Gå til innhold

Om det å bruke ordet "ikke"


avalaker

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på hvorfor vi bruker ordet "ikke" i samenhenger der det virker ulogisk, men samtidig hørest riktig ut?

 

La meg ta et eksempel: Kan ikke jeg få låne bilen da? Det betyr jo egentli at jeg sier at jeg ikke kan få låne bilen.

 

Det hadde vært bedre med: Kan jeg få låne bilen da? Det høres feil ut, men virker mer logisk. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er noe underbevisst, man vet at man mest sannsynligvis ikke får lov og så prøver man å sette seg selv i et bedre lys ved å få folk til å tro at man aldri får låne bilen og slik sett synes synd på deg. Så få du lov likevel.

Er et skudd i blinde, men det skulle ikke forundre meg om det har å gjøre med å spille på følelser. Et skittent triks :p

Lenke til kommentar
Mulig det er noe underbevisst, man vet at man mest sannsynligvis ikke får lov og så prøver man å sette seg selv i et bedre lys ved å få folk til å tro at man aldri får låne bilen og slik sett synes synd på deg. Så få du lov likevel.

Er et skudd i blinde, men det skulle ikke forundre meg om det har å gjøre med å spille på følelser. Et skittent triks :p

 

Godt poeng :)

 

Men hva om jeg sier: Kan ikke du bare vaske bilen din? Den er så skitten!

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Meningsløs problemstilling. Språk er språk, med alle sine særegenheter og unntak. Det er ikke basert på logikk, men på normer og konvensjoner. Ta spansk for eksempel, hvor man helt korrekt kan si "Jeg sier ikke ingenting aldri" for "Jeg sier aldri noenting", eller "Jeg spiser ikke ingenting" for "Jeg spiser ingenting." Man må bare leve med det. Vil du ha logisk språk, gå og lær lojban. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...