Gå til innhold

Tips til kjøp av media pc.. Billigs mulig. 1080p.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@oberguru: Det er en mengde begreper som bare forvirrer og som ikke forteller noe. Så det eneste jeg ser her er at Asus har en lydbrikke som decoder FullHD lyd til analog lyd av høy kvalitet.

 

Skal du flytte lyden digitalt, og helst som bitstream fra PC til f.eks en receiver som håndterer 8 kanals digital lyd er det faktisk bare HDMI 1.3 som fungerer. HDMI 1.3 støtter LPCM (som er standard lydformat i HDMI standarden), Dolby TrueHD og DTS-HD. De to siste er de mest vanlige lydformatene på Blue-ray, akkurat som Dolby-D og DTS er de mest vanlige på DVD.

 

HDMI 1.0 - 1.2 kan fungere, men det krever digital recoding til multikanal LPCM, altså omtrent som å gjøre MPEG-2 til MPEG-4.

 

Altså må hovedkortet eller skjermkortet ha full støtte for HDMI 1.3 eller man må ha løsning for å recode til multikanal LPCM om kun LPCM er støttet.

 

Nå er det slik at en god del receivere har 8 kanals analoge innganger (7.1). Da er det faktisk ikke nødvendigvis dumt med god lydbrikke (DA-converter) på hovedkortet. Men da verden er slik i dag at til og med receivere til en fornuftig pris har HDMI 1.3, så burde HDMI 1.3 konsekvent vært standard på hovedkort/skjermkort som har HDMI utgang.

Lenke til kommentar
Anbefalingen er her i hovedsak hovedkort basert på Geforce 8200/8300 eller 9300/9400 (Intel) sitt brikkesett.

 

Grunnen til at jeg vanligvis anbefaler 9300 framfor 8200 til video er en bug som jeg ikke vet om er avklart ennå som har med xbmc og fullskjermavspilling av 1080P. Se denne tråden: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=46783

 

Ellers står jeg ved at man ikke trenger mye cpu da stort sett alt av hd-matriale som finnes (blueray, h.264, wmv9 vc-1) aksellereres med VDPAU. Det meldes for eksempel om 5% cpu-bruk ved avspilling av 40mbits 1080P med intel atom cpuer. Alt som ikke er HD trenger ikke all verden med maskinkraft. Alt forandrer seg derimot, som du sier, om man også skal ta opp og enkode video.

 

Ellers kan jeg bare nevne at om du ønsker å kjøre xbmc eller boxee støtter de kun videoaksellerering i linux og da kun med nvidia-kort. Hvordan ting fungerer i windows har jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar

Da må du for framtiden vennligst spesifisere forutsetningene dine. Når en forutsetning bygger på en helt spesifikk OS/programvare sammensetning står den i fare for å være verdiløs i en annen sammenheng.

 

Personlig tar jeg hensynet til at flertallet ønsker å bruke Windows (uansett om jeg liker det eller ikke). Og hardware-akselerasjon virker helt greitt under Windows, med enkelt unntak - uansett AMD eller nVidia. Om 3 - 8 mnd vil det heller ikke være noe forskjell under Linux skal jeg tippe.

Lenke til kommentar

Men etter min erfaring er VDPAU/xbmc den beste løsningen akkurat nå.

 

Tester dette klippet (killa sample):

http://rapidshare.com/files/82525583/killa...a.x264.mkv.html

 

 

Radeon HD3200:

Codec PDVD: Bildet blir grønt

MPC: Skipper frames

CoreAVC: Flimrer

 

Geforce 9500GT:

Codec PDVD9: Skipper frames

MPC: Skipper frames

CoreAVC med PhysX: Flimrer

 

Linux VDPAU/XBMC:

Skipper første frame, dereter perfekt avspilling.

 

Mulig jeg har feil instillinger i windows.

