 1600, lukkertid hadde jeg nok.

 

Savoy Truffle er en artig Harrison-sang på White Album. Den handler om Eric Claptons sjokoladeavhengighet – av alle ting – og skaden de gjør på tennene. Minner foruroligende om andre typer avhengighet – nytt kamera, flere objektiver, bedre CD-spiller, mer RAM ...

 

«We all know ob-la-di-bla-da,

But can you show me where you are.

Cream tangerine and montelimar,

A ginger sling with a pineapple heart,

A coffee dessert, yes you know it's good news,

But you'll have to have them all pulled out after the savoy truffle.»

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer! De er veldig velkomne, uansett om de har med Mamiya å gjøre eller ikke.

 

12. – Run For Your Life

4004995337_e325dd222a.jpg

Større på flickr

 

Tre regler:

1: 3 sekunder lukkertid

2: Manuell fokus nær uendelig. Må jo være optimist.

3: Løp som f***

 

Avslutningen på Rubber Soul. Inspirert av Baby, Let's Play House (Elvis). Elvis' sang er en kjærlighetserklæring, Lennons ikke fullt så positiv. Mildt sagt ikke en av sangene John Lennon var fornøyd med i etterkant; etter at han traff Yoko Ono endret han kvinnesyn ganske så brutalt – og uttalte i flere intervjuer at han hatet sangen.

 

[Enkelte andre bilder her har kanskje sett litt ut som om jeg først har tatt bilder og så funnet passende Beatles-sang, det er en helt korrekt observasjon. Men ikke i dag. Ser imidlertid jeg skulle vært ute en liten halvtime tidligere.]

 

«I'd rather see you dead, little girl,

Than to be with another man.

You'd better keep your head, little girl,

Or I won't know where I am.

You'd better run for your life if you can, little girl,

Hide your head in the sand, little girl.

Catch you with another man,

That's the end - ah, little girl.»

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer, bareanton og Kjetil-H. Dere har helt rett i at det ikke er noen ungpike; her er det 60kg 23 år gammel gutt som vagger seg oppover bakken. I tillegg til at modelltilfanget var noe begrenset ville det jo ødelagt poenget litt om bildet var av noen andre ... :)

 

PS: det ser ut som om jeg løper sakte, men det gikk ganske så radig oppover, altså.

Lenke til kommentar

Jøss, takk for positiv respons! Løp opptil flere ganger for å få det til å se sånn noenlunde riktig ut, fint dommen er at det var verdt det. :)

 

13. – When I'm Sixty-Four

4008509389_c860ce2b9e.jpg

Større på flickr

f/1.4, 1/30, ISO 1600, et kvarter for mørkt (mistet bussen ...)

 

Rosenkrantztårnet er riktignok litt eldre enn 64. Til gjengjeld blir det bedre tatt vare på en McCartney da han fylte 64 og var mitt i skillsmisseoppgjøret.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar, k.n.b! Bergen kommune sto for hotlights. :) Enig i at flickr-versjonen ble soft, skjønner meg ikke helt på oppskarping i Aperture av og til, klarte ikke å vri den til å bli særlig skarp heller. (Men det er jo tatt på f/1.4, og da er ikke objektivet mitt det skarpeste som har skjedd ...)

 

Advarsel: dagens har farlig høy nerdefaktor.

 

You Know My Name (Look Up The Number)

post-139385-1255716002_thumb.jpg

f/4, 6s

 

I dag fikk jeg ny CD-spiller. Britisk vare. Og som britiske produkter flest er det sært så det holder. Filosofien er at den optiske leseren ikke skal flyttes unødig i forhold til platene, hva er da mer naturlig enn å droppe hele konseptet med skuff som kjøres ut av en ekkel, liten motor? Elsker hvordan de finner på å gjøre ting på de mest absurde måter på de britiske øyer.

 

And did those feet in ancient time

Walk upon England's mountains green?

And was the holy Lamb of God

On England's pleasant pastures seen?

And did the Countenance Divine

Shine forth upon our clouded hills?

And was Jerusalem builded here

Among those dark Satanic mills?

 

Men hva i alle dager har all denne britiske patriotismen med Beatles å gjøre? Utover at det er Abbey Road som fikk kjøre tur i CD-skuffen – Ringo Starr slutter ikke å overraske – er CD-spilleren fra Naim Audio, uttales 'name'. Og, som de sier i den legendariske Naim-reklamen; I'm sorry I didn't catch your Naim. Fant dessverre ikke bildet fra denne kampanjen i saklig størrelse.

post-139385-1255716915.jpg

 

[Fotografisk fungerte ikke dette så godt som jeg hadde tenkt meg. Men det var grenser for hvor lenge det var aktuelt å gjøre noe annet enn å spille musikk. :)]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...