Gå til innhold

Multicom Kunshan W860


EivindS_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er feil. Den kan ha 8GB ram maks, 4GB maks i hver slot.

 

Hvis du har rett så er det meget bra. Har du funnet eksplisitt informasjon om dette, eller er det bare at vi tolker formuleringenpå Clevo sin hjemmeside forskjellig? Min språkforståelse tilsier at:

- "Expandable memory up to 4GB" betyr utvidbart minne opp til 4 GB (totalt).

- "Expandable memory by up to 4GB" betyr utvidbart minne med opp til 4 GB (ekstra).

Det er den første formuleringen som står i spekken.

Jeg kan selvsagt ta feil. Det er heller ikke sikkert at taiwaneserne er så veldig stive i Engelsk.

 

Altså: Kan noen presisere hvor informasjonen om at man kan ha intil 8 GB ram kommer fra?

Endret av erke2
Lenke til kommentar
Jeg sjekket to store selgere i USA, XoticPC og Powernotebooks, og de selger begge med valg om 2, 4, 6 og 8gb ram.

 

Denne vet jeg kan ha 12gb ram, men Clevo viser bare 6gb som maks. Vet ikke hvorfor Clevo bare viser 6gb som maks. Kunne trudd de ikke visste at det fantes 4gb rambrikker.

 

Tror du har sett på gal maskin. Du har sett på Multicom Kunshan D900-i7 , mens Multicom Kunshan W860 - kun kan ha - sitat; "

Dual channel DDR3

Two 204 Pin SODIMM sockets, support for DDR3 1333MHz

Expandable memory up to 4GB, depends on 1GB/2GB SODIMM Module

ifølge dette her, og som hos Multicom kalles for Multicom Kunshan W860.

Lenke til kommentar

Hvis andre leverandører enn Multicom tilbyr 8Gb, kan man vel trygt gå ut i fra at maskinen takler det, eller? Det er jo eksakt samme maskin det er snakk om, bare med forskjellige navn.

 

Clevo D900F kan også ha 12Gb RAM - men leser man Clevo's opplysninger, kunne man bli lurt til å tro at den bare kan ha 6Gb.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt Clevo altfor tett til å ta så feil av laptopene :) Jeg brukte bare D900F som eksempel på at de ikke bruker 4gb pr. brikke på siden deres. Litt regning så skjønner du.

 

Uansett, jeg har fått vite at grunnen til at det ikke står 2x4gb på Clevo sin side er at de har hatt litt problemer med testingen av 2x4gb ram på det nye brikkesettet, PM55 (de laptopene med mobil I7 prosessor).

Lenke til kommentar
Uansett, jeg har fått vite at grunnen til at det ikke står 2x4gb på Clevo sin side er at de har hatt litt problemer med testingen av 2x4gb ram på det nye brikkesettet, PM55 (de laptopene med mobil I7 prosessor).

 

Jeg hadde kontakt med Multicom på epost i dag angående M770, og de bekreftet denne versjonen. Altså: Clevo har foreløpig ikke fått verifisert 100% at maskinene fungerer med 8 GB ram, men de håper å kunne garantere dette snart. Vi får håpe de finner ut av det.

 

Erlend

Endret av erke2
Lenke til kommentar
Uansett, jeg har fått vite at grunnen til at det ikke står 2x4gb på Clevo sin side er at de har hatt litt problemer med testingen av 2x4gb ram på det nye brikkesettet, PM55 (de laptopene med mobil I7 prosessor).

 

Jeg hadde kontakt med Multicom på epost i dag angående M770, og de bekreftet denne versjonen. Altså: Clevo har foreløpig ikke fått verifisert 100% at maskinene fungerer med 8 GB ram, men de håper å kunne garantere dette snart. Vi får håpe de finner ut av det.

 

Erlend

 

Fant sidene til den Canadiske produsenten/selgeren Eurocom som også tilbyr bl.a. W860. Ser at de tilbyr 2X4 GB RAM, altså 8 GB. Men, de tilbyr også 2 harddisker, samt 3G eller Turbo Memory! Altså forskjellig fra Multicom.

