MemorX Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2009 Ville bare komme med min egen tilbakemelding på denne. Jeg var ikke spesielt imponert over disse når jeg fikk dem i posten, forbindelsen fungerte i utgangspunktet dårlig, men etter litt utprøving om hvilke kontakter de likte seg best fungerte det greit. Derimot fikk jeg ikke full utnyttelse av dem før jeg hadde oppdatert firmwaren et par ganger, gjorde det sist for ca. en uke siden, og nå ser de ganske fornøyde ut (ifølge lysene har den en link som er god nok til over 300 Mbits overføring). Vanskelig å teste det, for linja yter bare 10 Mbit, men den har null problem med det. Noe den hadde noen ganger før den siste oppdateringen! Kjører ikke kryptering, så jeg vet ikke hvordan det ville påvirke ytelsen. Men hvis den yter 300 Mbits, bør ikke litt kryptering dra ytelsen så langt ned. Kort oppsummert kan jeg vel anbefale disse, hvis man oppdaterer dem til nyeste firmware. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 26. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Vanskelig å teste det, for linja yter bare 10 Mbit Du kan jo evt. teste med filoverføring mellom 2 datamaskiner - en på hver side av linken. Endret 26. desember 2009 av jocke Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2009 Vanskelig å teste det, for linja yter bare 10 Mbit Du kan jo evt. teste med filoverføring mellom 2 datamaskiner - en på hver side av linken. Jada, men nå funker de bra, så har ikke så veldig lyst til å flytte på dem Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Vel, fant ut at jeg kunne ta et par tester uansett. Gjorde dette med Passmark Performance Test 7. Ble ikke helt imponert over resultatene for TCP-pakker, men nå er det jo også slik at disse adapterne er optimaliserte for UDP-pakker. Merk at denne testen er gjort på den virkelige løsningen min, altså et adapter i boden, og et i stua, som er på en annen kurs, og omtrendt så langt vekk man kan komme i min leilighet. Andre oppsett kan kanskje få både bedre og dårligere resultater. Begge adapterne viser at "powerlinken" er blå, og det viser visst at man har en teoretisk forbindelse på over 200 Mbps (mens man egentlig er begrenset av resten av nettet til en teoretisk hastighet på 100 Mbits. Testen er gjort med firmware: 23569 (på begge adaptere). Resultater: TCP pakker: 22 Mbit/s i gjennomsnitt (typisk filoverføring i windows, mye nettrelatert) UDP pakker: 80 Mbit/s i gjennomsnitt (typisk streaming osv.) Legger ved noen grafer: Hadde vært fint om andre som eventuelt har disse, eller andre adaptere kunne dele resultatene sine? Endret 1. januar 2010 av MemorX Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 12. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2010 Støtter meg på den jeg og. Hjemme er det veldig ugunstig å legg data kabel til pcen min, og jeg har ganske dårlig dekning på wlan min. Håper at dette kanskje er løsningen min? Ingen som har fått problemer med varmen ennå? altså om produktet har sluttet å fungere? jeg streamer endel film, og spiller endel, og jeg hater lagg! vil dette produktet bli bedre enn wlan? Jeg har 802.n trådløst nettverk, og kursen inne på pcen er en helt annen enn den hvor routeren står. Har det noe å si at den ene kursen ikke er jordet? det er vell ikke jordingen som blir brukt for å overføre signalet? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Støtter meg på den jeg og. Hjemme er det veldig ugunstig å legg data kabel til pcen min, og jeg har ganske dårlig dekning på wlan min. Håper at dette kanskje er løsningen min? Ingen som har fått problemer med varmen ennå? altså om produktet har sluttet å fungere? jeg streamer endel film, og spiller endel, og jeg hater lagg! vil dette produktet bli bedre enn wlan? Jeg har 802.n trådløst nettverk, og kursen inne på pcen er en helt annen enn den hvor routeren står. Har det noe å si at den ene kursen ikke er jordet? det er vell ikke jordingen som blir brukt for å overføre signalet? Hei, Jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer med varmen på mine adaptere, og de fungerer godt å stabilt. Det eneste minuset er det jeg nevnte i forrige post, med overføringen av TCP-pakker lå i gjennomsnitt på rundt 20 Mbit. I streaming brukes det nesten alltid UDP, og ytelsen der er god, ihvertfall hos meg. Merk at man bør oppdatere firmwaren på adapterne for å få full utnyttelse av dem. Om dette vil bli bedre enn ditt Wlan kommer ann på flere faktorer. Hvis alle enhetene dine er n-kompatible, vil du vel ha en teoretisk båndbredde på 108 Mbit (tror jeg det er). Man kan vel kanskje regne med å få halvparten sånn praktisk sett, så da har du sannsynligvis 54 Mbit (som deles på alle trådløse enheter). Det krever selvfølgelig at routeren og enhetene fungerer godt, og har god signalstyrke/ kvalitet. