Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan fylle bensin?


starlite19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man først har lært det, så er fylling av drivstoff såpass enkelt. Det ville vært unødvendig å kaste bort dyrebar tid hos trafikkskolen til sånt.

 

På en annen side kunne det godt ha stått noe om det i lærebøkene. Framgangsmåten her til lands for ubemannede og bemammede stasjoner er ganske like.

 

Men i enkelte land, sånn som Thailand, er det som regel noen som fyller for deg. Det som kan være problem der er at noen jukser og fyller mindre enn det du har betalt for. Og jeg vet ikke hvordan det er i andre land, men i alle fall der trenger man ikke å tipse fylleren :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

3. Velg pumpe nr. og evt. hva slags drivstoff (dette representeres som regel ved en knapp på selve pumpa, men har opplevd at jeg måtte taste inn dette på kortautomaten også)

Det er noen år siden jeg har opplevd. Alle stasjoner jeg har brukt de seinere åra har kortleser på hver eneste pumpe, så man putter kortet i sprekken på den pumpa man skal bruke og taster kode, ikke noe spørsmål om pumpenummer.

Og type drivstoff velger man enkelt og greit ved å ta riktig pistol. En for bensin 95 oktan, en for 98 og en for diesel.

 

alt.

 

1. Fyll

2. Stikk inn og betal

Det er ganske vanlig at dersom man skal fylle uten kort og betale kontant, må man trykke på en "betal-i-kiosk"-knapp først. Om pumpa da aktiveres automatisk, eller om betjeningen ser deg an og tar bilnummeret før de aktiverer vet jeg ikke, men for stasjoner som er plaget med "pumpestikk" (at folk fyller og stikker av uten å betale) er det klart en fordel at folk bruker kort før de fyller.
Lenke til kommentar

Spør de deg om førerkort hvis du ser ut som du nettopp har fått lappen?

Bare lurer siden jeg lar altid førerkortet ligge i hanskerommet :wee:

Om du har førerkort eller ikke har de ganske lite med. Så, nei, de spør ikke.

 

Ser du ut som en 10-åring så kanskje de gjør noe...

Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg det vanskeligste med å fylle bensin nå for tida er å finne ut hvordan man åpner bensinlokket. Mange biler har en knøttliten spak på golvet foran setene som åpner det ytre tankdekselet. Ikke alltid lett å finne i mørket. Særlig ikke hvis gulvmattene er uoriginale eller har forskjøvet seg et par cm bakover og skjuler knappen...

Lenke til kommentar

 

3. Velg pumpe nr. og evt. hva slags drivstoff (dette representeres som regel ved en knapp på selve pumpa, men har opplevd at jeg måtte taste inn dette på kortautomaten også)

Det er noen år siden jeg har opplevd. Alle stasjoner jeg har brukt de seinere åra har kortleser på hver eneste pumpe, så man putter kortet i sprekken på den pumpa man skal bruke og taster kode, ikke noe spørsmål om pumpenummer.

Og type drivstoff velger man enkelt og greit ved å ta riktig pistol. En for bensin 95 oktan, en for 98 og en for diesel.

 

 

Jeg liker å kjøre MC-turer mest mulig utenom hovedvei-nettet, og senest i sommer opplevde jeg flere stasjoner på bygda hvor man måtte velge pumpe. Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk Jet-stasjonen like ved der jeg bor (Oslo-området) også har felles terminal for flere pumper. Så helt borte er det fortsatt ikke.

 

Forøvrig må jeg si meg enig i ditt siste innlegg, finnes en del kreative plasseringer av lokkåpner-knapp/spak... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...