Gå til innhold

Forsikringsdekking ved feilfylling på dieselbil


noccy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har prestert å fylle bensin på dieselbilen, og rguer meg til å ringe verkstedet i morgen å få "dommen".Uansett hvor stor skade motoren har fått regner jeg med å måtte ut med noen tusenlapper...

 

Er det noen som har erfaring med dette og hvordan forsikringselskapene stiller seg? Jeg har forresten forsikring i Storebrand...

 

noccy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

 

jeg kjørte med bilen og kom frem dit jeg skulle (ca 20 km) uten å merke noe på bilen. Når jeg skulle kjøre videre etter 20 minutter fikk jeg ikke starte (ingen tenning), og kom på feilfylligen.

 

Blandingsforholdet var ca 60/40 bensin/diesel.

 

noccy

Endret av noccy
Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

jeg kjørte med bilen og kom frem dit jeg skulle (ca 20 km) uten å merke noe på bilen. Når jeg skulle kjøre videre etter 20 minutter fikk jeg ikke starte (ingen tenning), og kom på feilfylligen.

 

Blandingsforholdet var ca 60/40 bensin/diesel.

 

noccy

Hvis du ikke merket symptomer før du skulle starte igjen, så kan det være du er heldig og at alt som trengs er en grundig gjennomspyling. Jeg har ikke peiling på bil, men en kamerat av meg gjorde samme feil, og han merket at motoren begynte å fuske før han kom på hva han hadde gjort. Han stoppet da med en gang, og der tror jeg bare de behøvde å spyle gjennom motoren og fylle på med diesel igjen.

 

Hvor mye det koster, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Er det commonrail motor? Er det det, kan jeg glede deg med ei regning på omlag 60000kr.

Nye dyser og pumpe. Du er også lovpålagt å informere nye eier (når du evt skal selge bilen) om dette.

 

På de fleste andre dieselmotorer er det bare å suge opp alt i tanken og fylle rein diesel igjen, og bytte dieselfilter selvsagt.

Lenke til kommentar

Det er en Volvo V70 2009 2.0D commonrail. Jeg er som sagt usikker på regningen, og er ikke 100% pessimist da jeg kjenner noen med en XC70 som gjorde omtrent det samme. De slapp unna langt billigere... Dyrt blir det uansett..

 

Nå var det imidlertid forsikringsselkapense praksis jeg spurte etter...

 

noccy

Lenke til kommentar
Er det commonrail motor? Er det det, kan jeg glede deg med ei regning på omlag 60000kr.

Nye dyser og pumpe. Du er også lovpålagt å informere nye eier (når du evt skal selge bilen) om dette.

På de fleste andre dieselmotorer er det bare å suge opp alt i tanken og fylle rein diesel igjen, og bytte dieselfilter selvsagt.

 

 

OK, så man er lovpålagt å informere eventuell kjøper om at man har byttet deler på en motor, eller gjelder dette bare dyser og pumpe???

 

 

 

(Tror du burde sette deg inn i lover og forskrifter ...)

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Det er en Volvo V70 2009 2.0D commonrail. Jeg er som sagt usikker på regningen, og er ikke 100% pessimist da jeg kjenner noen med en XC70 som gjorde omtrent det samme. De slapp unna langt billigere... Dyrt blir det uansett..

 

Nå var det imidlertid forsikringsselkapense praksis jeg spurte etter...

 

noccy

 

Hvilket selskap har du, og hva sier vilkårene om dette?

Lenke til kommentar
Er det commonrail motor? Er det det, kan jeg glede deg med ei regning på omlag 60000kr.

Nye dyser og pumpe. Du er også lovpålagt å informere nye eier (når du evt skal selge bilen) om dette.

På de fleste andre dieselmotorer er det bare å suge opp alt i tanken og fylle rein diesel igjen, og bytte dieselfilter selvsagt.

 

 

OK, så man er lovpålagt å informere eventuell kjøper om at man har byttet deler på en motor, eller gjelder dette bare dyser og pumpe???

 

 

 

(Tror du burde sette deg inn i lover og forskrifter ...)

Man må informere om tidligere skader på kjøretøy.

Lenke til kommentar
Man må informere om tidligere skader på kjøretøy.

 

Da trekker du den plikten* ganske så langt. Dette tilfellet, forutsatt at de relevante delene blir reparert/byttet, og bilen blir satt i minst like god, for ikke å si bedre (nye deler) stand enn før skaden skjedde, blir som om man skulle ha en plikt til å fortelle at du punkterte på et hjul for x antall år siden, og byttet dekk etter det...

 

*og hvor kommer denne plikten fra? Sannsynligvis kjøpslovens §18, men ser ikke at denne kommer til anvendelse på en teknisk feil som er 100% utbedret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...