Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BAT

 

Man kan ha flere SSD'er i en og samme maskin :tease:

 

Det var forresten 1090T'en som var røket i AMD riggen, venter på ny.

Merkelig, har aldri opplevd maken men det kan skje tydeligvis.

 

G3 surrer i bakhodet så jeg vurderer å avbestille C300 64GB inntil videre, har mer lyst på en SF 50-60GB til boot disk akkurat nå.

(er lei av å vente rett og slett)

Lenke til kommentar

Sant nok. Kanskje en C300 til i løpet av høsten hvis det kommer et godt tilbud :whistle:

 

Rart at cpuen bare døde sånn uten videre. Spesielt siden du ikke har drevet med OC.

Har heller aldri opplevd det med mine AMD så langt.

 

Jeg kan ikke skjønne hva som tar så lang tid med C300 64GB. Jeg bestilte min i slutten av Juni og gav rett og slett opp å vente.

Lenke til kommentar

Ingen OC nei, fikk ikke kommet så langt.

Det kan ha vært en uheldig kombinasjon av MB/bios, hvem vet? (Jeg har ikke hørt at det skal være noen problemer med Thuban)

 

Jeg hater å vente (hvem gjør ikke det) og 9 uker som det ligger ann til på 64GB utgaven er drøyt.

En SandForce 50-60GB er et godt alternativ på papiret om ikke annet, det er mye smårusk i firmware sammenheng men mine LE har vært uproblematiske.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Dette er resultatet av SSD som står i min nye jobb laptop. Offset står til 31 K - Bad.

Har det noe å si egentlig?

Kjører Windows XP og siden dette er en jobb laptop så har jeg ikke så mange tilganger til å endre på innstillinger for blant annet BIOS osv.

 

Kan grine litt til IT avdelingen hvis det er mye å hente på å få fikset på Offset.

 

 

AS SSD Benchmark 1.5.3784.37609

------------------------------

Name: INTEL SSDSA1M080G2LE

Firmware:

Controller: iaStor

Offset: 31 K - BAD

Size: 74,53 GB

Date: 17.08.2010 00:22:51

------------------------------

Sequential:

------------------------------

Read: 63,06 MB/s

Write: 40,41 MB/s

------------------------------

4K:

------------------------------

Read: 8,49 MB/s

Write: 17,68 MB/s

------------------------------

4K-64Threads:

------------------------------

Read: 39,09 MB/s

Write: 23,27 MB/s

------------------------------

Access Times:

------------------------------

Read: -.--- ms

Write: 0,229 ms

------------------------------

Score:

------------------------------

Read: 54

Write: 45

Total: 129

------------------------------

Lenke til kommentar

Det var ikke rare resultatet.

 

En G2 skal yte rundt 350-420 på desktop chipset.

 

Siden du har en bærbar kan man selvsagt avskrive noe av dette men tallene er lave, kjører du med strømsparing?

 

Offset betyr ikke så veldig mye for Intel men det er klart at det er en fordel at det er rett, det medfører litt ekstra slitasje iom at blokkene vil overlappe. (SSD'er består av 4KB segmenter)

Det er ikke offset som har skylden for resultatet.

 

Hvilken laptop er dette?

Ytelsen er OK i forhold til en HDD for random ytelse om ikke annet.

Lenke til kommentar

Så vel en med lignende resultat, og strømsparingen var skyld i vesentlig redusert ytelse, men det var tildels også offset, så helt offsetnøytalt er heller ikke Intel. WinXP uten TRIM vil etter XP installasjon og endel annen appinstall, også være en betydelig ulempe på G2, last ned Intel TRIM tool og kjør den gjevnlig..

Lenke til kommentar

Det er en Lenovo T410s, merker veldig stor forskjell fra den gamle jobb laptop med 5400 rpm disk så sånn sett er det jo veldig mye bedre.

 

Siden det er jobb laptop så er veldig mye funksjoner slått av så vanskelig å finne ut hvordan den er satt opp.

 

Jeg tror det er en x18-M disk som står i denne.

Mulig at firmware er: 2CV102J6.

 

Vet normalt sett at score skal være en del høyere, men regner ikke med at det er AHCI på denne heller. Vet ikke hvordan man kan se dette uten tilgang til BIOS.

 

Iflg AS SSD så er det iaStor, vet ikke hva det er for noe men på min hjemme pc står det AHCI der.

