Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snøscooter - Regler for øvelseskjøring / Kjøring generellt


Tepose.

Anbefalte innlegg

huffda. lappen på snøscooter? :whistle:

 

pappa har en articat 800 kubikk på 153 hk. den går som bare hjuling. er sinnsyk aks og fart i den. elsker den. men jeg kjører på privat jorde og i privat skog. har dette noe å si at jeg ikke har lappen for snøscooter?

.

snøscooteren er registrert og har skilter

 

______________________ XD _________________________

 

Nei, pappa er advokat og har peiling på slikt så vet mye om det. Hvis det private jordet er fulldyrket -->(jorde man kan dyrke grønsaker, gress, korn) og det er innjæret og lukket kan du herje tulling inne på det mens politiet står på utsiden og sikler etter å gi deg en bot.

 

Vet ikke om det er noen Hk grense (men tror ikke det, loven er laget for å legge tilrette for crossbaner og lignende, og det er ikke lite hester i ctrossmaskiner) under omstendighetene nevnt over men det er jo en pekepinne på en mulighet. Husk at kjøreområdet må oppfylle alle kriteriene ovenfor for å kunne kjøres på (uten lap)

 

-Kjøretøyet trenger ikke å være registrert.

Endret av Nico+
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så kan du gjøre som meg, dra til Sverige å ta lappen.

 

Ta kontakt med en snøskuterklubb i Sverige, og si at du ønsker å ta lappen. Send inn et kopi av passet + signatur fra to norske statsborgere, så sender de deg brosjyrer som du må lese på, samt et oppgavehefte som du senere går igjennom med en fra snøskuterklubben.

 

Deretter er det bare å bli eksaminert. Dette ordner snøskuterklubben for deg. Det jeg gjorde på ekaminasjonen min ( i Norge tilsvarer dette teori og praksis prøve) hilste vi først på en hyggelig eksaminator som dermed ba meg kjøre et par runder på jordet hans. Han så altså at jeg ikke hadde problemer med å kjøre, så da kjørte vi et lite stykke ut på et vann hvor han ba meg gi full gass, og bremse der han sto (bremsesjekk mao... bare får å se om du vet hva det innebærer å (nød)bremse).

 

Ettersom dette ble bestått med full glans, og han ikke hadde noe å utsette på kjøringa, var det inn til huset hans og avlegge en teoriprøve(spørsmålene var de samme som fra oppgavehefte). Her var det forresten dritlett å jukse, ettersom du satt i stua hans, og han var i et annet rom og hadde muntlig eksaminasjon med en annen :) . Lol, litt useriøst iforhold til i Norge.

 

Altså; kjøretimer osv. vet jeg ikke noe om. 99,5% av alle som tar lappen i Sverige har kjørt ulovlig før dem tar lappen, og det var ikke noe som ble lagt skjul på. Eksaminatoren spurte til og med hva vi pleide å kjøre til vanlig osv :p .

 

Alt i alt; ikke kom drita, les litt på teorien (28 spørsmål, 3 alternativer på hvert spørsmål, maks 2 feil), godt humør og du burde ha det i boks.

 

Gjorde det i påsken i år, så det er nok noe av det samme i neste år også antar jeg, om det skulle være av interesse for flere.

Lenke til kommentar

Kom på at jeg lagde denne tråden, og nå kan jeg svare på den :)

 

Jeg er så heldig å bo ganske nerme Dagali (Trykk her), der de holder kurs for klasse S.

Meldte meg på, og etter en helg med en liten del teori og mye kjøring var jeg klar for å avlegge Teoriprøve hos biltilsynet.

 

Moroa kostet (Jeg strøyk dog med 6 feil, og må ta prøva på nytt, men tar ikke med dette her :whistle: ) :

 

2000,- Grunnkurs

6700,- To dager snøscooterkurs (inkludert varm lunch begge dager)

2000,- Leie av snøscooter (Om du ikke har, jeg tok med meg min egen)

335,- Teoriprøve

295,- Utstedelse av førerkort

11330,- Totalt

 

Dette er mye penger for å få lov til å kjøre en liten snøscooter fra parkeringsplass til hytte, men slik er Norge, null logikk.

Endret av Tepose.
Lenke til kommentar

Kom på at jeg lagde denne tråden, og nå kan jeg svare på den :)

 

Jeg er så heldig å bo ganske nerme Dagali (Trykk her), der de holder kurs for klasse S.

Meldte meg på, og etter en helg med en liten del teori og mye kjøring var jeg klar for å avlegge Teoriprøve hos biltilsynet.

 

Moroa kostet (Jeg strøyk dog med 6 feil, og må ta prøva på nytt, men tar ikke med dette her :whistle: ) :

 

2000,- Grunnkurs

6700,- To dager snøscooterkurs (inkludert varm lunch begge dager)

2000,- Leie av snøscooter (Om du ikke har, jeg tok med meg min egen)

335,- Teoriprøve

295,- Utstedelse av førerkort

11330,- Totalt

 

Dette er mye penger for å få lov til å kjøre en liten snøscooter fra parkeringsplass til hytte, men slik er Norge, null logikk.

 

Herregud så mye da. Betalte ca. 1300 norske for lappen i Sverige.

Lenke til kommentar

Tok også lappen i Sverige, betalte vel det samme som deg Centuss.

 

Først kjørte vi bitte litt snøcooter, bare så de skulle se at vi kunne kjøre :p Så gikk vi igjenom et hefte og det var det! Hele greia var vel gjort på en 5-6(+) timer ca. Vi ble jo spurt spørsmål osv. men det var ingen prøve som måtte tas.

Lenke til kommentar

Tok også lappen i Sverige, betalte vel det samme som deg Centuss.

 

Først kjørte vi bitte litt snøcooter, bare så de skulle se at vi kunne kjøre :p Så gikk vi igjenom et hefte og det var det! Hele greia var vel gjort på en 5-6(+) timer ca. Vi ble jo spurt spørsmål osv. men det var ingen prøve som måtte tas.

 

5-6 timer? Jøss :o . Tok litt over 1 time der jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...