Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig kjøre mer en 45 km/t ?


Solsviken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Politikerene må gjerne argumentere for at 16åringer ikke har noe i 80 km/t å gjøre på en scooter, men faktum er vel at det er mye farligere å ligge i 45km/t i eks. tunnell når bilister skal pløye forbi. jeje, skal ikke dra tema over på dette, men altså finnes det en måte eller er jeg lost på 45km/t til jeg gidder å ta motorsykkellappen å invistere i en 125ccm scooter ?

 

Om jeg ikke husker feil, har de lov til å kjøre i 60 km/t i Sverige, og der er det mange flere ulykker.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål; får man kjøre moped/scooter på billappen? Hva med lett MC, går den på billappen?

 

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

 

moped

traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

beltebil med eller uten tilhengerslede

snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

tre- eller firehjuls motorsykkel

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet

 

 

Sjekket på vegvesen og du kan kjøre moped ser det ut som.

Beklager for misforståelsen.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...nbil+(klasse+B)

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil, har de lov til å kjøre i 60 km/t i Sverige, og der er det mange flere ulykker.

Hvis det er moped du sikter til så er nok det du sier feil. Det er jo nettopp EU og EØS som har fastsatt fartsgrensen til 45km/h for moped hos sine medlemsland. Derfor vil også Sverige ha denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Jepp, er 45, eller 52 som de kan gå i. Du får også lappen når du er 15, så kanskje derfor det er fler ulykker. Kilder btw?

 

EDIT: Fra og med en gang i år, så blir det 16 års aldersgrense på moped i sverige og, faktisk.

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Politikerene må gjerne argumentere for at 16åringer ikke har noe i 80 km/t å gjøre på en scooter, men faktum er vel at det er mye farligere å ligge i 45km/t i eks. tunnell når bilister skal pløye forbi. jeje, skal ikke dra tema over på dette, men altså finnes det en måte eller er jeg lost på 45km/t til jeg gidder å ta motorsykkellappen å invistere i en 125ccm scooter ?

 

Om jeg ikke husker feil, har de lov til å kjøre i 60 km/t i Sverige, og der er det mange flere ulykker.

 

Men i sverige trenger de heller ikke opplæring til moped sa mc læreren vår, der var det bare til og hoppe på en moped når du ble 16 uten noen som helst form for opplæring... det er grunnen til flere ulykker i sverige :)

Lenke til kommentar
Finnes det et smutthull, eller en eller annen måte jeg kan lovlig kjøre fortere uten å måtte ta motorsykkel lappen ?

Er jo helt tragisk disse reglene.

 

 

Ja, du kan kjøpe en moped som er eldre enn regelverket som sier at du kun kan kjøre i 45 km/t. Dette vil si en moped som er eldre enn 1995 (rundt der).

Jeg støtter den.

De er også enklere å skru på og lære litt av. Koster bortimot 1/4 av en ny sykkel, så kan du spare resten til bil lappen o.l

 

Når lillebroren min på 12 nermer seg mopedtiden skal jeg hjelpe han med å finne en kul eldre moped vi kan skru på til han er gammel nok å kjøre.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Sverige trenger teori for å få lappen. Skal du kjøre uten lappen må du være 15 og mopeden skal _ikke_ gå fortere enn 30. Trenger heller ikke skilt.

Med lappen og er du 16 kan du kjøre i 45 med maks 50cc mopeder.

Grunnen til det er fler ulykker i sverige, er vel fordi fler har moped? Såsi alle jeg kjenner i sverige har moped, og har hatt det siden de fikk sin første 30moped for to tusen når de var 15.

Moped er vel en standard i sverige, og om mange fler har moped, blir det mange fler ulykker.

(?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9
De fleste norske ungdom har mopeder, skjønner ikke helt hva du prøver å si.

 

Nei? I mitt syn er moped _mye_ større i sverige enn i norge, siden det er så mange som kan få sin første moped og kjøre på en i en lav fart når man er 15 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...