Gå til innhold

Bygge PC for første gang = Problemer!


Anbefalte innlegg

Her er hele historien :)

 

Fikk PC'en i går. Begynte å bygge med en gang jeg fikk delene... Alt på plass, og jeg skulle skru den på. Dødt! Jeg brukte 7 timer på å finne ut at jeg hadde satt ledningen fra power-knappen feil. Wee, nå fikk jeg start på den. Så skulle jeg sjekke BIOS. Men... Helt svart skjerm! Brukte 2 timer på å finne ut at jeg måtte flytte DIMM 2 og 3 til 1 og 2.

 

Så var jeg klar da. Skrudde på, og inn i BIOS. Fikset litt slik at alt så ut som det skulle, og lagret og restartet. Så fikk jeg spm. om jeg ville formatere med FDISK. Så starter jeg FDISK, og velger Large Disk og DOS Partition. Når den var ferdig restartet jeg igjen. Sjekket BIOS om at floppy bootet først, og satte inn en oppstartsdiskett. Så restarte jeg, og kom inn på disketten.. So far so good. Så skulle jeg legge inn Windows tenkte jeg, og gikk in på CD'en "E:i386" og kjørte WINNT.exe. Etter jeg har trykket videre stopper det. Det står noe om at den ikke finner nok plass eller noe plass.

 

Javell, tar den ut, setter jumperen til slave og tester den i en annen PC. Starter opp, og får spørsmål av Windows å formatere den. Da gjør jeg det, til NTFS. Endelig ferdig, og jeg skal sjekke plassen på den. 31,4Gb! Det er jo en Maxtor 200Gb. Ok, så jeg åpner Partition Magic. Det står at filsystemet er "BAD". De andre står det FAT32 eller NTFS (den andre disken). Derfor vil jeg konvertere, og vil konvertere til NTFS. Får feilmelding om at det ikke går p.g.a. noe.

 

Da driter jeg bare i det, og tester den i den nye PC'en igjen. Setter den inn, starter opp. Og da kommer feilmeldingen "NTLDR is missing. Press Ctrl+Alt+Del to restart". Jeg har jo ikke hatt noe OS inne på den maskinen.

Samme feilmeldingen kommer uansett hvilken rekkefølge ting booter.. Kommer ikke noe videre p.g.a. denne!

 

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen tila t den bare fant ca 31bg i den andre pc en er nokk at dens BIOS ikke klarer å lese mer enn 31 Gb. Da vil disken komme opp som det som er max for bios.

Det jeg ville gjort var;

Start opp med en win98 oppstartsdisk og formater og partisjoner hele greien på nytt. Dos har som du vet ikkestøtte for ntfs. Derfor må du ta den i fat32.

Så prøver du å innstalere Win2k på den.

Du kan jo gjerne lage 2 Partisjoner, så kan du seinere formatere den du ikke har win til NTFS om du vil det.

Lenke til kommentar
Her er hele historien :)

 

Fikk PC'en i går. Begynte å bygge med en gang jeg fikk delene... Alt på plass, og jeg skulle skru den på. Dødt! Jeg brukte 7 timer på å finne ut at jeg hadde satt ledningen fra power-knappen feil. Wee, nå fikk jeg start på den. Så skulle jeg sjekke BIOS. Men... Helt svart skjerm! Brukte 2 timer på å finne ut at jeg måtte flytte DIMM 2 og 3 til 1 og 2.

 

Så var jeg klar da. Skrudde på, og inn i BIOS. Fikset litt slik at alt så ut som det skulle, og lagret og restartet. Så fikk jeg spm. om jeg ville formatere med FDISK. Så starter jeg FDISK, og velger Large Disk og DOS Partition. Når den var ferdig restartet jeg igjen. Sjekket BIOS om at floppy bootet først, og satte inn en oppstartsdiskett. Så restarte jeg, og kom inn på disketten.. So far so good. Så skulle jeg legge inn Windows tenkte jeg, og gikk in på CD'en "E:i386" og kjørte WINNT.exe. Etter jeg har trykket videre stopper det. Det står noe om at den ikke finner nok plass eller noe plass.

