Gå til innhold

Microsoft: - Linux sine dager er talte!


Anbefalte innlegg

Har hørt nå at Microsoft skal kjøpe opp SCO som eier rettighetene til UNIX systemet, og sammen skal de saksøke Linux fordi operativsystemene inneholder kode fra Unix, på denne måte kan jo Microsoft stoppe Linux på server og bedriftssiden, kanskje Microsoft sitt monopol kommer tilbake? Microsoft har jo nå 93-94% av OS markedet, og det var 97% for et par år siden, tror jeg.

 

Dette er en god grunn til å slutte å bruke PC og gå over til andre alternativer som Mac og Amiga, eneste måten å stoppe Microsoft's monopol, Linux har ingen sjanse! selv ikke med en pingvin som maskot ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en god grunn til å slutte å bruke PC og gå over til andre alternativer som Mac og Amiga...

 

Øh... Linux er ikke knyttet til pc-platformen, den kan kjøre på mac, stormaskiner, pda'er, etc etc. Så jeg er ikke helt sikkert på hva du mener her. Grunnen til at mesteparten av Linux kjøres på pc-platformen er vel fordelene med pris/ytelse og oppgraderingsmuligheter som man har der. Hvis amiga, mac, whatever kan tilby det samme så bytter jeg gjerne hw-platform jeg, men tux'en beholder jeg ;-)

 

- J

Lenke til kommentar

Microsoft latterligjør seg selv akkurat som SCO. Anklagelsene er helt usaklige og når de ikke engang "tør" å legge ut bevis, er det bare dem selv som driter seg ut. En hver person med normal intelligens skjønner dette, så dette er nok ikke slutten på linux nei...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

ok.. kanskje Microsoft får presset ut noen penger av de største selskapene som lager linux distroer, men linux vil aldri dø. Og hvis det skulle være ulovlig med den UNIX koden er det bare å bytte noen ord her og der i Linux koden? Hvertfall skrive den om...

 

Det er jo litt dumt at det går ann å ha rettighetene til en kildekode. Samme som å ha rettighetene til hvilken som helst setning det..

Lenke til kommentar

Dette har jeg like liten tro på, som jeg har tro på at SCO vil vinne på noen av punktene. SCO har i UNIX-miljøet hele tiden blitt omtalt som et grådig lite møkkaselskap, og nå bekrefter de bare dette overfor resten av verden. SCO har ingen sak, og argumentene de går til søksmål på er bare pisspreik, fra A til Å.

Det overrasker meg derimot ikke at MS vil alliere seg (kjøpe seg inn i) SCO, siden det er et selskap som stiller i nesten samme klasse, bare på en litt større skala.

 

Tux kommer nok til å overleve dette slaget også, uten større problemer. Og SCO har gravd sin egen grav, med mindre MS fisker dem opp igjen.

Lenke til kommentar
Microsoft latterligjør seg selv akkurat som SCO. Anklagelsene er helt usaklige og når de ikke engang "tør" å legge ut bevis, er det bare dem selv som driter seg ut. En hver person med normal intelligens skjønner dette, så dette er nok ikke slutten på linux nei...

 

MarcelSB

 

Som jeg har nevnt før, er problemet at dette foregår hovedsaklig i USA. Inntrykket mitt er at personer med normal intelligens så godt som ikke ekstisterer i rettsystemet der borte. Man kan saksøke for alt mulig tullball og faktisk vinne i tillegg!

 

Så jeg er ikke så overraska om SCO/M$ vinner fram... men det er ikke sikkert at andre land følger etter om de har litt mer ryggrad enn snegla Bondevik. Tyskland er kanskje EUs mektigste land og de jobber så vidt jeg veit med å hive ut M$ fra sine offentlige etater. Dermed er det ikke 100% sikkert at EU vil dilte etter selv om denne (u)saken skulle vinne i USAs "rettsapparat"...

 

(Uff, nå må jeg få fart på Linux-opplæringa mi)

Lenke til kommentar

Jeg leste nå akkurat artikkelen på digi.no, og hvis jeg forstod den riktig så er SCO sin unix etterfølgereen til Xenix som microsoft var med på og utvikle. Og hvis det er da så at linux har "stjelt" kode fra sco-unix kan det godt hende at du har microsoft-kode på din linux-pc :lol:

 

Er det nå alle BSD fans skal hoppe frem og skrattle av linux-horden...nei, for lett. Får vente til saken har vert gjennom rettsaparatet.

 

(sorry, litt opptopic der)

Lenke til kommentar
Det er jo litt dumt at det går ann å ha rettighetene til en kildekode. Samme som å ha rettighetene til hvilken som helst setning det..

 

Det går an. Typisk på reklamekampanjer og sånnt.

Tviler på at det blir populært om Coca Cola stikker av med Pepsi's slagord for å si det sånn ;)

 

eller som å ha rettighetene på en melodi, eller rettighetene til en sangtekst, eller rettighetene til en tekst og forsåvidt rettighetene til ethvert annet åndsverk. For det er jo det som det er, et åndsverk, og da er det også beskyttet av åndsverkloven i norge. Hvis SCO kan bevise dette skulle det ikke vere noen problem for dem å få linux illegalt(inntil koden er rensa opp) i norge.

Lenke til kommentar

Det er jo litt dumt at det går ann å ha rettighetene til en kildekode. Samme som å ha rettighetene til hvilken som helst setning det..

 

Det er ikke dumt. Denne opphavsretten er det som brukes til å muliggjøre fri programvare i utgangspunktet! Mener du virkelig at man ikke skal ha noen rettigheter på kode man selv har skrevet, f.eks.?

Lenke til kommentar

Du kan ha rettigheten til saa mangt. Har feks hoert at amazon maatte ut med noen dollar fordi dem brukte "A" som foerste bokstav i domenet sitt..

Helt sikkert bare bullshit men det er utroligt hva div. selskaper og kanskje spesielt artister har rettigheter til.

 

Over til Topic ..

 

Skaden har allerede skjedd, flere firmaer som hadde planlagt en overgang til Linux aventer naa med aa bytte OS paa baade desktop og server delen.

 

 

Om SCO kommer noen vei med det dem driver med er heller tvilsomt, men visst dem vinner saa betyr det utvilsomt at Linux igjen vil trenge noen aar foer dem faar tilbake possisjonen dem har i dag.

 

 

TUX 4 EVER !!

Lenke til kommentar

Bahh.. Ikke så mye å bekymre seg for dette. HVIS (noe jeg ikke tror er tilfelle) det viser seg at noe kode er "stjålet" så tar det ikke mange dagene før den aktuelle kodebiten er byttet ut, det finnes ikke minste sjans i havet for å stoppe Linux på denne måten.

Lenke til kommentar
Tøv, ingen kan fjerne linux.

Selv om det blir "ulovelig" så vil det fortsatt kunne sprees via internett(warez), linux vil aldri dø!

 

Pøh, ingen kan forby Linux. Hvordan skulle det gå til? Skulle de forby navnet? *hostbullshithost*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...