Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som vet hva disse ordene betyr?


Anbefalte innlegg

jeg skal finne noen ord og øve på det til en prøve jeg skal ha snart, noen som vet hvor jeg finner det?.

 

 

politikk , avgift, moms , demokrati , stemmerett , bevilge, konflikt , konflikt, samarbeid, beslutning, fordele , en gode , skatt, å delta, en byrde , avgjørelse, lokal politikk , internasjonal politikk (rikspolitikk) , nasjonal politikk, offentlig sektor , privat sektor, privat sektor, lokalvalg, stortingsvalg, komite, partiprogram , representant, debatt, politisk parti, formidle, sosialistisk, borgerlig, sentrumsparti, velferd, u-hjelp, distriktspolitikk, radikal, konservativ.

 

ja en del ord, åssen skal jeg finne ut alle di a ? :S , noen som har noe forslag , eller svar?.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skal finne noen ord og øve på det til en prøve jeg skal ha snart, noen som vet hvor jeg finner det?.

 

 

politikk , avgift, moms , demokrati , stemmerett , bevilge, konflikt , konflikt, samarbeid, beslutning, fordele , en gode , skatt, å delta, en byrde , avgjørelse, lokal politikk , internasjonal politikk (rikspolitikk) , nasjonal politikk, offentlig sektor , privat sektor, privat sektor, lokalvalg, stortingsvalg, komite, partiprogram , representant, debatt, politisk parti, formidle, sosialistisk, borgerlig, sentrumsparti, velferd, u-hjelp, distriktspolitikk, radikal, konservativ.

 

ja en del ord, åssen skal jeg finne ut alle di a ? :S , noen som har noe forslag , eller svar?.

 

Politikk: Fordeling av offentlige goder og byrder. Avgift: Ressurser du bruker på f.eks å produsere noe. Kortere sagt det som går bort). Moms: Det staten tar får noe som blir solgt. For eksempel en brusflaske (Det legges til i prisen), Demokrati: Makten hopper ut fra folket. Stemmerett: Hvem som har rett til å stemme, gi sin mening. Konflikt: To eller flere parter har ulike meninger og det oppstår en konflikt, går over til krig noen gang. Beslutning: bestemmelse, politikerne tar beslutninger. En gode: f.eks olje, gass. Skatt: den prosenten staten eller det offentlige tar fra hver person og organisasjon (som får inntekter), Lokal politikk: politikk på kommunenivå eller fylkenivå for eksempel. Internasjonal politikk: Eks: FN. Offentlig sektor: Når staten eller kommunen eller fylkeskommunen er arbeidsgiver. Privat sektor: Når arbeidsgiveren er privat, f.eks KIWI. Lokalvalg: eks: valg til kommunestyre.

 

Hoppa over en del ord, noen er veldig enkle, at forklaringen ligger i selve ordet, mens andre kan du søke på wikipedia.

Lenke til kommentar

KS's ordbok:

politikk - kunsten å overbevise andre gjennom falske løgner, intriger og brutte løfter at du vil ivare deres interesser, mens du skjult jobber for din egen særinteresseorganisasjon.

avgift, - se bomavgift

moms - brukes ikke lengre, se mva

mva - tiltak iverksatt for å redusere arbeidsledigheten blant byråkrater og sikre opprettholdelse av arbeidsplasser i papirindustrien.

demokrati - samfunnstype mange skryter på seg men som ingen har.

stemmerett - et privigelium lenge forbeholdt menn. To verdenskriger utbrøt etter at s. ble gjort allment og tildelt kvinner.

bevilge - dele ut, hovedaktiviteten innen politikk.

konflikt - se politikk

samarbeid - det motsatte av politikk

beslutning - skjer en sjelden gang, når alle andre alternativer er prøvd

fordele - se Robin Hood.

et gode - Noe som ofte blir fratatt deg, se fordele

skatt - se Robin Hood

 

I neste utgave forklares:

å delta -

en byrde -

avgjørelse,

lokal politikk ,

internasjonal politikk (rikspolitikk) ,

nasjonal politikk,

offentlig sektor ,

privat sektor,

privat sektor,

lokalvalg,

stortingsvalg,

komite,

partiprogram ,

representant,

debatt,

politisk parti,

formidle,

sosialistisk,

borgerlig,

sentrumsparti,

velferd,

u-hjelp,

distriktspolitikk,

radikal,

konservativ.

Lenke til kommentar
KS's ordbok:

politikk - kunsten å overbevise andre gjennom falske løgner, intriger og brutte løfter at du vil ivare deres interesser, mens du skjult jobber for din egen særinteresseorganisasjon.

konflikt - se politikk

samarbeid - det motsatte av politikk

beslutning - skjer en sjelden gang, når alle andre alternativer er prøvd

 

Måtte nesten le litt, men så sant som det kan bli ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...