Gå til innhold

Plasering av bil m/henger i lysregulert veikryss


Castman

Anbefalte innlegg

Litt usikker hvor jeg bør egentlig bør plassere meg når jeg kommer i slike lysregulerte kryss som ikke viser piler. Altså vikepilt for kryssende kjøretøy. Dette gjelder bil med tung henger så akselerasjonen er ganske dårlig. Når det blir grønt lys bør jeg vente i ved den merka linja ved krysset eller burde vente i selve krysset? Bil A eller B folkens?

 

Takker for alle svar og innspill :)

 

kryss.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å gi noe fasitsvar, men jeg ser for meg to situasjoner:

1) Du har god oversikt, du sperrer ikke for motgående trafikk og har all grunn til å forvente at du kommer over på grønt lys. Da er det uproblematisk å kjøre ut i krysset ( slik som bil A på tegningen din).

2) På grunn av manglende oversikt og/eller tung trafikk, kan du ikke være sikker på å komme over. Da er det problematisk å kjøre ut i krysset, og du bør forholde seg som bil B på tegningen din.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke komme over på grønt lys, så lenge du ikke blir stående i krysset lenge etter de du eventuelt blokkerer har grønt. Lyskryss har som regel innlagt tømmetid etter grønntid på 2-3 sekund. Står det kø i retningen du skal, og du risikerer å bli stående etter kryssende får grønt, bør du ikke krysse stopplinjen (bli stående i alternativ B).

Lenke til kommentar
Du trenger ikke komme over på grønt lys, så lenge du ikke blir stående i krysset lenge etter de du eventuelt blokkerer har grønt. Lyskryss har som regel innlagt tømmetid etter grønntid på 2-3 sekund. Står det kø i retningen du skal, og du risikerer å bli stående etter kryssende får grønt, bør du ikke krysse stopplinjen (bli stående i alternativ B).

 

Per definisjon skal man over på grønt lys, jo. Å kjøre på såkalt "drosjegrønt" er ikke tillatt, selv om mange gjør det.

Lenke til kommentar

Nei, per definisjon skal man krysse stopplinjen på grønt. Trafikkreglene er rimelig klar på det. Drosjegrønt er vel definisjonen om man kjører så sent på gult at man burde ha stoppet.

 

Jeg lærte i trafikkopplæring at det var tillatt å kjøre ut i krysset på grønt, for så å krysse etter det var blitt rødt. Da i den omtalte tømmetiden. Det er også fornuftig med tanke på avvikling i krysset. Har du omløpstid på 1 minutt, og 2 biler kjører ut i krysset hver gang, vil du få 120 biler gjennom krysset i den aktuelle retningen i verste fall. Kjører ikke bilene ut blir samme tallet 0 i verste fall.

Lenke til kommentar
Nei, per definisjon skal man krysse stopplinjen på grønt. Trafikkreglene er rimelig klar på det. Drosjegrønt er vel definisjonen om man kjører så sent på gult at man burde ha stoppet.

 

Jeg lærte i trafikkopplæring at det var tillatt å kjøre ut i krysset på grønt, for så å krysse etter det var blitt rødt. Da i den omtalte tømmetiden. Det er også fornuftig med tanke på avvikling i krysset. Har du omløpstid på 1 minutt, og 2 biler kjører ut i krysset hver gang, vil du få 120 biler gjennom krysset i den aktuelle retningen i verste fall. Kjører ikke bilene ut blir samme tallet 0 i verste fall.

 

Er trafikkreglene klare på det? Vis meg hvor i trafikkreglene det står...

 

Det jeg sa, var at "dersom han ikke var sikker på om han kom til å komme over", underforstått "dersom du står i fare for å hindre andre", bør han vente. Jeg har aldri sagt at man ikke kan kjøre ut i krysset, men det forutsetter at man rekker over mens det fortsatt er grønt, i verste fall gult. Å stå i krysset når det er rødt lys er dårlig stemning, derfor bør man ideelt sett ikke kjøre ut med mindre man er sikker på å komme over uten å hindre andre.

 

Jeg prøver bare å gi gode råd og oppfordre til folkeskikk i trafikken ;) Du må gjerne kjøre på både gult og rødt, men nåde deg hvis du sperrer for meg, da følger jeg deg til døra og sprenger bilen din...hehe...

Lenke til kommentar

Trafikkreglene er kanskje feil ordvalg her. Hadde jeg vært politiker ville jeg kanskje sagt det var flåsete sagt av meg. Det akter jeg ikke gjøre. :)

Det er kanskje en forskrift som omtaler dette. Vi er jo uansett enig i at er det grønt lys kan du kjøre/krysse stopplinje, sett at du kommer gjennom krysset etter motgående trafikk får rødt signal.

Lenke til kommentar

Dersom man står bak stopplinja og venter på grønt er det fullt mulig man _aldri_ vil kunne komme seg over. Uansett om man kjører inn på grønt og blir stående til det blir rødt og så grønt i andre retninger der krysset er veldig raskt, så har ingen lov å kjøre inn i krysset fra andre retninger før du har kommet deg ut. I kryss der det er begrenset plass bakover kan det være helt nødvendig å kjøre ut for å slippe forbi trafikk som skal til høyre eller rett fram.

 

.. og klarer ikke å bli irritert når noen står som bil nummer èn, skal til venstre, det er ett felt inn i krysset og bilen klarer ikke å kjøre frem, men blir stående så det blir grønt.. biler mot passerer, det blir rødt, det blir grønt, biler i mot passerer, det blir rødt, det blir grønt, vedkommende vrenger seg over mens de i mot venter..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Litt usikker hvor jeg bør egentlig bør plassere meg når jeg kommer i slike lysregulerte kryss som ikke viser piler. Altså vikepilt for kryssende kjøretøy. Dette gjelder bil med tung henger så akselerasjonen er ganske dårlig.

 

 

Du skal plassere deg på samme måte som du gjør når du kjører der uten hengeren.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20051007-1219-013.html

Stemmer, og dette er er sentralt poeng! Her er vel også svaret til Jurist om at man kan fullføre krysset også etter at lyset er grønt. Det skulle igrunn bare mangle, noe annet hadde ødelagt trafikkflyten fullstendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...