Lenke til kommentar

Lenovo bryr seg fint lite om SSD ytelse, neste gang blir det Dell igjen :) med mindre de skjerper seg.

 

Jeg har selv en W510 som er "grei nok" men den er ubrukelig til benchmarks.

(den mangler ikke mye i forhold til en desktop maskin men nok til at den ikke kan brukes til å teste ssd'er)

 

Så lenge din SSD yter mer enn en HDD får du jo litt igjen, det viktigste er at du er fornøyd.

 

Mht feil offset så har jeg sett flere eksempler hvor ytelsen har vært bare få prosenter fra en med rett offset.

Lenke til kommentar

Vi kjører veldig mye programmer på engang og endel av disse er ganske tunge så forskjellen fra gammel laptop til denne er veldig stor og jeg er i grunn fornøyd. Men man ønsker jo litt mer "fart" ut av disken når man vet hva x-25 M i hjemme PC klarer.

 

kjørte Intel Trim Tool og resultatet ble bedre får 210 i score. Er usikker på hvor mye man taper på å ikke ha AHCI mode, men dette får jeg nok ikke gjort noe med uansett.

Lenke til kommentar

Du har nok AHCI, ut fra både tallene og driveren.

 

Det er nok bare oppsettet og maskinen som prioriterer strømsparing.

Det burde være mulig for deg å endre til høy ytelse under strømstyring.

 

Jeg sjekket en test av T410 og den gir høyere sekvensiell ytelse med HDD enn du får med SSD. (notebookreviews)

(ikke det at sekvensiell ytelse betyr så mye men det skader ikke heller :))

Lenke til kommentar

Jeg har trålet litt på OCZ forum og fant noe som er av interesse.

(de skyr CDM som pesten og AS SSD er i faresonen)

 

Jeg har egentlig aldri tenkt over hvor mye man skriver til SSDer ved benchmarks.

Det har jeg begynt å vurdere nå etter å ha slått på monitoring av skriving ved bruk av CDM.

 

Jeg har ikke finstudert virkningen av antall ganger testen kjøres og størrelse men det er noe som ikke stemmer med CDM.

 

Jeg får begynne med WD SiliconEdge 64GB

En runde med CDM 1 x 100MB resulterer i nesten 2GB med skriving. (burde vært 200MB og ikke 2GB)

I screendumpen under er det kjørt 2 x sekvensiell testing, ikke hele benchmarken.

 

post-137664-1282477109,9092_thumb.jpg

 

5 x 1000MB resulterer i ca 11GB skrevet til enheten.

 

Over til en raskere SSD, Vertex 120GB.

 

5 x 1000MB resulterer her i ca 20GB skriving vs 11GB på WDCen.

Dette tyder da på at jo raskere SSDen er des mer skrives!

 

post-137664-1282477348,2326_thumb.jpg

 

Poenget er, noen runder med CDM genererer ekstremt mye skriving så man bør passe seg for å kjøre den for mye.

 

AS SSD resulterer i ca 3GB skriving og bør da foretrekkes foran CDM. (foreløpige tester viser ca 3GB)

 

Kommer tilbake med mer, må finne litt sammenhenger mellom skriving og hastighet på SSDen.

Lenke til kommentar

:)

 

Planen var å kjøre litt seriøs PCMV i helgen men det gikk fløyten av diverse årsaker.

(minnet i test maskinen måtte byttes over til AMD riggen da ASUS CHIV ikke likte Mushkin minnet samt at 1 av 3 brikker var DOA, de 2 andre fungerte utmerket på GB UD5 890FX kortet, dermed tok det tid å få finjustert testemaskinen med annet minne, Corsair DDR3 2000, lang historie....)

 

Jeg fikk dermed kjørt minimalt med pcmv på Vertex 2 enhetene.

1 single V2 med OS gir ca 33-34' poeng i HDD testen

1 single V2 uten OS gir ca 44' poeng i samme test.

 

Thuban 1090T uklokket med Samsung F3 1TB gir ca 9300 poeng i pcmv suite, bare for å ha det sagt :!:

I første omgang prøver jeg 1x V2 vs F3en i pcmv suite på AMD riggen, skal bli morsomt å se hvor mye en liten SSD utgjør i forhold til akkurat den HDDen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...