Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snøscooter - Regler for øvelseskjøring / Kjøring generellt


Tepose.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 16 år og tar mopedlappen i oktober (om det har noe å si). Traffikalt grunnkurs er tatt.

 

Hva er lov og ikke lov når det gjelder snøscooter?

Kan jeg øvelseskjøre snøscooteren på offentlig vei hvis en forelder i bil/motorsykkel kjører forran/bak?

Er det i det hele tatt lov å kjøre på offentlig vei med snøscooter?

 

Utenom veien vet jeg at jeg trenger løyve.

Bor i en bygd/tettsted, altså ingen store veier jeg hadde tenkt å kjøre på.

Snøscooteren er 480cc om størrrelsen skulle ha noe å si.

 

Og til slutt; hva koster snøscooterlappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan IKKE kjøre på offentlig vei. øvelseskjøring kan fåregå ved at en annen kjører bak deg på en annen snøscooter eller sitter på samma snøscootern. men så kommer jo problemet de fleste støtter på....HVOR skal man kjøre?

 

Størelsen på motoren har noe å si ja. Det største effektforholdet du kan ha, er 0,27 hk pr kg, dvs at om snøscootern veier 100 kg, så kan du ha en motor som er 0,27hk X 100kg = 27 hk. Hvor mange kubikk det er har ikke no å si, så det er hestekreftene du må se etter i vognkortet. Står antakligvis oppgitt i kW, å da er 0,27hk = 0,20 kW.

 

Og angående opplæringa, så må du på obligatorisk kurs hos kjøreskole, samt avlegge ei teoriprøve på biltilsynet. Lykke tel med å finne kurset. Det er nemlig ikke mange av dem. Prisen på alt sammen vil antakligvis ligga på rundt 5.000 kr.

Lenke til kommentar
Du kan IKKE kjøre på offentlig vei. øvelseskjøring kan fåregå ved at en annen kjører bak deg på en annen snøscooter eller sitter på samma snøscootern. men så kommer jo problemet de fleste støtter på....HVOR skal man kjøre?

 

Størelsen på motoren har noe å si ja. Det største effektforholdet du kan ha, er 0,27 hk pr kg, dvs at om snøscootern veier 100 kg, så kan du ha en motor som er 0,27hk X 100kg = 27 hk. Hvor mange kubikk det er har ikke no å si, så det er hestekreftene du må se etter i vognkortet. Står antakligvis oppgitt i kW, å da er 0,27hk = 0,20 kW.

 

Og angående opplæringa, så må du på obligatorisk kurs hos kjøreskole, samt avlegge ei teoriprøve på biltilsynet. Lykke tel med å finne kurset. Det er nemlig ikke mange av dem. Prisen på alt sammen vil antakligvis ligga på rundt 5.000 kr.

 

hvor kan jeg inne infoen om det med hester ?

 

er jo ikke mange scootere med så "få" hk ....

 

en normal yamahaa har jo gjerne 100+ , er disse rett og slett ikke lovelig ?

Lenke til kommentar
Du kan IKKE kjøre på offentlig vei. øvelseskjøring kan fåregå ved at en annen kjører bak deg på en annen snøscooter eller sitter på samma snøscootern. men så kommer jo problemet de fleste støtter på....HVOR skal man kjøre?

 

Størelsen på motoren har noe å si ja. Det største effektforholdet du kan ha, er 0,27 hk pr kg, dvs at om snøscootern veier 100 kg, så kan du ha en motor som er 0,27hk X 100kg = 27 hk. Hvor mange kubikk det er har ikke no å si, så det er hestekreftene du må se etter i vognkortet. Står antakligvis oppgitt i kW, å da er 0,27hk = 0,20 kW.

 

Og angående opplæringa, så må du på obligatorisk kurs hos kjøreskole, samt avlegge ei teoriprøve på biltilsynet. Lykke tel med å finne kurset. Det er nemlig ikke mange av dem. Prisen på alt sammen vil antakligvis ligga på rundt 5.000 kr.

 

hvor kan jeg inne infoen om det med hester ?

 

er jo ikke mange scootere med så "få" hk ....

 

en normal yamahaa har jo gjerne 100+ , er disse rett og slett ikke lovelig ?

 

Joda, dissa er lovlig. Er bare at små barn på 16 år ikke skal få lov å kjøre med dem før dem er voksne. ellers finner du innformasjonen på vegvesnets hjemmesider.