 

I og med at jeg ikke skal ha 3G kort i maskinen, da burde det vel kunne gjøre å hive inn Turbo minne i den, men vil det ha mye å si på en slik maskin?

Har det noen annen praktisk betydning annet enn i oppstarten?

Lenke til kommentar
Fant sidene til den Canadiske produsenten/selgeren Eurocom som også tilbyr bl.a. W860. Ser at de tilbyr 2X4 GB RAM, altså 8 GB. Men, de tilbyr også 2 harddisker, samt 3G eller Turbo Memory! Altså forskjellig fra Multicom.

 

I og med at jeg ikke skal ha 3G kort i maskinen, da burde det vel kunne gjøre å hive inn Turbo minne i den, men vil det ha mye å si på en slik maskin?

Har det noen annen praktisk betydning annet enn i oppstarten?

 

TurboMemory vil så vidt jeg vet ikke påvirke oppstarten overhodet, med mindre du kan laste hele OS på det. TurboMemory er bare raskt ekstra-minne som ikke deles direkte av maskinen til vanlig bruk - du må selv velge hvilke programmer som skal starte ved hjelp av turbomemory.

 

Er maskinen kjapp nok i utgangspunktet (som W860 helt klart er), vil TurboMemory uansett gi såpass minimal effekt at det ikke er verdt de ekstra kronene, spør du meg.

Lenke til kommentar
Uansett, jeg har fått vite at grunnen til at det ikke står 2x4gb på Clevo sin side er at de har hatt litt problemer med testingen av 2x4gb ram på det nye brikkesettet, PM55 (de laptopene med mobil I7 prosessor).

 

Jeg hadde kontakt med Multicom på epost i dag angående M770, og de bekreftet denne versjonen. Altså: Clevo har foreløpig ikke fått verifisert 100% at maskinene fungerer med 8 GB ram, men de håper å kunne garantere dette snart. Vi får håpe de finner ut av det.

 

Erlend

 

Fant sidene til den Canadiske produsenten/selgeren Eurocom som også tilbyr bl.a. W860. Ser at de tilbyr 2X4 GB RAM, altså 8 GB. Men, de tilbyr også 2 harddisker, samt 3G eller Turbo Memory! Altså forskjellig fra Multicom.

 

I og med at jeg ikke skal ha 3G kort i maskinen, da burde det vel kunne gjøre å hive inn Turbo minne i den, men vil det ha mye å si på en slik maskin?

Har det noen annen praktisk betydning annet enn i oppstarten?

 

TUrbo memory er bortkasta penger.

 

Linken virker ikke, men om den har mulighet for 2 HDer, har du sett på W870CU og ikke W860CU. Begge har samme design bare W870CU er 17".

Lenke til kommentar

Du har ikke funnet ut det før nå?

 

På min M860TU er det også ting og tang på høyresiden, men det har aldri vært noe problem.

 

Skjønner at det er viktig for andre å ha høyresiden fri, men du får en vanskelig oppgave med å finne en like god 15" laptop. Rettelse: det finnes ikke :)

 

Du kan jo sjekke ut romskipet m15x fra alienware, men de leveres bare med GTX 260M.

Lenke til kommentar
Du har ikke funnet ut det før nå?

 

På min M860TU er det også ting og tang på høyresiden, men det har aldri vært noe problem.

 

Skjønner at det er viktig for andre å ha høyresiden fri, men du får en vanskelig oppgave med å finne en like god 15" laptop. Rettelse: det finnes ikke :)

 

Du kan jo sjekke ut romskipet m15x fra alienware, men de leveres bare med GTX 260M.

