Gå til innhold

Dele opp harddisk!

1915

Anbefalte innlegg

Skrevet

laptop: lenovo 30000 n200 med 320 gb harddisk på 7200 rpm. er en partisjon med windows xp pro sp3 på.

men vil ha linux som jeg hadde før. er det mulig å dele opp harddisken uten å måtte formatere?

slik at jeg kan sette av 30-40 gb til å ha linux på ?

har 160 gb ledig.

takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle vettuge Linuxdistroer spør om å få ta plass på en partisjon med ledig plass under installasjon. Så det er null behov for noe hokus-pokus.

Diskbehandling i XP kan så vidt jeg vet ikke resize eksisterende partisjoner. Han må gjøre det på eksisterende før ha kan opprette en ny partisjon den veien.

Skrevet
kontrollpanel - administrative verktøy - datamaskinbehandling - lagring - diskbehandling.

er ikke mulig å gjøre det der. hadde det vært så enkelt så hadde jeg ikke spurt om hjelp ;)

Skrevet

Som jeg nevnte ovenfor, bare start installasjonen av Linux (regner med at det er Ubuntu eller lignende standarddistro). Du vil underveis i installasjon får spørsmål om å hva du vil bruke av ledig plass på den partisjonen du har til Linux-installasjonen.

Har i alle fall jeg gjort de siste årene.

Skrevet

jeg gjorde det med gparted. men har ombestemt meg. windows er litt treig, så jeg har tenkt å formatere uansett. :)

men takker for hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...