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å måle hvilken båndbredde du får i en normal brukssituasjon. Du bør vite at hvis du har både "serveren" og "mottageren" på trådløst nett, deler du båndbredden (54 Mbit) på de to, og har i realiteten kanskje 27 Mbit. Når det gjelder powerline adapterne, har kabelmeter, kabelkvalitet, støy osv (i veggen) innvirkning på båndbredden, men her hos meg fungerer de veldig godt, de står på hver sin kurs, og så langt unna hverandre de kan i leiligheten. Ytelsesresultatene ser du i posten over. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg gikk til innkjøp av Devolo dLan 200 her om dagen. Må si er jeg er veldig fornøyd og overrasket over hvor enkelt det fungerer. Har ingen varmeutvikling på dem, og hastigheten klarer jeg å presse rundt 50mbit når de står på forskjellige kurser i huset. Om det er raskere enn n-nettverket vet jeg ikke, da nettverkskortet bare takler n-draft på 130mbps og ikke vanlig n-nettverk med teoretisk hastighet på 300mbps. Kan uansett anbefale deg Homeplug, da det er enkelt, penere enn kabler og fungerer fint til mediaoverføring, spill og vanlig bruk. Lenke til kommentar
Smukken Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Ville bare komme med min egen tilbakemelding på denne.Jeg var ikke spesielt imponert over disse når jeg fikk dem i posten, forbindelsen fungerte i utgangspunktet dårlig, men etter litt utprøving om hvilke kontakter de likte seg best fungerte det greit. Derimot fikk jeg ikke full utnyttelse av dem før jeg hadde oppdatert firmwaren et par ganger, gjorde det sist for ca. en uke siden, og nå ser de ganske fornøyde ut (ifølge lysene har den en link som er god nok til over 300 Mbits overføring). Vanskelig å teste det, for linja yter bare 10 Mbit, men den har null problem med det. Noe den hadde noen ganger før den siste oppdateringen! Kjører ikke kryptering, så jeg vet ikke hvordan det ville påvirke ytelsen. Men hvis den yter 300 Mbits, bør ikke litt kryptering dra ytelsen så langt ned. Kort oppsummert kan jeg vel anbefale disse, hvis man oppdaterer dem til nyeste firmware. har du noen tips til meg ? Har akkurat plugget de på og sånn umiddelbart etter FW (23569) oppdatering er de dårligere enn Devolo som yter 200Mbit - men nå indikerer lampen også amber og ikke blå (med og uten kryptering). Min leilighet har relativt nytt strømnett og sikringsskap. Det er litt begrenset med antall sockets jeg kan prøve på men foreløpig har ikke det hatt noen betydning. Kjenner jeg blir lettere irritert nå. Endret 25. januar 2010 av Smukken Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Tja, jeg prøvde det meste egentlig, i enkelte tilfeller kan det ha noe å si om bytter stikk i en dobbeltkontakt, eller om du rett og slet snur homeplugen på hodet. Jeg kan ikke se noen annen grunn til det enn litt varierende kvalitet på tilkoblingene inne i kontakten, eller kanskje bedre kontaktflate etter hvor/hvilken retning den står. Etter min erfaring virker de best hvis de står alene i et dobbeltstikk (så sant det er mulig), og man bør helst ikke sette dem i "skjøtepadder". Det var også forskjell på stikkene hjemme hos meg, selv om noen av dem teknisk sett måtte være nærmere (i kabelmeter). Bare sånn så du vet det (det overrasket meg også) så tror jeg ikke det lar seg gjøre å skru av krypteringen. Den er påslått som default, men knappen på boksene bytter nøkkelen. Du burde jo ha gode muligheter for å få godt signal, hvis du har relativt nytt elektrisk anlegg. Står en av dem i nærheten av veldig energikrevende elementer, eller noe som kan sende mye forstyrrelser ut på strømnettet (vanskelig å vite, selvfølgelig)?. Merk at Belkin adapterne støtter Xtendnet, dvs at hver ekstra adapter i teorien skal kunne forbedre den gjennomsnittlige signalkvaliteten, men så har man et problem med at de kun selges i par (ihvertfall etter hva jeg har funnet). Endret 26. januar 2010 av MemorX Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg har tenkt ganske lenge på slike homeplugs lenge! Når jeg selv jobber på elkjøp for en del år siden og dette var et nytt produkt, var det rimelig dårlig og de fleste vi solgte kom i retur. De som trengte nettverk andre plasser kunne bruke trådløst. Nå som HD streaming er inni bildet blir trådløst litt dårlig, trådløsen min sliter og lagger litt. Jeg har en d-link draft-n router (begynner å dra på årene) og en linksys PCI N mottaker (typen med gigantisk antenne) Overføring mellom maskinene er ikke et problem da jeg stort sett bare kan streame, men det at HD-filmer går uten problem og spilling foregår uten problemer er viktig! Synes det er lite å finne på disse homepluggene, lite å sammenligne med.. Ser at det er litt varierende erfaring her, men tror jeg kanskje skal prøve. Det ligger en lite pen kabel fra soverommet med DSL router og inn i stua hvor HTPC står.. :/ Hva er anbefalingen? Holder det å legge inn 500,- eller må man opp på høvdingen? Lenke til kommentar
