Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bil til 20.000, hvordan forsikre?


HansU

Anbefalte innlegg

Hei, jeg blir atten om en drøy måned og i den forbindelse har jeg tenkt å kjøpe en bil.

 

Jeg er godt i gang med sertifikatet, og har fått bestillt oppkjøring bare to dager etter at jeg fyller atten år. :new_woot:

 

Når jeg er ferdig med lappen, regner jeg med å ha omtrent 20 000 å kjøpe bil for, Jeg lurer på om noen har noen gode forslag til hvordan bil man kan få et godt eksemplar av til den prisen.

 

Jeg vet at det ikke er alt verden av penger, men det er det jeg har muligheten til. Jeg har sett en del på Volvo 460. Dette er en bil som jeg syntes ser nokså fin ut, særlig i de siste modellene, og som man kan få ned i den prisklassen.

 

Er det noen som kan si noe om den bilen, er det en god bil? Noen kjente feil? Eller burde jeg heller se meg om etter helt andre typer.

 

En annen ting ved å kjøpe bil er jo at det også skal forsikres, og ved noen forskjellige priskalkulaterer ligger samtlige priser mellom 10- og 15 000, bare for ansvarsforsikring. Jeg er jo da kun atten år og har dermed kun 20% bonus. :thumbdown:

 

Jeg kan jo be pappa forsikre bilen, dvs. at forsikringen står i hans navn, siden han har 75% vil jeg det lønne seg voldsomt, men på en annen side så får jo ikke jeg spart opp noe bonus ved det. Hva vil være lurest på lang sikt? :ermm:

 

MVH Hans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pluss at han bare har 20% bonus, så blir det en del mer enn bare 1200kr ekstra i året ...

 

I mitt tilfelle.

Registrert på meg med 20% bonus og 16 000 km i året = 10 417 kr

Registrert på "noen andre" med 80% bonus og 16 000km i året = 2997 kr

 

Jeg er 20 år

 

Jojo, men før eller senere må du jo begynne å tjene deg opp til egen bonus uansett, (med mindre du bare har tenkt å kjøre bil registrert i "noen andre" sitt navn resten av livet) og det er like greit å begynne først som sist, så lenge ungdomstillegget på forsikringa (som man dessuten får tilbake om man kjører skadefritt) er ett fast kronebeløp uavhengig av forsikringsprisen og bonusen. Det er faktisk en fordel å tjene opp bonus mens man er ung og kjører gammelt brum med kun ansvarsforsikring; skal man starte egen bonusopptjening fra 20% samtidig som man kjøper første "dyre" bil med behov for kaskodekning, så får man en enda større overraskelse på den forsikringspremien...

Lenke til kommentar

Blir som man ser det. Men det handler jo litt om hva man vil bruke penger på i dag.

Om noen år har man kanskje fått et større forsikringsbehov og vil forsikre seg selv, huset sitt og barna sine. Da kan man begynne å snakke om rabatter og bonus, og da vil man kunne forhandle frem litt bonus her og litt bonus der.

Lenke til kommentar
Om noen år har man kanskje fått et større forsikringsbehov og vil forsikre seg selv, huset sitt og barna sine. Da kan man begynne å snakke om rabatter og bonus, og da vil man kunne forhandle frem litt bonus her og litt bonus der.

 

Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men unger er dyre i drift. Da kan bonusen man tjente opp mens man bodde hjemme med null utgifter komme godt med.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Pluss at han bare har 20% bonus, så blir det en del mer enn bare 1200kr ekstra i året ...

 

I mitt tilfelle.

Registrert på meg med 20% bonus og 16 000 km i året = 10 417 kr

Registrert på "noen andre" med 80% bonus og 16 000km i året = 2997 kr

 

Jeg er 20 år

Husk på at man ikke får full bonus på bil nr. 2 da, så dersom man forsikrer bilen på en som allerede har en bil forsikret på seg så får man vel ikke mer enn 50%.

 

Blir som man ser det. Men det handler jo litt om hva man vil bruke penger på i dag.

Om noen år har man kanskje fått et større forsikringsbehov og vil forsikre seg selv, huset sitt og barna sine. Da kan man begynne å snakke om rabatter og bonus, og da vil man kunne forhandle frem litt bonus her og litt bonus der.

Så lenge man bor sammen med foreldrene (har samme folkeregistrerte adresse) kan man jo allerede nå snakke om rabatter i form av totalkunde/bankkunde/flere kundeforhold.

