Gå til innhold

Trekkes tilbake grunnet hakekors (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Jeg syntes Tyskland er skikkelige nazier når det kommer til sensur.

:!:

 

Samtidig er Tarantinos Inglorious basterds en stor suksess på kino i Tyskland, med hakekors vist flere ganger, men nesten INGEN bryr seg om det.

Det er jo fordi film ikke påvirker noen, mens vidya gaems får ungene til å gå berserk med automatvåpen på skoler. Om de hadde sluppet en usensurert versjon av dette spillet, så hadde vi nok sett en eksplosjon av nye høyreekstreme tyskere mot slutten av året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snart blir vel de norske flagget klaget inn av islamsk råd da det er et KRISTENT symbol med KORS i.Bare vent og se.....

 

Nå har vel mer hedenske/ateistiske elementer allerede ytret at de ikke synes det var noe stas med korset. Spesielt innen "ondingmiljøet" jeg holddt meg i rundt 1995. Mener at bl.a. Mayhem (tror jeg) var påpasselig med å henge det norske flagget slik at korset var oppned.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du drar muslimer inn i dette.

 

I alle fall, jeg er ellers enig med mange av de andres innlegg. I et spill som gjerne ikke historisk korrekt men allikevel velger å utspille seg i en aktuell tidsepoke, vil jo elementer som hakekors være en del av dette? Om det hadde vært hele epoken som skulle ignoreres så er det jo en ting, men det er jo såpass mye annen estetikk i dette spillet vi forbinder med nazister. Og så skulle hakekorsene utgjøre den store forskjellen?

Lenke til kommentar

vi burde absolutt kvitte oss med det helvetes korset i flagget våres. få inn en viking hjelm eller noe isteden. hva pokker har noe eventyr fra midtøsten med oss å gjøre?

 

kvalmt med tanke på hva disse kristne søplemenneskene gjorde for å spre dritten deres i landet vårt. var ikke få som ble drept.

 

forøvrig enig med tyskere at flagg veiving er kvalmt nasjonalistisk.

Endret av Laskelurs
Lenke til kommentar
I Russland, kan man lett få bot, litt fengsel og gjærne litt juling på kjøpet av politiet dersom man vifter med hakkekors. Og det syns jeg er okey.

Så om andre som også benytter seg av hakekorset bruker dette uten at det har noen som helst nasistisk betydning, er det da også okey å kaste dem i fengsel? Man bør vel skille mellom hakekorset og nazi-korset?

 

I ett land som Russland blir det for mye jobb å skille på de 2 :) Så lenge det ligner på nazi-korset er det godt nok grunn

Lenke til kommentar
I Russland, kan man lett få bot, litt fengsel og gjærne litt juling på kjøpet av politiet dersom man vifter med hakkekors. Og det syns jeg er okey.

Så om andre som også benytter seg av hakekorset bruker dette uten at det har noen som helst nasistisk betydning, er det da også okey å kaste dem i fengsel? Man bør vel skille mellom hakekorset og nazi-korset?

I ett land som Russland blir det for mye jobb å skille på de 2 :) Så lenge det ligner på nazi-korset er det godt nok grunn

De to? Heller de hundre. Ta for eksempel religioner, ville det vært rasistisk å nekte religioner å benytte sine symboler i andre land? Om det er tilfellet vil det jo være rasistisk å forby symbolet.

 

I dette tilfellet, altså når det gjelder spillet, så er det jo nazi-korset det er snakk om, så at Tyskland ønsker å fjerne dette kan jeg forstå, selv om jeg mener det blir feil å sensurere historie er jo dette et spill som ikke har særlig historisk verdi vil jeg anta.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er egentlig meint som "sensur" som vi ser på det. De har nok null tolleranse for hva Hitler gjorde og stod for, og de vil skille seg vekk fra det mest mulig.

 

Men at de forbyr bruken av swastika i spill, eller bøker synes jeg er å gå litt langt. Greit nok ute i offentligheten. Men de han ikke stoppe folk fra å vite om det.

 

Virker nesten som om Hitler vant, men isteden for å hate jøder osv, har det hele vridd seg til at de hater segselv og deres egen kultur/historie.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Virker nesten som om Hitler vant, men isteden for å hate jøder osv, har det hele vridd seg til at de hater segselv og deres egen kultur/historie.

Kan jo si det slik at Hitler fortsatt hersker over Tyskland(og store deler av Europa) gjennom hakekorsets makt. Og de lar seg også villig holde som gisler ved å skjelve når de ser det.

Lenke til kommentar
Virker nesten som om Hitler vant, men isteden for å hate jøder osv, har det hele vridd seg til at de hater segselv og deres egen kultur/historie.

