Gå til innhold

Flatskjerm...


Zteff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at flatskjermer er DÅRLIGE visst du ikke har tenkt å bruke MASSE penger på en da vell og merke.

Hørte at de fleste flatskjermer som er i dag som selges til en "ikke så altfor stiv pris" er dårlige (vet ikke helt hvordan) men at om du skulle ha en GOD flatskjerm ville den koste flesk. Sikekr på du ikke skulle gått for en GOD lcd skjerm?

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at flatskjermer er DÅRLIGE visst du ikke har tenkt å bruke MASSE penger på en da vell og merke.

Hørte at de fleste flatskjermer som er i dag som selges til en "ikke så altfor stiv pris" er dårlige (vet ikke helt hvordan) men at om du skulle ha en GOD flatskjerm ville den koste flesk. Sikekr på du ikke skulle gått for en GOD lcd skjerm?

 

Du må definere hva folk flest mener er en stiv pris. For eksempel kan en 14-åring synes at 4000 kroner er MYE penger for en LCD -skjerm, mens en som er i fullt arbeid ikke synes at 10000 er mye å bruke. Jeg er student, og synes at Samsung sin 172T er relativ dyr, men den går under smertegrensen. Den koster litt over 6000 kroner. Er det mye penger synes du?

 

Synes ikke argumentene dine er så veldig skarpe heller. Prøv heller å vise til tester. Det er mange meninger som går her på forumet, og du bør ikke basere all din argumentasjon på det du leser her.

 

Til du som startet tråden:

Hvor mye penger hadde du tenkt deg å bruke ved kjøp av en LCD-skjerm? Hva skal du bruke maskinen til? Surfing, spilling, kontor eller en kombinasjon av disse?

 

Så vidt jeg vet, er det ingen ny teknologi på vei. Men LCD-skjermene har i det siste utviklet seg rask, og det skjer jo en kontirnuerlig evolusjon der skjermene tar mer og mer innpå CRT-skjermene.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg en skjerm til nesten 14000 kr om det forklarer noe.....jeg beklager at jeg ikke kunne gi et fyldig svar men en jeg kjenner som vet MYE om pc skjermer sa bare at de vanlige flatskjermene man finner i dag er dårlige og at om en skulle få en god flatskjerm ville ven være for dyr.

 

Men om det var lcd skjerm han mente fre begynnelsen endrer jo det det jeg mente.

Lenke til kommentar

Selvsagt er de skjermene som koster fra 4k til 10K dårligere enn den du kjøper for 14k. Poenget her er vel at skjermen din er noe av det beste man får på markedet. Den er stor og god.

 

Dette betyr ikke at alle andre skjermer som koster mindre ikke duger. I så fall tror jeg du har misforstått vennen din. Dagens LCD-skjermer kan absolutt være god selv om de ikke koster skjorten. I windows er de mye skarpere og mer behagelige å se på enn en CRT-skjerm. De tar mindre plass også.

 

Dersom det er ghosting problemet ved spilling du peker til, kan jeg si at jeg ar vært hos en komplettbutikk der jeg fikk ekspertise fra en butikkansatt som sa at alle LCD-skjermer var helt umulig å spille med. Jeg testet en av skjermene i butikken og skjønte ikke hva han mente. Der var en maskin koblet mot en LCD-skjerm og en CRT skjerm (dual ved Ati 9800 pro). Jeg gjorde det jeg kunne for å se forskjell på de to skjermene i et spill, men klarte ikke å se forskjellen. Her var det altså snakk om en skjerm som koster rundt 6k.

Lenke til kommentar
Til du som startet tråden:  

Hvor mye penger hadde du tenkt deg å bruke ved kjøp av en LCD-skjerm? Hva skal du bruke maskinen til? Surfing, spilling, kontor eller en kombinasjon av disse?

 

Helst under 5000 kr. En kombinasjon av spilling, film og surfing hadde vært ideelt...

Lenke til kommentar

Det går helt fint å bruke lcd skjerm til spill, man kan merke ghosting i skjermene i det lavre prissjiktet. Men en skjerm med 25ms responstid gir bra valitet og man skal være rimelig pirkete og "die-hard" spiller for å legge merke til noe særlig ghosting.

 

Samsung sin 172t som vel ble nevnt her, er en særdeles god skjerm og har personlig ikke merket noe ghosting. med en prislapp på rundt 6k får man faktisk endel for pengene, selv om det finnes billigere 17"

 

14k for en 20" er faktisk ikke dyre greiene, er blant de rimeligste 20" man kan få, så hvordan kvaliten på den skjermen er kan vel diskuteres. :roll:

Lenke til kommentar

Hallo! Jeg personlig synes LCD-skjermene har kommet langt i utviklingen, og er mer enn fornøyd med min LCD-skjerm. Har nå en Acer AL732 som koster litt over kr 5.000,- på psdata...Det er kun ett minus med denne skjermen og det er høytallerne. De gir litt "spinkel" lyd, men overlever ettersom jeg har et stereoanlegg til å koble pc`n opp mot.

Så derfor, hvis du vurderer å kjøpe en LCD-skjem, anbefaler jeg denne på det varmeste ;) Den er dessuten veldig bra når det gjelder refresh rate, hvor den ligger på 16ms...fungerer topp til spill!

Lenke til kommentar
Til du som startet tråden:  

Hvor mye penger hadde du tenkt deg å bruke ved kjøp av en LCD-skjerm? Hva skal du bruke maskinen til? Surfing, spilling, kontor eller en kombinasjon av disse?

 

Helst under 5000 kr. En kombinasjon av spilling, film og surfing hadde vært ideelt...

