Gå til innhold

BadSmile's Topp 100 Favorittfilmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Narrativen til Offret er vel ikke tung, iallefall ikke sammenlignet med de andre filmene til Tarkovskij. Synopsis i grove trekk:

 

 

Alex er en ateistisk filosof som lever et forholdsvis lykkelig liv. Tredje verdenskrig bryter ut og frykten får Alex til å vende seg mot Gud. Han er villig til å ofre alt han har for at freden skal returnere. Han får senere høre om kvinnen/heksen som kan gjøre dette til en realitet, og han gjør det som skal til for å få ønsket sitt. Dagen derpå er det som om krigen aldri har tatt sted og han brenner huset sitt.

 

 

Du må dog huske at det ikke er motivet i historien som er viktig, det er de underliggende temaene og symbolbruken som gjør filmen så bra som den er (samt den tekniske perfeksjonen naturligvis). Er det noe Tarkovskij er god på så er det tvetydigheter, og om en vil kan man tolke historien i to motsatte retninger.

 

Det er aldri helt klart hva som faktisk skjer, og dette pga den drømmeaktige stilen. Er det faktisk en gud her som utretter et mirakel, eller tok frykten overhånd slik at Alex ble gal og innleggelsen rettmessig? Uansett er det en hjerteskjærende film som viser menneskets svakheter

 

Jeg (og BadSmile obviously) elsker slikt, men for all del, det er ikke en film for alle. Gleder meg til å se den på lerret i høst.

 

EDIT: Og om du liker den av andre grunner BadSmile, så må du bare rope ut.

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Liker filmen ved de samme grunnene du nevnte. Spesielt det tekniske, absolutt elsker de lange shotsa vi blir servert, dialogene og stemningen. Scenen da dem hører om krigen på tven og han går ned trappa er noe av det beste jeg noen gang har sett. Symbolikken er også flott som vanlig i en Tarkovsky film.

 

Forståelig at filmen ikke er for alle.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...