 

Kan du ikke boote fra cd`n da? Det er jo mulig å partisonere derfra? Hvis du vil instalere fra i386 mappa, er det vel en fordel å kjøre smartdrv.exe først, hvis ikke du har grusomt god tid da.

Lenke til kommentar
Her er hele historien :)

 

 

 

Javell, tar den ut, setter jumperen til slave og tester den i en annen PC. Starter opp, og får spørsmål av Windows å formatere den. Da gjør jeg det, til NTFS. Endelig ferdig, og jeg skal sjekke plassen på den. 31,4Gb! Det er jo en Maxtor 200Gb. Ok, så jeg åpner Partition Magic. Det står at filsystemet er "BAD". De andre står det FAT32 eller NTFS (den andre disken). Derfor vil jeg konvertere, og vil konvertere til NTFS. Får feilmelding om at det ikke går p.g.a. noe.

 

Da driter jeg bare i det, og tester den i den nye PC'en igjen. Setter den inn, starter opp. Og da kommer feilmeldingen "NTLDR is missing. Press Ctrl+Alt+Del to restart". Jeg har jo ikke hatt noe OS inne på den maskinen.

Samme feilmeldingen kommer uansett hvilken rekkefølge ting booter.. Kommer ikke noe videre p.g.a. denne!

 

Kan noen hjelpe meg?[/quote

 

Det kan også være en eldre version av FDISK, gå til windows.no og hent nyere version av FDISK som leser mer enn 30GB..., husker jeg hadde det samme problemet før.

Lenke til kommentar

hvilket os er det du prøver å installere?

Windows 2000 og XP kan installeres direkte fra cd'en.

Gå inn i bios og finn i boot order(eller noe sånt) og sørg for at cd-romen står øverst, altså før floppy og hdd. så setter du inn cd'en og venter til du får opp noe sånt som: "Press any key to boot from cd".

Så starter den også følger du bare instruksene. har gjort det 1000 ganger og det funker hver gang. (ok da, kanskje ikke 1000 da.. men ikke langt i fra!)

Lenke til kommentar

Du har kanskje en kopiert CD, hvor bare filene er kopiert og den er derfor ikke bootbar. Du kan boote med floppy i stedet (blir akkurat det samme), du finner disse floppyene på www.bootdisk.com

Bare stryk ut de gamle partisjonene og la installasjonsprogrammet gjøre partisjoneringen.

Lenke til kommentar

Altså.. Nå har jeg akkurat klart å fått til en boot diskett (Win98 boot) fra bootdisk.com. Så blir CD-rome'en R:. Tar en dir på R: og alle filene er der de skal (WinXP). Kommer meg inn i i386-fila og starter WINNT.exe. Får meldingen: "An internal Setup error has occurred.

 

Could not find a place for a swap file.

 

Setup cannot continue. Press ENTER to exit."

 

:(

 

Står virkelig fast nå.

Lenke til kommentar
Her er hele historien :)

 

 

 

Javell' date=' tar den ut, setter jumperen til slave og tester den i en annen PC. Starter opp, og får spørsmål av Windows å formatere den. Da gjør jeg det, til NTFS. Endelig ferdig, og jeg skal sjekke plassen på den. 31,4Gb! Det er jo en Maxtor 200Gb. Ok, så jeg åpner Partition Magic. Det står at filsystemet er "BAD". De andre står det FAT32 eller NTFS (den andre disken). Derfor vil jeg konvertere, og vil konvertere til NTFS. Får feilmelding om at det ikke går p.g.a. noe.

 

Da driter jeg bare i det, og tester den i den nye PC'en igjen. Setter den inn, starter opp. Og da kommer feilmeldingen "NTLDR is missing. Press Ctrl+Alt+Del to restart". Jeg har jo ikke hatt noe OS inne på den maskinen.

Samme feilmeldingen kommer uansett hvilken rekkefølge ting booter.. Kommer ikke noe videre p.g.a. denne!

 

Kan noen hjelpe meg?[/quote

 

Det kan også være en eldre version av FDISK, gå til windows.no og hent nyere version av FDISK som leser mer enn 30GB..., husker jeg hadde det samme problemet før.[/quote']

Det er rart... Jeg brukte fdisk som lå på DOS 6.22 til å dele opp en harddisk på 80gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...