Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er så grundig lurt av BILTEMA, trenger tips om annen bilstereo


AK47

Anbefalte innlegg

Hadde en bilstereo uten RDS. Gikk lei. Ville spare penger og spurte en tilsynelatende hyggelig kar i Biltema. Blåøyd som jeg var. Joda, Biltemas bilstereo skal være veldig bra på signalmottak, kunne Biltema-selgeren fortelle. For gode radiosignaler og RDS er noe av det som er viktig. 1000 kroner, trukket fra konto og ny bilstereo montert. Bonus: Blåtann og USB-inngang + fjernkontroll.

 

Pendler hver dag og har aldri i mine år som bilpendler hatt dårligere bilstereo. Signalene er elendige, verre enn mitt gamle anlegg. Alltid skrapelyd og hakkete mottak som gjør den stauteste kar gal. RDS som søker tregt og gir lang tid uten radio. Blåtann som fungerer bare til dels når mobilen er kobket på. CD-spilleren er ikke testet, men jeg har gitt opp hele spilleren.

1-0 til Biltemas selger. Han klarte å lure meg. Jeg skal levere bilstereoen tilbake til Biltema, for denne søpla vil jeg ikke ha. Regner ikke med å få penger tilbake, men de er forpliktet til å ta i mot den slags miljøavfall.

 

1000 kroner fattigere. Rundlurt, og mindre penger til rådighet. På finn.no ser jeg mange anlegg til salgs, mye Pioner og til dels Sony. Har noen av dere tips til anlegg med bra signalmottak? Det vil si veldungerende RDS og sterk mottaker.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken bil monterte du denne i da? Veldig mange nyere biler trenger en strømforsyning til den originalmonterte antenna når man bytter ut originalradioen, så det kan like gjerne bare være manglende oppfølgingsspørsmål fra selgeren som dårlig spiller. Alle VAG-biler fra de siste 10 årene omtrent trenger f.eks. en antennestrømforsyning for å få godt mottak i bilen, uansett hvilket merke du bytter til...

Lenke til kommentar

Har Ford Mondeo 1,8l 1999 modell, en Gia-modell eller hva det heter. Til å være Gia har den veldig dårlige høytalere som jeg vurderer å bytte ut, men ser store utfordrinnger med tanke på ledningsoppsettet (til dørhøytalerne der det er ferdige kontakter etc).

 

Denne strømtilførselen, hva kan jeg eventuelt se etter der? Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Om du skal ha en god og billig spiller så hjelper det ikke å kjøpe en billig spiller full av funksjoner(alla blåtann).

 

Eg kjøpte denne spilleren på en lokal elektrobutikk for ett års tid siden, og er veldig fornøyd i forhold til pris. Den bare fungerer. Når det gjelder signalmottaket så kan det være så mangt og eg har opplevd at ei ny billig antenne fra Biltema var langt bedre enn orginalt montert antenne(på eldre biler). Kan godt være dette er alt som skal til.

Lenke til kommentar

Nei, i Mondeo skal ikke antenneforsterker være et tema, der skal det fungere som det er. Mulig du har fått en feilvare fra Biltema, eller at antennekabel/antenne i Mondeo'en har brukket/rusta bort, for å si det enkelt.

 

store utfordrinnger med tanke på ledningsoppsettet (til dørhøytalerne der det er ferdige kontakter etc).
Neinei... har ferdige 5x7"-høyttalersett til Ford. Ta f.eks. komponentsettet til fordørene og koaksialsettet til bakdørene. Plug'n'Play.

SLC-238.25NG.pngSL5x7.png

 

Og litt på siden; Ghia-betegnelsen er ikke hva den var på Ford-modeller lenger nei, og det begynte vel å skli ut da Mondeo'en kom. Før skulle det knapt være noe tilleggsutstyr å bestille til en Ghia, der skulle alt være standard og således litt eksklusivt, med utstyr man ikke fikk på vanlig GL. Så fant vel en slusk i Ford ut at mange sikkert ville ha en Ghia til en rimeligere pris bare man tok vekk endel standardutstyr, og vips så var Ghia bare en GL med nye setetrekk. Mange Ghia'er på veien ble resultatet, men eksklusiviten ble borte for 15 år siden. Og jeg tror en slik liten ting er et større tap for Ford enn det de tjente på salg av noen Ghia'er ekstra.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Takker og bukker for gode svar :)

 

Skal sjekke med Biltema, i beste fall har jeg fått en feilvare.

 

Edit: Det eneste som er noe drit er at for å ta av denne greia som er rundt radioen, var det ikke til å unngå at den skrapet av forseglingen, men dette burde Biltema være kjent med.

Endret av AK47
Lenke til kommentar

Av egen erfaring mener jeg at man absolutt får bedre lyd ved å bytte ut høyttalerne først. Det er tross alt høyttalerne, det siste leddet, som skal produsere lyden. På de fleste biler sparer produsentene penger ved å sette inn elendige høyttalere. Jeg har sett originale høyttalere av papp med magnet på størrelse med en PC-speaker.

 

En bedre spiller vil selvfølgelig også gi deg bedre lyd.

 

Enkelte biler har spesialplugg til høyttalerne. Pioneer har et par høyttalere til kr 1248 som er spesialtilpasset Ford.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...