Kan jo si det slik at Hitler fortsatt hersker over Tyskland(og store deler av Europa) gjennom hakekorsets makt. Og de lar seg også villig holde som gisler ved å skjelve når de ser det.

Ikke bare det, vi undertrykker også enkelte kulturer fra østlige land som også er blandt de Hitler ønsket å utrydde ved å forby og vise hat mot hakekorset.

Lenke til kommentar
Virker nesten som om Hitler vant, men isteden for å hate jøder osv, har det hele vridd seg til at de hater segselv og deres egen kultur/historie.

 

Så Tyskland og dets kultur/historie er ikke mer enn nazismen? :dontgetit:

 

Er det noen som har mindre hyggelige deler av historien sin fortsatt friskt i minne, må det jo være tyskerne. Det er vel nettopp derfor de slår hardt ned på all bruk av nazisymboler, fordi enkelte løker presterer å dyrke disse fortidsgufsene.

 

At de kaster ut ungen med badevannet på enkelte områder, det er nok ikke helt utvilsomt (tenker på forbudet mot blod og gørr i spill blant annet). Men på mange måter kan jeg forstå det, ut i fra den bakgrunnen de faktisk har. De spiller på føre var-prinsippet, og det er antagelig mye underliggende nedarvet dårlig samvittighet bak også.

 

Ellers kan jeg jo opplyse om at tysk kultur og historie er veldig mye mer enn nazismen (oktoberfest, skytterfest, øl og pølser, bonderomantikk, myke pepperkakehjerter, julemarkeder, fantastisk renessanse/barokk-arkitektur, fotball, bil osv)

Syns ærlig talt det er på tide at man forbinder Tyskland med mer enn krig, så jeg slår et slag for Helga og Günther. :p

Lenke til kommentar
Så Tyskland og dets kultur/historie er ikke mer enn nazismen? :dontgetit:

 

Og hvor i alle dager påstår jeg det? Ufattelig tåpelig å komme med den når det er ikke det jeg sier, virker som et barnslig forsøk å dumme noen ned.

 

Vi snakket om Hitler, og selvklart er det det jeg sikter til. Dersom vi skal inngå diskusjoner og må passe på å dekke ALLE punkter og vinkler ville ting vært svært så tungvint å diskutere om, du som Journalist av alle folk burde vite det, dere er jo ekperter å holde tilbake uaktuele detaljer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
I ett land som Russland blir det for mye jobb å skille på de 2 :) Så lenge det ligner på nazi-korset er det godt nok grunn

 

Et interessant forsøk hadde jo vært om man hadde inkludert originalversjonen av hakekorset i et spill eller noe som ble sluppet i Tyskland. Om jeg husker min barnelærdom rett (og jeg tar høyde for at jeg ikke gjør det) snudde vel tyskerne hakene på et gammelt indisk symbol. So om man snur de tilbake igjen, hvordan ville det ha blitt mottatt?

Lenke til kommentar
I ett land som Russland blir det for mye jobb å skille på de 2 :) Så lenge det ligner på nazi-korset er det godt nok grunn

 

Et interessant forsøk hadde jo vært om man hadde inkludert originalversjonen av hakekorset i et spill eller noe som ble sluppet i Tyskland. Om jeg husker min barnelærdom rett (og jeg tar høyde for at jeg ikke gjør det) snudde vel tyskerne hakene på et gammelt indisk symbol. So om man snur de tilbake igjen, hvordan ville det ha blitt mottatt?

Tror nok det ikke er noen som vet hvor hakekorset har sin opprinnelse fra. Den har vært brukt i mange forskjellige sammenhenger i et hav av forskjellige land. Også i Norge har man funnet smykker fra vikingtiden med dette symbolet.

The symbol has an ancient history, appearing on artifacts from Indo-European cultures such as the Indo-Aryans, Persians, Hittites, Slavs, Celts and Greeks, among others. The earliest consistent use of swastika motifs in the archaeological record date to the Neolithic. The symbol was found on a number of shards in the Khuzestan province of Iran and as part of the "Vinca script" of Neolithic Europe of the 5th millennium BC. In the Early Bronze Age, it appears on pottery found in Sintashta, Russia. Early Indian swastika symbols were found at Lothal and Harappa, on Indus Valley seals.

 

Når det gjelder hvilken vei korset peker har det blitt funnet (mener å huske at dette også gjaldt budhisttempler) hakekors som går hver sin vei også. Noen tror at dette har samme hensikten som yin og yang.