Noen andre som vil teste ? :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder mkv-filer har jeg akkurat like lite problemer i J.River Media Center, MediaPortal og XMBC. Bruker CCCP. Ingen av de skipper frames Under Windows 7 er faktisk XMBC den som gir meg mest problemer totalt sett (naturlig nok). XMBC er ellers uaktuell så lenge den ikke støtter TV, i og med at jeg har digital-TV i PC-en. Og jeg er ikke særlig glad i Myth-TV.

 

Nå har jeg nVidia på HTPC, men har testet også på riggen med 780G hovedkort.

 

Skal komme tilbake med test av den aktuelle fila.

 

Ellers så tar svært få hensyn til at man som oftest primært har mye DVD-er (lagret) som skal spilles av, og heller lite med HD-materialet. Muligheten til skikkelig oppskalering til 1080 skjerm er her et must.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Da må du for framtiden vennligst spesifisere forutsetningene dine. Når en forutsetning bygger på en helt spesifikk OS/programvare sammensetning står den i fare for å være verdiløs i en annen sammenheng.

 

Anbefalingen min om en pundit gjelder uansett hvilket OS man ønsker å kjøre :) Min fraråding av 8200 (som kommer senere) baserer seg på en bug som jeg ikke vet stammer fra hardware, driver eller programvare.

 

Når det gjelder mkv-filer har jeg akkurat like lite problemer i J.River Media Center, MediaPortal og XMBC. Bruker CCCP.

 

Så vidt jeg har forstått (rett meg om jeg tar feil) støtter ikke CCCP hardware aksellerering av videoavspilling. Om man vil kjøre windows bør man passe på å skaffe kodeker som støtter nvidia purevideo-hd eller ati-ekvivalenten, samt programvare som benytter disse kodekene. (Rett meg igjen om jeg tar feil) så skal MediaPortal fungere med hw-aksellererte kodeker. xbmc og boxee for windows støtter det ikke da de leveres med egne kodeker ikke-aksellererte kodeker.

 

Jeg anbefaler en linux+xbmc løsning, evt en windows + riktig kodek + mediaportal-løsning.

 

Vil man ha live tv, som trådstarter ikke sier noe om, kan man få dette i linux/xbmc-løsningen vha vdr. I windows finnes det helt sikkert gode løsninger som det ser ut som Bolson vet mer om enn meg :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at din Pundit anbefaling vil fungere uansett OS. Og det er en helt grei løsning gitt at den passer til kravene man har. Men for undertegnede ville den f.eks aldri vært aktuell i det hele. I dette gitte tilfellet hadde til og med trådstarter kabinett.

 

MediaPortal og J.River MediaCenter fungerer begge med akselererte kodekser. De fungerer i realiteten med de samme kodeksene. Grunnen til at jeg bruker CCCP, du har nok rett i at den ikke støtter akselererte kodekser, er primært bruken av ffdshow for oppskalering av vanlig DVD. Og jeg har PC som håndterer dette.

 

Og da spør jeg, hvordan fungerer XMBC i forhold til skikkelig oppskalering. Regner med at flertallet, som meg har langt mer DVD-materiale enn HD materiale (ofte forholdet 10:1). Vet at dette har vært hovedgrunnen til at mange faktisk har droppet Linux - XMBC opp gjennom årene.

 

Har du prøvd XMBC + VDR. Mitt inntrykk er at det er tilfeldig at de virker godt sammen - eller krever en del arbeid i oppsettet. Jeg vet at Henning Pingel med flere har arbeidet mye med å patche XMBC til å kunne fungere greitt med VDR. De var langt fra fornøyde sist jeg snakket med de, får høre status senere i uka regner jeg med. Kortstøtten er også begrenset. MediaPortal fungerer her mer eller mindre rett ut av boksen, også på digital-TV. Samme gjør JR. MediaCenter. Og trådstarter signaliserte intet om Live TV.

 

Generelt er dette et område som er nesten umulig å gi absolutte anbefalinger på, noe som virker i en setting er bak mål i en annen.

 

Men egentlig er vi langt utenfor hva tråden egentlig handler om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...