Gå til innhold

Vurderer gjennomgående krigsskole (sjøkrigsskolen)


dravisher

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før en bachelor i fysikk, og var inne til førstegangstjeneste i hæren (sambandsbataljonen) i høstkontigenten 2008. Kjenner at jeg lengter tilbake til militærlivet, og vurderer derfor å søke sjøkrigsskolen til neste år. Vurderte først forsvarets ingeniørhøgskole, men SKSK fremstår som et hakket bedre alternativ siden man er sersjant etter et år, og når man er ferdig kommer man vel stort sett ut som fenrik eller løytnant hvis jeg forstår riktig.

 

Uansett, spørsmålene:

 

1. I hvor stor grad teller de fysiske kravene på opptaket? Hvis det er de vanlige BS-kravene som gjelder (man er jo BS-elev første året så vidt jeg kan se) så blir det ikke noe problem å stå på kravene i allfall, mens KS-kravene er hakket værre (men kan gå). Er det slik at hvis man kun kommer akkurat under kravene så er det nesten bortkastet å søke, eller har man en grei sjanse da?

 

2. Hvordan er de fysiske påkjenningene i marinen? I hæren vet jeg jo ca. hvordan det er, mestringsøvelse har jeg jo hatt, så ganger jeg den med 3-4x så vet jeg vel sånn ca. hva de gjør på mestring på hærens KS :p. Men hva gjør man i marinen? Samme type tjeneste, eller slipper man unna å traske flere døgn uten mat og søvn osv?

 

3. Grunnen til at jeg vurderer SKSK fremfor KS og LKSK er at de tilbyr en type utdannelse (Marineingeniør Elektronikk og Data) som jeg finner interessant, samtidig som det er en militær utdannelse. LKSK gjør visst bruk av sivile studier for slikt, og da forsvinner miljøet og samholdet med medsoldatene som er en stor grunn til at jeg vil tilbake til det militære. Tipper jeg rett i at miljø/samhold i klassen kan bli noe ala det jeg hadde i hæren, eller har jeg bommet her?

 

Ser det er mange her som vet en del om alt mulig rart innen det norske forsvaret, så håper dere gidder å gi meg råd og svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...