Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Euklid - 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. – I'm so tired

post-139385-1254671899_thumb.jpg

f/2.8 – 1/15s

 

En jobb som holder på å ta knekken på nervene. En oppgave som tilsynelatende er uløselig. Et forhold som rakner. Et byråkrati som gir magesår på rekordtid. En usikkerhet som knekker alt. Orker, orker, orker ikke mer. Hvile nå. Hvis det går.

 

post-139385-1254428994_thumb.jpg

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Han (jeg) har ikke vært i nærheten av en barbehøvel, nei. Eller hvitbalanseknappen; takk for alternativ versjon, arnold_layne. Om jeg skal stole på blikket mitt og skjermen min stemmer din bedre enn min, men fortsatt et stykke unna ifht skjerfet. Skal prøve å få justert i morgen.

 

Går for øvrig ut fra at jeg i denne utfordringen ikke kommer til å måtte spesifisere hvilken sang som hører til hvert bilde. Spotify-linker blir det også dårlig med. Nå som remastrene har kommet er det bare å punge ut 2000,- for et stykke viktig kulturhistorie.

 

Takk for kommentarer!

 

... og, ja – Trondster. Det er et helvete med den Macen som er koblet til det tastaturet. For det er den jeg kjører Windows på! :D

Lenke til kommentar

Bildet er ok, men som andre påpeker er hvitbalansen litt ute og sykler.

 

I'm so tired er den skjulte klassikeren fra The White Album, og dette er faktisk den låta det ble brukt minst tid på av samtlige innspillinger til denne dobbelt-LP'en. Dette fordi John Lennon syntes spontanitet og effektivitet er viktigere enn perfeksjonisme. Han stolte fullt og helt på øyeblikket, noe du også kanskje prøvde deg på her? ;)

 

Som en liten ekstra kuriositet kan det nevnes at den bablingen til John man hører på slutten av sporet, om man spiller den baklengs, vil man høre "Monsieur, monsieur, how about another one?".

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. Første bildet er nå oppdatert med en hvitbalanse som i alle fall er litt bedre enn sist.

 

Du har helt rett i at det første bildet ikke akkurat var et langvarig prosjekt, d0ppler. Skulle ønske jeg hadde tid til slikt nå, men det får bli til senere. Takk for anekdote også, de liker vi!

 

Skulle gjerne brukt et eldre tastatur, Gia, men er belemret med at jeg kjøper alt Steve Jobs peker på, og da er det grenser for hvor mange generasjoner bakover jeg gidder å ha liggende ...

 

4. – All Things Must Pass

post-139385-1254672376_thumb.jpg

f/3.5 - 1/750s

 

Now the darkness only stays at nighttime,

in the morning it will fade away.

Daylight is good

at arriving at the right time.

It's not always

going to be this grey.

 

All things must pass,

all things must pass away.

Lenke til kommentar

5. – I Saw Her Standing There

post-139385-1254766502_thumb.jpg

f/1.4, 1/8s

 

Denne er ikke plagsomt dyp. Men jeg grubler en del på hvorfor vi tar de valgene vi gjør. F.eks. hvordan jeg i løpet av et halvt minutt bestemte meg for å bruke en mildt sagt anselig sum på å kjøpe akkurat denne celloen. Eller hvorfor vi takker ja eller nei til et jobbtilbud, eller en invitasjon til en fest. Eller et giftermål. Eller hvorfor Gjedrem og kompani bestemmer seg for å sette renta opp eller ned. For jeg tror ikke det er så mye av det som er særlig gjennomtenkt. Og jeg er ganske usikker på om det er en helt sykt skremmende tanke eller bare behagelig tilfeldig. Hvis man velger nok ganger må det jo bli riktig før eller senere? Eller?

 

And the way she looked was way beyond compare,

So how could I dance with another,

Oh when I saw her standing there

Well she looked at me,

And I, I could see,

That before too long I'd fall in love with her,

She wouldn't dance with another,

Oh when I saw her standing there.

Lenke til kommentar

7. – All You Need Is Love

post-139385-1254936503_thumb.jpg

f/11, 6s

 

OK. Ikke et godt bilde. Og dette med Can't Buy Me Love stemmer jo ikke helt, Beatles-boksen i stereo kommer man i alle fall et godt stykke med. Hjelper også hvis du ikke har fantasi eller tid til å ta bilder, faktisk. Og så får man penere hud, slankere midje, rettere tenner og bedre humor av den. Eller kanskje ikke. Men den er verdt å kjøpe.

 

Bortsett fra alle studioalbumene ligger første av Love-platene der, i tillegg til billetter til Ed Sullivan show med The Beatles, premierebilletter fra A Hard Day's Night (kostet £3 i 1964!), visittkortet til The Quarrymen og diverse annen moro. (Alt dette er selvsagt bare replika.)

 

(Nok takhøyde til å få bildevinkelen jeg hadde tenkt til å ta med 50mm får man derimot ikke av boksen.)

Lenke til kommentar

10. – Revolution

post-139385-1255200920_thumb.jpg

f/4, 1/350

 

«You say you got a real solution

Well, you know

We'd all love to see the plan.

You ask me for a contribution,

Well, you know

We all do what we can.

If you want money for people with minds that hate,

All I can tell you is brother you have to wait.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...