Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg bruke Honda olje?


Fire^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei, skal bytte ut servo oljen på civicen min, står jeg skal bruke Original Honda fluid osv osv, men er de nødvendig? ikke noe annet jeg kan bruke?

 

takker for svar :!:

Joda, selvfølgelig er det det ;)

 

 

Jeg jobba/jobber på en essostasjon og der har vi en olje som het noe sånt som ATF XXX. Atf står for automatic transmission fluid, men om du leser på baksiden står det at denne olja også bruker i servostyringer ("powersteerings"). Det står også hvilke krav som er oppfylt av olja. Slike krav finnes vanligvis i brukermanualer til bilene. 

 

Dra til nærmeste bensinstasjon eller biltema så er det sikkert noen som kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

ATF er vel type olje, som det igjen finnes forskjellige av. Men du trenger ikke egen Honda olje, bare bruk den med de rette spesifiaksjonene. De finner du i boken til bilen, hvis du har den.

Hvis du ikke vet, er det best å høre med verksted. Hvilken modell er bilen forresten?

 

NB: Olje på bensinstasjoner er DYRT, kjøp på biltema, clas olson elns hvis det er i nærheten.

 

Er Honda oljen sinnsykt dyr da?

Lenke til kommentar
hei, skal bytte ut servo oljen på civicen min, står jeg skal bruke Original Honda fluid osv osv, men er de nødvendig? ikke noe annet jeg kan bruke?

 

takker for svar :!:

 

Hvis du ikke finner ut spesifikasjonene på servo-oljen ville jeg kjøpt den originale. Det er antakelig ikke rare skvetten du skal ha - typisk en liter. Det er typisk en hydraulikkolje du skal benytte, men de finnes i mange kvaliteter.

 

Lykke til!

Ole

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt diverse oljer hjemme, oljen bør ha de rette spesifikasjonene. Du kan evt søke på biltema sin hjemmeside, de har ofte lagt opp et system der du kan søke deg frem etter modell.

 

Bilextra trykker du bare inn reg.nummeret og de viser deg til deler de har til bilen, usikker på om det går på oljer også, men er bare å sjekke.

 

Dersom du bruker feil type olje,tror jeg at det kan oppstå problemer med koagulering mellom de forskjellige oljetypene og andre uforutsette problemer kan oppstå.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig og lage ei servopumpe og servo som går på "vanlig" servoolje.

Det går jo drøssevis med hydrauliske sysetemer som bare virker år ut og år inn men så snart det dreier seg om nyere biler må det være branded olje for å unngå lekasje.

Kan virke som de forskjellige bilmerkene har snakeoil i oljene sine som gjør at annen olje vil ødelegge systemet på pur f..

 

EDIT. Typo

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

ATF er jo hydraulikk olje og bør kunne brukes ja...

 

Som regel er det vel dextron II eller III som gjelder, eller rett og slett ATF olje som oppfyller kravene som står i instruksjons boken (eller ring verkstedet)

 

Oljen skal være blodrød og lukte "friskt", det vil si at det ikke sdkal lukte brent av den. Den skal altså byttes når den begynner å bli orange/brun.

 

Dette gjelder også oljen i automat kasser. ....

 

Skift olje ofte og regelmessig så er det egentlig samme F hva slags olje du bruker, om det er Esso, Shell eller Biltema....

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Når det gjelder servo olje og girkasse olje så bruk kun Honda olje eller olje fra selskap som lager disse oljene spesielt for Honda. Det må da stå på flasken at den er beregnet for Honda. Servo og automat, bruk kun Honda olje for best resultat. På eldre Honda modeller kunne du som med de fleste andre biler bruke vanlig GM Dexron ATF olje, men ikke på nyere modeller. Du risikerer å ødelegge pumpa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...