Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksproblemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har problemer med to switcher her, av typen:

5 ports 10/100Mbps NWay Switch (5 vanlige porter, og en uplink port påhver)

 

Nettverket er slik:


     Modem

       |

       |

       |

       |

     Switch#1--------------Switch#2--PC#3

       |    |                   |

       |    |                   |

    PC#1  PC#2               PC#4

 

Alle pcene er koblet i vanlig port, ingen uplink port.

Kabelen mellom Switchene er: hvit-blå-hvit-oransje-hvit-grønn-hvit-turkis

Fra pcene til switchen er det: hvit-oransje-hvit-blå-hvit-grønn-hvit-turkis

 

Lysene på switchen er på, Act blinker hos alle.

 

 

Problemet er at pc 3 og 4 ikke kan se pcene eller modemet på switch 1.

Og pc 1 og 2 kan ikke se switch 2. Men internt i switchen kan pc 1 og 2 / 3 og 4 se hverandre og kommunisere.

Og hvis jeg kobler PC3 DIREKTE til switch 1 med kabelen som går mellom switch 1 og 2 får ikke pc 3 kontakt med switch 1 i det hele tatt.

 

Mer info om kabelen mellom switch 1 og 2 kan finnes her.

 

Kan også tilføye at jeg hadde nettop hubber, og disse fungerte ypperlig. Men da jeg nettop byttet til switcher kom problemet. Bruker akkuratt samme kabler som før.

Noen tips til problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du kobler switchene sammen, bruker du "vanlig port - krysset kabel - vanlig port" ELLER "uplink - vanlig kabel - vanlig port" til å koble dem sammen. (uplink kan man si krysser for deg.)

 

det er vanlig at uplink og port 1 eller uplink og den siste porten er "delt" - dvs du kan kun bruke én av dem om gangen. sjekk om du bruker begge samtidig!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kan også tilføye at jeg hadde nettop hubber, og disse fungerte ypperlig. Men da jeg nettop byttet til switcher kom problemet.

Noen tips til problemet?

 

Kan være at kabelen din er for dårlig mellom dem og at de ikke greier og autosense seg ned til 10Mb/s.

Er kabelen koblet 100% korrekt etter skjema?

Lenke til kommentar
Dette er en vanlig UTP cabel iht ISO/IEC 11801 ,ikke enhanced versjon dvs en 100Mhz kabel.

 

- Hentet fra: her

 

SÅ jeg tror kabelen er i orden, siden den tross alt fungerer på Hubene så vil jeg anta dette.

 

 

Alle pcene har blitt satt statisk ip på slik som NGT vil ha det, 10.0.0.x, 255.255.255.0, gw: 10.0.0.1 og alt det der.

Lenke til kommentar

SÅ jeg tror kabelen er i orden, siden den tross alt fungerer på Hubene så vil jeg anta dette.

 

Huben var vel 10Mb/s og switchene er 100Mb/s så det er en viss forskjell da.

Masse kabler som funker strålende på 10 som svikter når man prøver seg med 100.

Lenke til kommentar

SÅ jeg tror kabelen er i orden, siden den tross alt fungerer på Hubene så vil jeg anta dette.

 

Huben var vel 10Mb/s og switchene er 100Mb/s så det er en viss forskjell da.

Masse kabler som funker strålende på 10 som svikter når man prøver seg med 100.

 

Jeg har prøvd med en helt ny CAT5 kabel mellom switchene nå, intet resultat.

 

 

Prøv å slå av Switchene i 20 min ...

Hadde et problem med BlueCom da jeg fikk nye adresser at de fucket opp rutingtabellene i Switchene og alle data ble sendt feil.

 

måtte da slå av switchene av type Unex i 20 min for å resette rutingtabellene.

 

Gjelder dette ikke routere da? Aldri hørt om rutingtabller i switcher.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg tror det kommer til å funke hvis du bruker vanlig-ukryssa-TP-kabel i alle ledd unntatt mellom modem/ruter og switch nr 1. Dvs at du skal bruke vanlig TP-kabel også mellom switchene. Ikke bruk uplink porten på switch nr 2 (hvis det er en slik på den). Koble slik:

 

- Kryssa kabel fra modem til switch nr 1.

 

- Vanlig kabel fra switch nr 1 til PC 1 og 2.

 

- Vanlig kabel fra (feks) port nummer 4 på switch nr 1 til port 4 på switch nr2.

 

Vanlig kabel fra switch nr 2 til PC 3 og PC 4.

 

Dette skal etter retten funke hvis det ikke er noe feil med noen av kablene. Med forbehold om feil :)

 

 

Tronaldo

Lenke til kommentar
255.255.255.0

 

255.0.0.0?