Lenke til kommentar

huffda. lappen på snøscooter? :whistle:

 

pappa har en articat 800 kubikk på 153 hk. den går som bare hjuling. er sinnsyk aks og fart i den. elsker den. men jeg kjører på privat jorde og i privat skog. har dette noe å si at jeg ikke har lappen for snøscooter?

.

snøscooteren er registrert og har skilter

Lenke til kommentar

Det trenger ikke å bety noe som helst at du ikke har "lappen" for snøscooter.

Da du vil automatisk ha rett til å føre snøscooter om du har billappen, som du tok før en gitt dato som jeg ikke husker.

 

Men det er bare å så på førerkortet ditt for bil, der vil det stå om du har lov eller ikke.

Se etter bokstaven S.

Lenke til kommentar

hva du har lov å kjøre med klasse B er: Klasse B (personbil m.v.)

 

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

 

 

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

 

 

Klasse B gir også rett til å kjøre tre- eller firehjuls motorsykkel og moped klasse M 147 i internasjonal trafikk. Høyst sannsynlig blir også tohjuls moped (klasse M 146) akseptert i utlandet, men undersøk på forhånd hvordan reglene praktiseres i de aktuelle landene.

 

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

 

*

moped

*

traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

*

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

*

beltebil med eller uten tilhengerslede

*

snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

*

tre- eller firehjuls motorsykkel

*

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet

 

 

klasse S:

Klasse S (snøscooter)

 

Denne klassen gjelder føring av snøscooter (beltemotorsykkel) med eller uten tilhengerslede

 

Nye regler i klasse S fra og med 1. juli 2006 fastsetter at nye kandidater kan få førerrettigheter for snøscooter bare etter obligatorisk opplæring og bestått teoretisk førerprøve. Minstealderen er 16 år, men frem til fylte 18 år er førerrettigheten begrenset til klasse 1 (snøscooter hvor forholdet mellom effekt og egenvekt er høyst 0,20 kW/kg).

 

Regionvegkontoret kan gi tillatelse til arrangerte gruppeturer med kvalifisert guide hvor deltagere ikke har førerrettighet for snøscooter, se førerkortforskriften § 12-5.Deltagere fra Norge må ha førerkort i en annen klasse. Utenlandske deltagere må dokumentere rett til å kjøre motorvogn i Norge. Alle må ha tilstrekkelig ferdighet.

 

Person som før 1. juli 2006 har ervervet førerrettighet i klassene A, A1, B, S eller T, har fortsatt rett til å kjøre snøscooter med eller uten tilhengerslede uten aldersbegrensningen nevnt ovenfor.

 

Vær oppmerksom på at det finnes mange miljømessige og trafikale restriksjoner på hvor og hvordan du kan kjøre med snøscooter selv om du har slik førerrettighet.

 

Se også nettsidene til Direktoratet for naturforvaltning om motorferdsel i utmark m.m.

 

Kjøring på offentlig veg er normalt forbudt.

 

 

de som kjørte opp til klasse B før 1 juli 2006 har lov å kjøre snøscooter uten S i sertifikatet, men de som kjørte opp etter dette må ha S for å ha lov å kjør snøscooter

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vet ærlig talt ikke stort om regler for kjøring av snøscooter, men ønsker å følge med på denne. Kanskje aller mest under den delen av TS's spørsmål som omhandler "generelt" i tittelen ;)

 

 

HVORFOR skal en kjøre snøscooter, disse forferdelig bråkete og stinkende maskinene, og ødelegge fjellheimen, med mindre en har et handicap eller andre spesielle behov for transport utenfor allfarvei vinterstid?

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Jeg vet ærlig talt ikke stort om regler for kjøring av snøscooter, men ønsker å følge med på denne. Kanskje aller mest under den delen av TS's spørsmål som omhandler "generelt" i tittelen ;)

 

 

HVORFOR skal en kjøre snøscooter, disse forferdelig bråkete og stinkende maskinene, og ødelegge fjellheimen, med mindre en har et handicap eller andre spesielle behov for transport utenfor allfarvei vinterstid?

 

:whistle:

 

Hehe ser du er fra østlandet, og kan skjønne hvorfor du har en slik mening :p. Konge å kjøre med scooter, kommer raskere frem. Skal man fiske på vann må du starte kl 08:00 på morgenen være der kl 10:00 og fiske til kl 11:00 før du må starte ned igjen før det blir mørkt :whistle: Mørketia vettu

 

Så lenge man kjører på oppmerkede løyper ser jeg ikke store ødeleggelser, man kjører jo tross alt på snø. Verre blir det på høsten med 4-hjulinger og terrengbiler.