 

Som nevnt er 172t en av de beste 17" å få til dags dato, men også Eizo L565k er et godt kjøp. Men skal du under 5k så kan du ta en titt på Samsung 171N. Er både stilig og har ok specs, selv om den nok ikke kan måle seg med 172t. Har du anledning så ta deg en tur i e datasjappe og sjekk ut de forskjellige skjermene. Er en dyr investering og en skjerm har man som regel i noen år så man bør gjøre det rette valget ;)

Lenke til kommentar

Greit.

 

Til den prisen får du en helt grei skjerm.

Det du må se etter ved kjøp er responstid og kontrastforhold.

 

Kontrastforhold er skjermens evne til å vise helst svart og helt hvit farge. Som oftest blir det hvitt og grått (i stedet for svart).

 

Responstid er hvor rask skjermen reagerer ved spilling. Har den en lav responstid, er skjermen beregnet på spill. 25ms og lavere er bra og egnet til spill.

 

Acer Monitor AL732 har god responstid og god kontrast. Har ikke sett denne skjermen i aksjon, men har hørt at folk er fornøyd med den. Tror det er det beste kjøpet til den prisen.

 

En annen ting du bør legge merke til ved kjøp av LCD-skjerm er hvor stor vinkel du kan se inn på skjermen. de bedre skjermene har vel nærmere 180graders insynsvinkel. (rundt 160 og 170 er normalt)

 

Et annet alternativ er

Hercules 17" LCD Prophetview 920 som koster omtrent det samme på komplett

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Hyundai sin Q17s?

 

Har vurdert denne en stund, men har ikke funnet noen tester enda.

på meg virker det som Samsung sin 172T har levd litt lenge på hypen som oppstod da de var en av de første med 500:1 kontrast og grei responstid. Uten tvil en bra skjerm, men så koster den nesten 1500 mer enn en Q17 som på papiret skal ha like god kontrast, være like lyssterk og ha en enda bedre responstid ( 16ms på av på).

 

Har lest et par erfaringer på forumet, og folk ser ut til å være fornøyde, men en test hadde ikke vært å forakte. Acer sin ser også veldig bra ut, men koster altså 1000 kroner mer enn Q17.

 

Q17 virker på meg som det klart beste value for money kjøpet, og har vært det i flere måndeder, men fremdeles er det liksom ingen andre som nevner denne..

 

HAr faktisk sett Q17 til under 4000, mener det var på ps, men nå er den oppe i 4200 igjen.

 

Løp og kjøp, eller ikke?

Lenke til kommentar
Hva med standariseringen av skjermer? (lyder kanskje dumt. har ikke peiling...)? ISO-TCO99 f.eks... hva er det som er best?

 

Sendte en mail til komplett angående dette for en tid siden. Jeg fikk som svar at forskjellen mellom TCO95 og TCO99 var at det ble funnet ut at det var mer behagelig for øynene å se på en lysere ramme fremfor en mørk. Så TCO95 skjermer er stort sett de som har svarte rammer.

 

De sa også at de mente at TCO-standarden virket som noe tull, det vra jo bare rot med det...

Lenke til kommentar
Hvordan er det med Hyundai sin Q17s?

 

Har vurdert denne en stund, men har ikke funnet noen tester enda.

på meg virker det som Samsung sin 172T har levd litt lenge på hypen som oppstod da de var en av de første med 500:1 kontrast og grei responstid. Uten tvil en bra skjerm, men så koster den nesten 1500 mer enn en Q17 som på papiret skal ha like god kontrast, være like lyssterk og ha en enda bedre responstid ( 16ms på av på).

 

Har lest et par erfaringer på forumet, og folk ser ut til å være fornøyde, men en test hadde ikke vært å forakte. Acer sin ser også veldig bra ut, men koster altså 1000 kroner mer enn Q17.

 

Q17 virker på meg som det klart beste value for money kjøpet, og har vært det i flere måndeder, men fremdeles er det liksom ingen andre som nevner denne..

 

HAr faktisk sett Q17 til under 4000, mener det var på ps, men nå er den oppe i 4200 igjen.

 

Løp og kjøp, eller ikke?

 

Jeg har denne skjermen selv, dvs. ADI A715. Det er nøyaktig samme skjerm, men med annet navn. Den er helt super så langt jeg har fått testet, den duger mer enn vel til sitt bruk. Jeg har også en Samsung 191T til en annen PC og synes ikke forskjellene er så store at det gjør noe. De innebygde høyttalerne i foten har jeg ikke testet, de duger vel kun i en nødssituasjon...

Lenke til kommentar
Hvordan er det med Hyundai sin Q17s?

 

Har vurdert denne en stund, men har ikke funnet noen tester enda.

på meg virker det som Samsung sin 172T har levd litt lenge på hypen som oppstod da de var en av de første med 500:1 kontrast og grei responstid. Uten tvil en bra skjerm, men så koster den nesten 1500 mer enn en Q17 som på papiret skal ha like god kontrast, være like lyssterk og ha en enda bedre responstid ( 16ms på av på).

 

Har lest et par erfaringer på forumet, og folk ser ut til å være fornøyde, men en test hadde ikke vært å forakte. Acer sin ser også veldig bra ut, men koster altså 1000 kroner mer enn Q17.

 

Q17 virker på meg som det klart beste value for money kjøpet, og har vært det i flere måndeder, men fremdeles er det liksom ingen andre som nevner denne..

 

HAr faktisk sett Q17 til under 4000, mener det var på ps, men nå er den oppe i 4200 igjen.

 

Løp og kjøp, eller ikke?

 

 

Jada, den er meget bra den, har den selv og er knallfornøyd. Men legg i et par hundrelapper for DVI-kabel - og sjekk at det er DVI på den. Jeg trodde alle versjonene hadde DVI, men så det var en annen post her som sa han hadde sett en versjon av Q17 uten - og DVI på denne skjermen er et must! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...