 

Her er de forskjellige navnene på de forskjellige formene som viser at det er mer enn to sider av symbolet:

* crooked cross, hook cross[dubious – discuss] (German: Hakenkreuz);

* cross cramponned, ~nnée, or ~nny (in heraldry), as each arm resembles a crampon or angle-iron (German: Winkelmaßkreuz)

* double cross, by Bishop Fulton J. Sheen, on the April 6, 1941 edition of his radio program The Catholic Hour, not only comparing the Cross of Christ with the swastika, but also implying that siding with fascism was a "double-crossing" of Christianity

* fylfot, possibly meaning "four feet", chiefly in heraldry and architecture (See fylfot for a discussion of the etymology)

* gammadion, tetragammadion (Greek: τέτραγαμμάδιον), or cross gammadion (Latin: crux gammata; French: croix gammée), as each arm resembles the Greek letter Γ (gamma)

* sun wheel, a name also used as a synonym for the sun cross[citation needed]

* tetraskelion (Greek: τετρασκέλιον), "four legged", especially when composed of four conjoined legs (compare triskelion (Greek: τρισκέλιον))

* Mundilfari an Old Norse term has been associated in modern literature with the swastika.[dubious – discuss][3]

* Thor's hammer, from its supposed association with Thor, the Norse god of the weather, but this may be a misappropriation of a name that properly belongs to a Y-shaped or T-shaped symbol[4]. The swastika shape appears in Icelandic grimoires wherein it is named Þórshamar.[citation needed]

* The Tibetan swastika is known as nor bu bzhi -khyil, or quadruple body symbol,[citation needed] defined in Unicode at codepoint U+0FCC ࿌.

* The Buddhist sign was standardised as a Chinese character 卍 (pinyin wàn), and as such entered Japanese, where the symbol is called 卍字 (manji)

 

Ofte blir korset forbunnet med religiøs tro, og er brukt av blandt annet tilhengere av disse religionene: Hinduism, Buddhism, Jainism og Mithraism.

 

Nazistene har virkelig klart å ødelegge et sterkt symbol som blir brukt av mange, og til og med i dag bidrar vi til denne ødeleggelsen og også undertrykkingen blandt de som benytter dette symbolet i andre sammenhenger enn nasisme.

 

I Tyskland, selv om hakekorset er forbudt, har ikke Tyskland lov til å nekte religiøse å benytte seg av sine symboler, så religiøse for iallefall lov til å bruke disse symbolene, men jeg antar at de ofte gjør dette i skjul og at de får mange rare blikk om de viser seg offentlig med disse symbolene.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Så Tyskland og dets kultur/historie er ikke mer enn nazismen? :dontgetit:

 

Og hvor i alle dager påstår jeg det? Ufattelig tåpelig å komme med den når det er ikke det jeg sier, virker som et barnslig forsøk å dumme noen ned.

 

Det er beroligende at du ikke mener det. Men kommentaren din kunne misforstås, ettersom vi diskuterer tyskernes korstog mot hakekorsene og andre nazisymboler (altså, at det er disse tingene tyskerne hater).

 

Forøvrig så er det jo jobben til journalister å ikke ta med de uaktuelle detaljene, nettopp fordi de er uaktuelle. Det er lite spennende å lese hva journalisten hadde til frokost, selv om denne frokosten kom rett før et stort intervju for eksempel.

 

Fint vi er enige :)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange symboler som ble brukt av nasistene som er forbudt selv i Tyskland bortsett fra hakekorset. Ørnen, flagget (som minner mistenkelig om det norske flagget) og korset er vel ikke forbudt.

 

Så på samme måte som at en del vil føle det rart at man ikke kan benytte hakekorset i en del sammenhenger vil nok også vi føle det litt rart å bli stemplet av en del tyskere for bruk av det norske flagget i Tyskland.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2685131.ece

Lenke til kommentar

Man skal feie for egen dør før man... ja...

 

1. Tyskland bedriver ikke historieforfalsking. Vi snakker om et spill her.

2. Inglorious Basterds er nevnt, vi kan jo også nevne noen tyske innspill her som; Das Boot og Der Untergang (filmer jeg kan anbefale dere å se). Disse filmene er fulle av svastikaer.

3. Tyskere tar i stor grad frem flagget ved nasjonale (om enn tanketomme) begivenheter slik som fotball VM ++

4. Sensur har ingenting med Nazisme å gjøre.

5. Klesmerket som er nevnt her har blitt påklaget av den Norske ambasaden, da man forståelig nok ikke vil knytte Norsk kultur og symbolikk mot nynazistiske strømninger.

6. Et mer navlebeskuende folkeslag enn Nordmenn må man lete lenge etter, bla. kan vi likeledes starte en diskusjon om dubbing av filmer..... hva bryr det oss om disse (middelmådige) spillene forbys i Tyskland?

 

Ha en fin helg alle sammen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...