Gå til innhold

Oktoberfest - 2009 - RandiA - 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror de dyrker mye av den planten i Riga ...

Interessant å se den i nærbilde - er den i slekt med humle ?

Tom

Nei, ikke i slekt med humle...(må være langt tilbake til plantenes opprinnelse i så fall). Humle (Humulus lupus) ble også brut i ølbrygging, den er en slyngplante som hører til Hampefamilien. (Jeg har den også, men ikke brukt den). Balsam hører til korgplantefamilien, Reinfann, f.eks har nokså like blomster med balsam, men ganske ulike blader.

 

Balsam er litt sjelden kanskje, jeg fikk den gjnnom en kjent "urtedame". :yes:

Lenke til kommentar
Nei, ikke i slekt med humle...(må være langt tilbake til plantenes opprinnelse i så fall). Humle (Humulus lupus) ble også brut i ølbrygging, den er en slyngplante som hører til Hampefamilien. (Jeg har den også, men ikke brukt den). Balsam hører til korgplantefamilien, Reinfann, f.eks har nokså like blomster med balsam, men ganske ulike blader.

 

Balsam er litt sjelden kanskje, jeg fikk den gjnnom en kjent "urtedame". :yes:

Vel - av plantene i tråden hittil er det faktisk en helt annen plante vi ville vært bekymret for at du hadde brukt..

Og - det var vel ikke samme "urtedamen" som solgte deg nevnte valmue? ;)

Lenke til kommentar
Riga Balsam, så vidt jeg har skjønt, bruker bare navnet...mulig den har noe balsam i seg, men jeg trodde det var et sterkt krydder/urte brennevin som inneholder en lang rekke ulike urter.
Du er inne på noe der. Ordet balsam er nok her brukt for å indikere at det er bra for kroppen, til og med helbredende. Min sist innkjøpte flaske fra Rimi i Riga er for lengst oppdrukket.

 

Spenstige farger som vanlig, ser ikke ut som sommeren noen gang tar slutt i din hage...

Lenke til kommentar

Bilde 27– 29.oktober: Alchemilla mollis med morgenrim

I morges lå motivene strødd på bakken rett utenfor døren..første morgen med minusgrad og et fint, glitrende krystall-lag her og der. Men man måtte være rask med fotograferingen, for sol fra skyfri himmel vendte snart minus til pluss.

 

post-92574-1256840772_thumb.jpg

Exif: 1/25 - f/13.0- ISO 320

Exposure Compensation: -1/3

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

 

Flere vakre alternativer, hadde valgets kvaler, vet ikke om jeg valgte det beste.

 

post-92574-1256840839_thumb.jpgpost-92574-1256840876_thumb.jpg

 

 

RandiA

Lenke til kommentar
Voldsom kontrast mellom det nedrimete bladet og de helt bare blomstene. Har du dandert litt? Den lillarosa saken til venstre så ekstra staselig ut.

Nei, det bladet var dalt nesten rett på de rosa-lilla Tidløsene, jeg flyttet det 5 cm. Tidløs eller høstkrokus er temmelig kuldevante, så det var ikke særlig rim på de. (Løker jeg satte tidligere i høst dette, de var hvite i postpakken og endret farge etter en uke i jorda. Har blomstret lenge nå.)

RandiA

Lenke til kommentar

Bilde 28– 30.oktober: Centaurea montana

Så var det mange grader pluss igjen i dag..og det er da enda noe som blomstrer her og der. Ikke helt fornøyd med denne, men tiden var knapp i dag.

post-92574-1256928754_thumb.jpg

Exif: 1/30 - f/3.5- ISO 200

Exposure Compensation: -1/3

AF Mode:Manual focusing

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar

Bilde 29– 31.oktober: Måneklar oktoberdag

Oktoberfest-avslutningsbilde er en ”feiltagelse”. Jeg var på vei til å ta et macro-bilde av en kongle jeg hadde sett meg ut på en furu, klokken var passert 16, og det begynte å skumre. Det hadde vært en strålende dag, med sol fra klar himmel. På veien så jeg den flotte månen på den klare høsthimmelen. Visste jo at objektivet var ganske upassende her, og blenderåpningen stod på fullt. Vel, jeg syntes det ble ganske bra jeg, tross alle odds; gående og håndholdt…utrolig av den 60mm’n i skumringen det :yes:

Egentlig skulle vel ett av macro-dråpe-bildene i spoileren være dagens bilde….

 

post-92574-1257014886_thumb.jpg

Exif: 1/100 - f/2.8- ISO Auto

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

 

Ett av disse i stedet? Tatt samtidlig med måne-bildet:

 

post-92574-1257014913_thumb.jpgpost-92574-1257014927_thumb.jpg

 

RandiA

Lenke til kommentar
Flott bilde i dag. Et godt eksempel på at 60mm er også egnet til landskap. Eneste som trekker litt ned er at månen er såpass sentrert.

edit: glemte å takke for innsatsen i oktoberfesten - mange fine bilder som vanlig.

Tom

Ja, akkurat det så jeg også...at den ble midt-stilt, men jeg tok bare ett bilde, for jeg var jo egentlig på vei til noe annet som var målet for dagens bilde...og ble overrasket da jeg så bildet på skjermen. Jeg hadde det såpass travelt ute før det ble helt mørkt, at jeg ikke "skjerm-sjekket" noen av bildene.

Takker til alle for denne Oktoberfesten også, hyggelig med alle som har besøkt tråden min, og selv har jeg vært i flere tråder og fått mye fin inspirasjon....dessverre rakk ikke tiden til for å se i så mange tråder som jeg ønsket....som vanlig...

RandiA

Lenke til kommentar

Det er vel ikke upassende å ta landskapsbilder med et makroobjektiv? I hvert fall så lenge det fungerer på lange avstander.

 

Du har visst hatt mer klarvær enn her i dag, det er tydelig. Fin tåkestrime under høydedraget, og det røde (spesielt låven) står godt mot den blålige bakgrunnen.

 

Det strået med dråpene på i spoileren var også bra, og kunne godt ha fungert som hovedbilde.

 

Takk for fin fest, med nærgående omvisning i floraens verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...