 

Hvordan vet du at pcene ikke "ser" hverandre - har du prøvd å pinge ip'ene?

 

 

Ping gir reqeut timed out.

Jeg har alltid brukt 255.255.255.0

 

Heisann.

 

Jeg tror det kommer til å funke hvis du bruker vanlig-ukryssa-TP-kabel i alle ledd unntatt mellom modem/ruter og switch nr 1. Dvs at du skal bruke vanlig TP-kabel også mellom switchene. Ikke bruk uplink porten på switch nr 2 (hvis det er en slik på den). Koble slik:

 

- Kryssa kabel fra modem til switch nr 1.

 

- Vanlig kabel fra switch nr 1 til PC 1 og 2.

 

- Vanlig kabel fra (feks) port nummer 4 på switch nr 1 til port 4 på switch nr2.

 

Vanlig kabel fra switch nr 2 til PC 3 og PC 4.

 

Dette skal etter retten funke hvis det ikke er noe feil med noen av kablene. Med forbehold om feil :)

 

 

Tronaldo

 

Jeg har vanlig kabel mellom Modem og switch 1, og mellom switch 1 til pc 1 og 2.

Mellom Switch 1 og 2 har jeg krysset kabel, switch 1 er i uplink og siwtch 2 har den i port 4.

Vanlig kabel mellom pc 3 og 4 til switch 2.

 

Ingen bruker port 5, og kun switch 1 bruker uplink

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget noe utrolig merkelig når jeg prøvde et nytt oppsett her.

 

Som jeg skrev i en tidligere post prøvde jeg en helt ny cat5 kabel mellom switchene uten hell. Det jeg gjordet nå, var å koble PC3 og PC4 fra Switch #2, og koble til PC2. Da så det ca. slik ut:

 


     Modem

       |

       |

       |

       |

     Switch#1---(ny kabel)-----Switch#2

       |                        |

       |                        |

    PC#1                      PC#2

 

Da fungerer det helt fint, men hvis vi gjør det slik:

 


     Modem

       |

       |

       |

       |

     Switch#1---(ny kabel)--Switch#2--PC#3

       |    |                   |

       |    |                   |

    PC#1  PC#2               PC#4

 

Da får ikke pc 4 eller 3 kontakt med switch 1, men bare switch 2.

 

I begge disse tilfeller var switchene koblet sammen med en ukrysset kabel i port 3. Uplink port ble ikke brukt i det hele tatt.

 

Dette kan vel sies å være virkelig rart?

Lenke til kommentar

Dette var rart :-?

Etter tegningen din fungerer ikke nettverket nå du kobbler inn de 2 siste Pc`ene.. Koble inn en og en av dem og sjekk hvem som er problemet! Du har ingen STOR nettverks feil på en av pc`ene da.. en DHCP server som klikker (noe du sikkert har prøvd og sette opp en gang i tiden :D )

eller noe? Meget merkelig problem.. har du prøv alle PC`ene i en switch? kan jo hende det hjelper... fungerer det da er det noe galt med en av switchene eller kabelen i mellom :wink:

Lenke til kommentar

Du Srkiver :

 

hvit-oransje-hvit-blå-hvit-grønn-hvit-turkis

 

Merk:

 

Det skal være :

 

Hvit/Oransje - Oransje - Hvit/grønn - Blå - Hvit/blå- Grønn- Hvit/turkis - Turkis

 

Det er med andre ord ikke likegyldig hvilken hvit kabel som kommer inneimellom de fargede lederene. Du kan rett og slett ha signal tap.

 

Kabelen SKAL være merket Cat-5.

 

Ellers er det ikke noen vits å prøve med 100 Mb kort i PC'ene = bare trøbbel.

 

:)

Lenke til kommentar
Du Srkiver :

 

hvit-oransje-hvit-blå-hvit-grønn-hvit-turkis

 

Merk:

 

Det skal være :

 

Hvit/Oransje - Oransje - Hvit/grønn - Blå - Hvit/blå- Grønn- Hvit/turkis - Turkis

 

Det er med andre ord ikke likegyldig hvilken hvit kabel som kommer inneimellom de fargede lederene. Du kan rett og slett ha signal tap.

 

Kabelen SKAL være merket Cat-5.

 

Ellers er det ikke noen vits å prøve med 100 Mb kort i PC'ene = bare trøbbel.

 

:)

 

Den kabelen ble lagt for 5 år siden av telenor-folk selv, så jeg antar at de hvite ledningene er i riktig rekkefølge. Eller hva?

 

Kabelen er ikke merket med noe form for CAT?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...