Og bråket e av de nye crossscooteran som har en irriterrende knallyd som med trimmede mopeder... Verste lyden æ vet..

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Hehe ser du er fra østlandet, og kan skjønne hvorfor du har en slik mening :p.

 

Din første feil. Bor på østlandet, betyr ikke at jeg er fra østlandet eller har vokst opp her på noen måte. Prøv ca 1500 km lengre nord ;)

 

Konge å kjøre med scooter, kommer raskere frem. Skal man fiske på vann må du starte kl 08:00 på morgenen være der kl 10:00 og fiske til kl 11:00 før du må starte ned igjen før det blir mørkt :p Mørketia vettu

 

Andre feil. Fullstendig uinteressant. Vurder overnatting.

 

Så lenge man kjører på oppmerkede løyper ser jeg ikke store ødeleggelser, man kjører jo tross alt på snø. Verre blir det på høsten med 4-hjulinger og terrengbiler.

Og bråket e av de nye crossscooteran som har en irriterrende knallyd som med trimmede mopeder... Verste lyden æ vet..

 

Jeg er ikke mot oppmerkede, klart definerte og kontrollerte løyper for scooter, egentlig.

Ukontrollert og uregulert kjøring derimot er skikkelig fyfy. Det er fyfy for naturen, dyrene og folkene som ferdes i den og er avhengig av den for å overleve.

4-hjulinger og terrengbiler, minst like ille eller verre, men ingen grunn til å tillate ukontrollert scooterkjøring av den grunn.

Lenke til kommentar

"Din første feil. Bor på østlandet, betyr ikke at jeg er fra østlandet eller har vokst opp her på noen måte. Prøv ca 1500 km lengre nord ;)"

 

Haha, okey men østlandet for meg er nordmenn på harrytur til sverige (merk liten s, søta lille bror) :)

 

 

Men da kan vi jo banne fritidsbåter i samme slengen :p De bråker minst like mye og er ødeleggende for fugle og sjølivet :/...... Med fyllakjøring og bråk som bonus....

Bare de hær ihugga naturnvernfolkan som har den meninga at skuterkjøring ødelegger naturen der man kjører normalt etter reglene. Reindrifta er de som man burde gå ute etter, de har jo fri ferdsel overalt på fjellet..

Lenke til kommentar

Vel, jeg sa ikke at jeg synes all båttrafikken er like bra heller.

 

Og ja, 'naturvernfolkan' har jeg desverre en tendens til å være en del av ;)

 

Reindriftssamene har i stor grad blitt latere med årene, har gått fra kjørerein til motorferdsel. Det er fryktelig synd, og burde nok vært regulert i større grad ja.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du skal øvelseskjøre med snøscooter så har du to alternativ. Det ene er at begge sitter på samme scooter, og har refleksvest som er merket med en stor rød "L". Det andre alternativet er at "ledsager" kjører etter deg med en annen snøscooter, men da må dere ha to veiskommunikasjon. Altså mikrofon å hele pakka. Og refleksvest med en stor rød "L".

 

Når man øvelseskjører med snøscooter, skal dette forgå i merkede løyper.

 

Og når du øvelses kjører så har det ingenting og si om hvor mange kubikk eller hestekrefter snøscooteren du kjører har. Mn når du har fått lappen er det begrenset motoreffekt til 0,20 kW/kg. Som regel kan du kjøre alle snøscooteren som har mindre enn 600 kubikk, så lenge dem er luftavkjølt.

 

Er snart 2 år siden jeg tok lappen, så jeg vet ikke om noe forandret seg. Og jeg betalte faktisk en plass mellom 7000 og 9000...

Endret av Razy
Lenke til kommentar

Når jeg tok lappen for nesten 2 år siden, tok ikke kjørelæreren det noe høytidlig at all. Vi kjørte bare forskjellige løyper, uten mikrofon og hele pakka. La mest fokus på teorigreier. Skulle egentlig avslutte med en lang tur der læreren satt bakpå, bare for å se hvordan vi kjørte, men ettersom de fleste av oss kun hadde ett sete, og han ikke vil kjøre med sin egen siden han mente den var for svak, ble det ikke noe "oppkjøring". Morsomt at han tok det så useriøst.

Uansett, så er reglene som Razy sier med mindre jeg har gått glipp av noe stort. Jeg har selv blitt stoppet to ganger med en 800cc, uten å fått noe mer spørsmål. De er mest ute etter de som drikker/kjører uten førerkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...