 

Nei, ikke lett dette her, nei. Spesielt når en vil ha så liten skjerm som mulig, da skjermen kun vil være sekundærskjerm for meg. Det finnes INGEN gode skjermer på noen laptop. Det være seg Mac eller PC. Jeg hadde den ultimate skjermen på en bærbar, en Lenovo Thinkpad T60. Det som ville passet meg er en matt 4/3 skjerm på 14" med 1400X1050, men slikt finnes ikke, og langt i fra med heftig grafikk brikke.

 

Siden jeg bare bruker skjermen på laptopen som sekundærskjerm, så vil jeg ha den så liten som mulig, og helst ikke widescreen, men igjen slikt finnes ikke. Har sett litt på romskipet du foreslo, en Alienware M15X som havner litt over kr 16.000.

 

En annen kandidat er Asus G72GX, men da må jeg bite i det sure eplet, og gå for 17,3 skjerm.

 

Ikke lett dette her, om man vil ha en heftig maskin med 15" skjerm :hmm:

Noen flere forslag?

Lenke til kommentar

Ingen i Norge som har den, og jeg trur vil ta noen uker også. I USA er det noen som har fått den og de er veldig fornøyd. 13700 i 3DMark06 er sykt bra for en 15". Dette var med en i7 820M og GTX 280M (overklokket). 14000 vil være mulig med andre ord. Mye av dette er pga prosessoren da, men uansett. Går det an å overklokke prosessoren vil man få enda høyere score.

 

Den har fikset det som var dårlig med M860TU, altså litt varm HD. Den har også fått 2 vifter (en til GPU og en til CPU) som gjør at kjølingen vil være veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg hadde bestilt W860, men avbestilte den da jeg fant ut at skjermkoblingen var på høyre side, sammen med alle andre viktige porter. Vel, jeg hadde veldig lyst på den maskinen, og har nå kastet mine øyne på en noe rimeligere løsning Multicom Xishan W760 .

 

Også med den maskinen har det vært meget dårlige bilder å få tak i, men har fått et bilde av den hvor jeg klart og tydelig kan se at skjermporten ikke er på høyre side, og heller ikke bak. Da kan den bare være på den "rette siden", altså på venstre side.

 

Den har også meget heftige spesifikasjoner, men noe svakere klasse 2 grafikk kort.

"Intel Core™ i7 mobile prosessor, Radeon HD 4570, Intel P55 chipset, Webcam, Bluetooth, HDMI, eSATA. 15.6""

 

Men, så kom jeg over en test av Asus G51J. Vel så heftig prosessor Intel Core i7 720 processor, men med NVIDIA GTX 260M!

Den er enda ikke kommet til Norge, men Multicom bekreftet ovenfor meg at de gjerne vil ta den inn om den blir tilbudt for salg her.

 

Prisen da?

"The ASUS G51J has a few solid improvements over the older G51VX - ... - ASUS dropped the price $200, from $1,699 to $1,499. Altså kanskje kr +/- 14.000 ... !

 

I testen virker det som om turboboosten ikke virker skikkelig, men regner med at det er i orden når den kommer for salg, men den er heftig nok uten turboboosten som Intel Core™ i7 mobile prosessor brikkene har.

 

Jeg har sagt til Multicom at jeg tar den av de to som de først klarer å levere. W760 har ganske mye svakere grafikkbrikke, men den er såpass kraftig at den vil holde for meg. Maskinen blir også noen tusen billigere pga det.

 

Blir spennende det her, i mellomtiden må jeg tvinne tommeltottene, og klare meg med min Lenovo T61 :-(

Lenke til kommentar

Virker ganske bra, men husk at du får et GTX 260M som er lavere klokket enn det normale for at den ikke skal brenne opp. Den blir veldig varm, iallefall det jeg har fått med meg. Eller det var kanskje forrige modell? Har de ikke forandret på kjølesystemet, vil denne gå like varm om ikke varmere pga prosessoren.

 

At den kan overklokkes til 2.8ghz er jo bare når én kjerne er i bruk da! Så det er ikke rart man ikke så noe særlig forskjell. Er ikke mange programmer som bare bruker én kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...