Gå til innhold

Forbrenne fett, Hvilken av disse alternativene er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Ser det er en litt gammel tråd, men har du en kilde på det bIsk0p?

 

Holder du høyere intensitet over en tidsperiode, bruker du mer energi, altså forbrenner du mer. Så at det er bedre for forbrenningen med moderat intensitet i 30 min, enn høy intensitet har jeg vanskelig for å tro.

 

At det derimot kan være gunstig å trene over en lengre tidsperiode med tilsvarende lavere intensitet kan jeg dog gå med på, da det tar litt tid før kroppen går løs på fettlagrene. (mulig det var dette du mente?)

 

Hva gjelder spørsmålet til trådstarter ville jeg tatt styrketrening først. Grunnen til det er at etter en utholdenhetsøkt vil du være sliten, noe som går utover styrketreningen, kanskje ikke i så veldig stor grad dersom du skal eks. trene biceps etter en løpetur, men dog. Det er liksom ikke så "farlig" å være litt sliten før en utholdenhetsøkt.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er det de tenker på ja, men for at kroppen skal starte å forbrenne fett ved jogging må en joggen en god del lenger enn 20 minutter. Når kroppen har vært i bruk i 90 minutter + er fettforbrenningen i gang. (etter hva jeg har lært da, som jo alltid kan variere fra person til person)

 

god jul! =)

Lenke til kommentar

Jogging vil jo være best for å forbrenne fett og muskler. Mens intervaller er bra på å forbrenne sukker og fett (minimalt med muskler)

 

Så har du ingenting å tape, så driv på med jogging og utholdenhet trening noen par ganger i uken.

Har du muskler du helst ikke vil miste, så driv på med intervaller.

Lenke til kommentar
Jogging vil jo være best for å forbrenne fett og muskler. Mens intervaller er bra på å forbrenne sukker og fett (minimalt med muskler)

 

Så har du ingenting å tape, så driv på med jogging og utholdenhet trening noen par ganger i uken.

Har du muskler du helst ikke vil miste, så driv på med intervaller.

 

Helt enig her.

Vil dog legge til at du ikke bør trene kardio direkte før styrke da du kan risikere nedbryting av muskelmasse til energi til forbrenningen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg er langt i fra nåken ekspert, og spesielt ingen idrettsjunkie, men eg leste på iform.no at ved høgintensitetstrening så vil kroppen bruke energilagrene som er raskt tilgjengelig, dvs glukoselagrene. Ved lav intensitetstrening vil ikkje kroppen ha behov for energipåfylling så raskt, så den bruker energi fra fettlagrene i kroppen. Derfor har ein lenge trudd at lavintensitetstrening er det aller beste for fettforbrenning. Nyere forskning viser derimot at ved intervalltrening vil restitusjonsfasen i kroppen vare lengre enn den ville etter lavintensitetstrening, og at kroppen vil i lengre tid bruke energi fra fettlagrene i kroppen etter ein effektiv treningsøkt, derfor er intervalltrening ein god måte å forbrenne fett på.

Intervalltrening er dessuten ein ålreit måte å få opp pulsen på uten at du sliter deg ut etter ein liten stund.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gammel tråd men svarer likevel.

Mange måter å forbrenne fett på,

en bra måte er å ta deg en joggetur før frokost-->glykogenlagrene er små og energien tas etter hvert rett fra fettet.

En annen like god måte er å kjøre høyintensitetstrening, ala intervaller, f.eks 8x3min med 90sek pause mellom hver. En hard intervalltrening krever mye energi, og restitusjonen krever også mye energi. Kjører man 2 intervalløkter i uken holdes energiforbruket i kroppen høyt gjennom hele uken-->du blir garantert slankere. Samtidig vil du oppleve at du har mer energi i hverdagen, for kroppen blir vant med å bruke mer av energilagrene(fettet) du har på kroppen.

 

En tredje måte er å kutte ned på karbohydrater til fordel for mer proteiner og fett. Havregryn og melk istedenfor loffskive med nugatti.

 

Det beste er jo da å kombinere disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...