Gå til innhold

Ikke UV, billig UV, dyr UV eller forsikring?


Anbefalte innlegg

Det er klart at forsikringsselskapet tjener penger, ellers hadde de funnet noe annet å gjøre på. Men dersom det står mellom UV filter til 600-700kr og superforsikring av både kamera og objektiv som koster under tusenlappen, så er det et veldig enkelt valg synes jeg..

 

- Det trenger jo ikke å være noe enten/ eller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre man er langt mer klønete eller uforsiktig enn gjennomsnittet, er fotoutstyr et område der det virkelig lønner seg å være selvassurandør. Hvis du skal gjøre det ordentlig, så sett penger tilsvarende prisen på filter eller superforsikring inn på en "fotoforsikringskonto". Hvis noe skjer med et objektiv som superforsikringen ville ha dekket, tar du fra denne kontoen. Du kan også ta fra denne kontoen til å dekke egenandelen hvis noe skjer og du bruker reiseforsikring.

 

På denne måten får du fortjenesten forsikringsselskapet ville ha fått.

Lenke til kommentar

Synes et bra UV-filter er en grei beskyttelse for frontelementet. Når jeg har kameraet i sekken snur jeg solblenderen innover og da har det hendt flere ganger at selve dekselet har kommet løs fordi noe annet i sekken har kommet borti det. Jeg kunne selvsagt vært mer forsiktig med hvordan jeg legger noe i sekken, men kamerat brukes ofte og jeg har med andre ting også, slik at disse fotosekkene ikke er særlig praktiske når det kun er kameraet med et eller to objektiver som er med. Kameraet er alltid med, for å si det sånn.

 

Egen kameraforsikring har jeg aldri vurdert. Bruker kameraet i all slags vær og nesten alltid med solblender. Eneste merke jeg har fått på frontelementet har skyldes min egen klønethet. Usikker på om forsikringen ville hjulpet hvis jeg ønsket nytt objektiv pga. noen småriper. Måtte i såfall vært ekstra uheldig å miste objektivet på en stein, men det er da litt søkt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med dagens dollarkurs snakker vi rundt 400 inkludert frakt for et Hoya HD 77mm UV-filter fra Hong Kong:

http://maxsaver.net/Hoya-UV-Filter.aspx

 

De merker forsendelsen som gave, så det blir ikke noe moms/toll. Ble ihvertfall ikke det da jeg bestilte forrige gang, og satser på at det går likt med forsendelsen som ble sendt i dag. De har forresten mye annet snacks, som billig pusseutstyr, Canon-deksler som kan brukes med blender påmontert, diffusere, reflektorer, blitz-kabler, fjernkontroller osv. til få $ per stk. Veldig kjekk tilbehørsbutikk, imo, hvor jeg ikke klarer å *bare* kjøpe et filter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...