 

Som Inge Rognmo sier så er det billigst å tjene opp bonus når man er ung dersom man ikke kjører en bil som man bør ha kaskoforsikring på. Skal man begynne å bygge bonus med en bil man har kasko på kan det jo fort koste 2-3 ganger så mye, og når det da kommer sammen med andre utgifter man får når man flytter for seg selv sitter man kanskje ikke igjen med så mye i måneden. Ungdomstillegget får man jo som sagt igjen (hos flere selskaper) dersom man kjører skadefritt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Er det noen som også har noen synspunkter anngående bil? Er Volvo 460 alright, eller burde jeg heller satse på noe annet?

 

'Jeg vil si att Volvo 460 er en helt topp bil. ok driftsikkerhet, og gode kjøreegenskaper, og rett og slett en grei bil å jobbe med.

De fleste verksteder fikser disse lett, så du behøver ikke merkeverksteder, han mekanikeren på bensinstasjonen fikser det meste på disse bilene.

Og kanskje om du gidder, så fikser du det meste selv, om du gidder å kjøpe en hynes bok.

 

Jeg syns du sikter til en topp førstegangsbil. Det fins andre biler også, men hvorfor gå vekk fra den du tenker på?

 

Når det gjelder forsikkring, så syns jeg egen forsikring vill være best. Men du kan snakke med far/mor om familieforsikkring, for det kan finnes muligheter der. Men som regel så forskyver dette din bonus opptjening.

Du vill altid byne med 20% om du så er 18år eller 25år. Når du er 25år så betaler du 1 200 - 1 500,- mindre i året, siden du slipper ungdomstilegg.

Lenke til kommentar

Opplegget med å få tilbake ungdomstillegget er noe tull. Det låser deg til et enkeltselskap for flere år. Etterhvert når man blir litt eldre vil det være flere selskaper som er billigere siden det er selskaper som ikke satser direkte på risikogrupper (slik Gjensidige gjør), noe som gjør det billigere for de som er utenfor de gruppene. Dette kan skje lenge før tidspunktet man ville fått tilbake ungdomstillegg, så man risikerer å tape penger i lengden om man ønsker å stå på "retten" til å få det tilbake, og dermed ikke bytte selskap.

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at når man starter på 20% bonus, så er det ikke noen automatikk at det blir billigere når man går opp til 30%. Det skjedde ikke med meg, premien gikk faktisk opp fra første året til andre året. Det kommer av rabatter som de putter inn på førsteåret for å få folk til å bytte selskap eller velge dem i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, jeg ser meg litt mer omkring og har nå sirklet meg inn på Ford Escort.

 

Det som er mest aktuelt er en 1997 modell. 1,6 L med 16 ventlier.

 

Er det noen som vet noe om disse, eller ford generelt? :)

 

MVH Hans :new_woot:

 

Ford er på mange måter helt ok, men jeg syns nok den nevnte Volvo er hakket bedre.

 

Men du finner vel ikke billigere bil å reparere enn Ford Escort, 1,6L er ok, men har noen nykker og feil.

Men alle biler i din pris har stor fare for slikt. Blir trolig ett sjangse spill.

 

Men se godt på bilen i dagslys, sjekk om ting er løst og om motoren er kald før du starter den (åpne panseret og ta på motoren)

Se samtidig om det er noen lunde ryddig her også. Vet det går mase ting overalt, men er ledninger og div hengt opp og festet. (selvsagt finner du flere ting som ikke er satt sikkelig, det er normalt på eldre billige biler)

Du må vurdere litt selv, viktig att ting ikke henger uten å gå til noe.

Gjør det det, men bilen starter lett og går helt fint, så kan det likevell være ok, men du bør henge slike ting opp, om du kjøper bilen. (ofte er gamlebiler reparert på lure måter, aøltså universal deler som er helt topp å bruke, men dem kan ha flere koblinger, som ikke blir brukt i bilen, og enkelte ting kuttes ut av det som ble montert orginalt osv.

 

Er motoren nyvasket, så kan alt se fint ut, men ofte på billigbiler, så er dette ett fare tegn. Fordi det kan tyde på å skjule en oljelekasje.

Er motoren møkkete, og helt hjævlig ned støvete, med noe svarte skygger og noe fukt på blokka, så er det possetivt, siden alle gamle biler svetter olje, og er den møkkete så ser du det.

 

Også starter du bilen, og ser vidre på motoren, bare se på hvordan den går. (en ford rister på seg ved start, og har noe vibrasjoner ved gange, også noe ujevn)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...