Smukken Skrevet 27. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 Tja, jeg prøvde det meste egentlig, i enkelte tilfeller kan det ha noe å si om bytter stikk i en dobbeltkontakt, eller om du rett og slet snur homeplugen på hodet. Jeg kan ikke se noen annen grunn til det enn litt varierende kvalitet på tilkoblingene inne i kontakten, eller kanskje bedre kontaktflate etter hvor/hvilken retning den står. Etter min erfaring virker de best hvis de står alene i et dobbeltstikk (så sant det er mulig), og man bør helst ikke sette dem i "skjøtepadder". Det var også forskjell på stikkene hjemme hos meg, selv om noen av dem teknisk sett måtte være nærmere (i kabelmeter). Bare sånn så du vet det (det overrasket meg også) så tror jeg ikke det lar seg gjøre å skru av krypteringen. Den er påslått som default, men knappen på boksene bytter nøkkelen. Du burde jo ha gode muligheter for å få godt signal, hvis du har relativt nytt elektrisk anlegg. Står en av dem i nærheten av veldig energikrevende elementer, eller noe som kan sende mye forstyrrelser ut på strømnettet (vanskelig å vite, selvfølgelig)?. Merk at Belkin adapterne støtter Xtendnet, dvs at hver ekstra adapter i teorien skal kunne forbedre den gjennomsnittlige signalkvaliteten, men så har man et problem med at de kun selges i par (ihvertfall etter hva jeg har funnet). Har funnet ut at jeg sliter med strømstøy - dvs. at hvis jeg bytter til andre kontakter med liten belastning på - virker de bedre - men da er jo poenget borte kan man si. Jeg har brukt 3 kontakter i nærheten av routeren med likt resultat - dvs. dårlig connection. Dette fordi på den kursen går det mye PC greier som tydeligvis "støyer i strømnettet". Kobler jeg ut disse blir ting mye bedre - men da er jo også mye av poenget borte. En kurs er jo som regel mer enn et rom. Skal eksperimentere litt til - har en kompis som er elektriker skal høre hva han foreslår - tror det skal være mulig å sette på noe greier i sikringsskapet. Takk for tipsene forresten Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Du har nok rett i støyproblemet, og total frihet får man nok ikke med Homplug, men som oftest går det ann å finne en løsning som ikke er helt sånn man hadde tenkt seg det, men likevel er verdt å ikke dra kabel. Jeg vil tro at spesielt ting som bruker mye strøm, og ting som sender ut høyfekvent støy på strømnettet skaper mest problemer (mine likte varmtvannsbrederen veldig dårlig). Uansett, det finnes homplugger fra develo som har "støyfilter". Alle homepluger har nok filter for å fjerne mest mulig støy (med varierende reslultat), men noen de jeg nevner har gjennomkobling, og et filter mellom inngangen og utgangen. Dvs. Veggstikk - Homeplug - Utstikk. Prinsippskisse fra develo Det er da meningen at du skal koble til det utstyret du vil ha på den kontakten gjennom homeplugen, sånn at støy fra disse tingene skal påvirke signalkvaliteten minst mulig. Det kan også finnes slike "støyfilter" som man kan sette på andre steder, enten i kontakten eller i sikringsskapet, men da bør man være sikker på at de ikke filtrerer bort frekvensen som homplugene bruker. Hvorvidt det faktisk hjelper vet jeg ikke, fordi mine ikke har dette. Endret 27. januar 2010 av MemorX Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hva er anbefalingen? Holder det å legge inn 500,- eller må man opp på høvdingen? Etter min mening burde du ikke kjøpe noe slikt på elkjøp (eller lignende), finn heller et produkt som mange har prøvd og er fornøyde (nok) med (billig eller dyrt), og kjøp det. Hvis elkjøp eller lignende tilfeldigvis har et av produktene du kunne tenke deg, kan du selvfølgelig kjøpe der, men det er mer regelen enn unntaket at man må på nettet for å få tak i en av modellene som folk er mest fornøyd med, og som du sannsynligvis blir mest fornøyd med. Når det gjelder prisen, så er vel de fleste av homeplugene folk er fornøyd med ikke i den laveste prisklassen (men ikke nødvendigvis over tusenlappen heller). Poenget er vel enkelt og greit at man ikke alltid blir fornøyd hvis man bare går ut og "kjøper noe" i den prisklassen man har tenkt seg, men heller sjekker litt detaljer, sånn at man får mest mulig nytte og verdi ut av pengene Endret 27. januar 2010 av MemorX Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hva er best av Belkin 1Gbit homepluggene og Devolo? Noen som har kommet frem til noe der? Skal bruke disse fra hovedhuset til uthuset mitt. Så jeg trenger noen som ikke blir himla treige når det blir lang avstand... Endret 23. februar 2010 av AnaXyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå