Gå til innhold

Er TrueCrypt 6 noe å satse på?


dahdudeh

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et nytt krypteringsverktøy som skal overta etter mitt gamle DriveCrypt program som jeg kjøpte for en god stund siden. Jeg kan kjøpe den siste versjonen av DriveCrypt for en mindre pen sum, eller bruke noe som er gratis. Jeg hører stadig at TrueCrypt 6 er bra, og ikke minst gratis, men er det trygt å bruke? Finnes det noen tester eller tilbakemeldinger fra brukere? Jeg kjenner så lite til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Truecrypt (heretter bare TC) er veldig enkelt å ta i bruk.

 

Du kan lage en stor fil eller du kan sette av en hel partisjon (kalles kryptert volum) til å lagre filene på. I windows så vil en kryptert partisjon eller fil opptre som en egen disk med sin egen stasjonsbokstav.

 

På hjemmesiden til tc står det veldig greit forklart med skjermbilder og alt hvordan du setter opp et kryptert volum.

 

Eneste begrensningen slik jeg ser det (men sikkert det samme for andre krypteringsprogrammer) er at man må ha admin-rettigheter for å få lov til å montere et tc-volum.

Dvs tar man med en minnepenn med TC og en fil som er kryptert til en typisk skole-pc så er det håpløst å bruke den til noe vettugt.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har fått svar på det jeg lurte på. Med så lite engasjement til denne tråden, tror jeg at jeg bestiller siste utgave av Drivecrypt! :)
Du kunne jo bare bumpet, og spurt mere dyptgående spørsmål.

 

Indeed, du kan ikke forvente at vi leser tankene dine og svarer på alle spørsmålene dine uten at du engang sier hva du lurer på.

 

TC er det mest brukte krypteringsprogrammet til hjemmemarkedet etter det jeg vet og har funksjonalitet fra og kryptere 3 bilder til og kryptere alle harddiskene dine. Er kanskje ikke så brukervennlig viss du aldri har brukt det før og ingen forteller deg hvordan det fungerer, men det er bare og spørre her eller og lese guidene på hjemmesiden til TC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...