Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WRT54GL og torrents/firmware


Anbefalte innlegg

Plukket nettopp opp en Linksys WRT54GL på komplett.no (den var anbefalt der).

 

Alt var vell og den var lett å sette opp og jeg har både wireless for laptopen og stasjoner PCen via snabel.

 

Problemet kommer når jeg begyner å kjøre en del torrents samtidig, spesielt med mange sender/mottakere (doh).

 

Det ser for meg ut som om det er ett spørsmål om connections og ikke ant bits sendt/mottatt da jeg kan være LANGT under hva min linje tåler i DL/UL.

 

Vanlig surfing på både wireless og kabel nettene går i sirup (torrent maskinene står i kabel delen av nettet seff) og jeg får connection errors og feil på internett sider med mer (dette med stor sansynlighet grunnet packet loss).

 

Testet en /ping mot rutern på stasjonær maskina med en /n 100 og hadde 55% packet loss.

 

Hvis jeg kobler stasjonær maskina rett i modemet, får jeg med en gang full DL/UL speeds med samme mengde torrents /tilkoblinger, så det er ikke et kabel problem.

 

 

Anyways, det jeg lurte på er at jeg har lest at det finnes en del tredje-parts firmware til denne ruteren da den kjører linux "os", og lurtå på om noen av disse ville virke bedre? og i såfall hvilken bør jeg velge, og hvordan gør jeg frem får å gjøre dette?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WRT54G_series#WRT54GL nevner 4x forsjkellige typer Tomato, Sveasoft, OpenWrt, og DD-WRT.

 

I en gammel tråd her på forumet ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=637906 ) nevnes DD-WRT og en del om hvordan man endrer til denne firmware (selv om man sikkert ikke trenger "mini" lenger da så vidt jeg har forstått støttes det opp til 4mb firware updates på nyeste produsent firmware.

 

Mens på anbefalingene på komplett nevnes Tomato som et bra alternativ...

 

er det noen som allerede har knotet med denne og prøvd ut div ting som kan anbefale basert på erfaringer hva jeg bør velge, og hvorfor/hvordan?

 

ble masse text her, men håper noen gidder lese den og kan komme med non svar ;>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt openwrt i flere år nå. Anbefales. Fungerer veldig bra på tilsvarende ruter, og jeg hadde og problem med bl.a. for mange connections.

 

Har ikke prøvd Tomato vel og merke.

 

Den nyeste versjonen av openwrt er veldig enkel og intuitiv og konfigurere.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt DD-WRT veldig lenge uten noen problemer knyttet til det, men om noen av de andre firmwarene er bedre vet jeg ikke, jeg valgte DD_WRT pga jeg har en versjon hvor jeg trengte "mini". Jeg er ingen superseeder, så jeg kan egentlig ikke si om jeg har merket forskjell på antall connections, men jeg har da kjørt en 10-12 torrents med endel connections uten å merke problemer...

Lenke til kommentar

Jeg har ennå ikke brukt 3.parts-FW ifm torrents, så der kan jeg ikke hjelpe, men uansett bør du begrense upload speed i torrent-programmet du bruker til ... f.eks. 90% av max speed. Hvis du "maxer ut" upload-kapasiteten din vil det gå ut over både torrent-download og annen nettrafikk.

 

Jeg har hørt at Tomato støtter flere connections enn original-FW'en på WRT54GL - og skal som sådan være bedre ifm torrents -, men altså ikke prøvd dette selv.

Men det skal jo gå an å legge original-FW'en inn igjen dersom du vil prøve Tomato (eller DD-WRT, eller ...), så det kan jo være et forsøk verdt ...?

Lenke til kommentar

Anbefaler Tomato ja, jeg har samme ruter og torrent står på døgnet rundt. Tomato er mye lettere å sette opp enn DD-WRT.

 

Har i tillegg satt opp QoS sånn at surfing har høyere prioritet, jeg kan fint surfe selv om nedlastingen går for fullt. Merker det jo bitte litt, men langt fra "sirup".

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg anbefaler Tomato firmwaren. Har satt opp mange routere med denne firmwaren, f.eks WRT54G, WRT54GL, WRT54GS, WHR-HP-G54, og aldri hatt noen problemer med denne. Routeren blir kjempestabil, og takler torrents mye bedre enn standard firmware.

 

Jeg synes også Tomato er mye mer stabil enn DD-WRT. Og i tillegg mye lettere webgrensesnitt, som gjør det enkelt å utføre endringer. :)

Lenke til kommentar

Takker for mange raske svar, skal teste ut Tomato tror jeg.

 

PS. nebrewfoz, jeg er på ingen måte noen superseeder^^ og jeg er klar over den 90% "regelen" da jeg i mange år har brukt adsl (som er no dritt btw, synd shsdsl er så dyrt og crap speed... for stabiliteten på linjen(e) er 1000x bedre). men nå har jeg kabel modem (20mbit/4mbit) lokal kabel tv leverandør og der kan jeg kjøre full pupp opp og ned, noe jeg lett gjør direkte koblet til modem, eller ved få connections på rutern.

 

på forhånd takk :)

Endret av lotw178
Lenke til kommentar

bruker den gamle DD-WRT 2.3 hjemme på min 54GL. Superstabil og fin, og den takler utrolig mange connections.

Hovedproblemet mange opplever er at "connection timeout" er satt altfor høyt, noen ganger helt oppe i 3600 sekunder. Dvs at når man laster ned en torrent, vil det etableres alt fra 10-50 stabile connections, mens programmet faktisk har prøvd å koble seg til flere hundre adresser. Og hvis de ikke blir terminert innen rimelig tid, vil ruter bli overbelastet og alt går sirup-treigt.

Det er ihvertfall sånn jeg fikk det forklart for noen år siden... Rett meg gjerne hvis jeg tar feil da :)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg anbefaler Tomato firmwaren. Har satt opp mange routere med denne firmwaren, f.eks WRT54G, WRT54GL, WRT54GS, WHR-HP-G54, og aldri hatt noen problemer med denne. Routeren blir kjempestabil, og takler torrents mye bedre enn standard firmware.

 

Jeg synes også Tomato er mye mer stabil enn DD-WRT. Og i tillegg mye lettere webgrensesnitt, som gjør det enkelt å utføre endringer. :)

 

+1 på denne. Har samme router m/Tomato kjørende på den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...