Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC starter/booter ikke. (men viftene surrer...?)


Anbefalte innlegg

Kom hjem fra ferie i går og startet opp pc'n. Funket som bare det.

Så skulle sette opp en ny trådløs router. Etter ca. 30 min, mens jeg holdte på ble skjermen plutselig blå og viste "no signal".

 

Prøvde å slå på tv'n og se om det var bilde der siden den er koblet til både pc skjerm og en tv, men den fikk heller ikke noe signal. Så tenkte at den hadde hengt seg på et vis, så restartet med "reset" knappen på kabinettet.

 

Når den "startet" opp igjen surrer vifta på grafikkortet med intervaler på lav og høy fart.

Kommer ikke noe opp på skjermen og heller ikke strøm til mus eller tastatur. Hører heller ikke noe form for "pip" fra hovedkortet, så kan ikke feilsøke mot feilkoder...

 

Har prøvd å koble fra all strøm til pc'n og latt den stå i noen timer, men samme skjedde da jeg slo den på senere...

Skal feilsøke litt i dag. Ta ut alt og sette det inn igjen, men hvis noen har hadt lignende problemer hadde det vært fint med tips? :)

 

 

PC'n er foresten bare 2 - 3 måneder gammel, og bygd selv.. Så blir tungvindt og sende inn alle komponentene hver for seg...

Mens jeg har vært borte har pc'n stått på, men har blitt slått av pga, strømbrudd i hele fylket (lyn nedslag)... Kan dette være årsaken selv om den fungerte en stund først?

Endret av arZic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke det men kan jo skaffe da..

 

Men burde GPUen ha fått strøm hvis det er feil med PSU?

Grunnen til at ikke tastaturet eller musen får strøm er vel fordi PC'n ikke klarer å starte bootingen av bios..

Tenker da på at når den fungerte tidligere fikk ikke tastaturet eller musen strøm før etter "asus" logoen hadde forsvunnet fra skjermen ved oppstart. Som kommer før "trykk F2 for og komme inn i bios skjermen"... :p

 

Men tenkte selv på at det er PSU som har tatt kvelden, for vanligvis hvis det er noen kortslutning på noen andre komponenter ville det vel kansje mest sansynlig luktet svidd eller kommet noen "gnist" lyder... Jeg vet ikke menmen..

 

Når jeg tenker over det så tok pc'n sikringen en gang i går når jeg satte i strømkabelen og ikke hadde slåt av brytern bak PSUen. (selv om jeg slo av pc'n før jeg tok ut strømkabelen...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm... Har ikke testet med multimeter enda, men oppdaget noe på GPU i dag. (har latt pc'n stå urørt, mye jobbing...)

 

I boot skal vist GPU vifta spinne med 100%... Og så skal 3 røde led lys blinke og slukke... Mens på mitt kort blinker disse 3 lysene en gang, men så begynner det i midten å blinke hele tiden mens vifta går fra ca. 50 - 100 % hele tiden...

 

Googlet litt og fant ut hva lyset betydde, men virker da veldig merkelig!

 

D15è (R819) Overheating (Thermal issue)

 

Hvordan kan kortet bli for varm med en gang? Kan det hende at det er PSU som er gåen som forårsaker dette? Eller er det GPU som har tatt kvelden? (hvis noen av de andre 4 lysene blinker/lyser skal indikerer de et strøm lignende problem)

 

Sjekket litt på "amd game forums" og der er det vist flere som har prøvd å byttet PSU uten hell... :(

 

 

Testet å koble ut GPU og festet kortet igjen, men problemet forsvinner ikke av det.

Lenke til kommentar

Du har ikke tilgang på en lignende pc så du kan bytte ut deler og se om noe har røket?

Satte selv sammen en pc her om dagen som ikke ga bilde på skjermkortet. Prøvde skjermkortet i en annen pc, fungerte fint. Sjekket ram, cpu og psu på ett annet hk, fungerte fint. Ergo, Hovedkortet var fubar. Letteste måten å sjekke de forskjellige delene på...

 

-t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...