Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalinger lett sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har store planer om og kjøpe meg lett sykkel men er litt usikker om hva slags sykkel som er mest passende for meg. Har sett mye på Hona NSR og Honda CBR men er fortsatt usikker.

Det jeg ser etter i en sykkel er at den har lite bensinforbruk og ikke så alt for vanskelig og kjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

kjøp cbr hvis du vil ha en praktisk sykkel med lavt bensinforbruk. denne sykkelen har en mye mer vennlig 4-takts motor som drar jevnt og fint, mens nsr har en sint 2-takter som liker seg best over 8000rpm. selv ville jeg kjøpt nsr, men det er utelukkende fordi jeg liker problemer og er 2-takts entusiast :)

Endret av Gridset
Skrevet

Hadde hjulpet mye mer med litt flere opplysninger, f.eks:

- Ny eller brukt ?

- Racing, SM eller custom ?

- Bryr du deg noe spesielt om aks/bunndrag/toppfart ?

- Pris ?

Du ser tydeligvis etter en 4 takter pga. lavt bensinforbruk, og da har du f.eks:

- Yamaha YZF

- Honda CBR

- Honda CBF

- Honda Varadero

- Yamaha YBR

osv.

Skrevet (endret)

SM er på mange måter lettere å kjøre enn racing. Nå vet ikke jeg hvor viktig bensinforbruk er for deg, men WR 125X går billig og bra sammenlignet med andre 4t.

Hvilken prisklasse ser du etter?

Endret av Dagsbergs
Skrevet

Jeg ser etter en brukt sykkel som jeg kan kjøpe for maks 20 tusen.

Jeg vil at den skal klare over 100 og være lett og kjøre med.

Vil ikke få kjøpt uansett før til neste sommer men er alikevel på jakt etter en sykkel som er best for meg :)

Skrevet

honda cbr og nsr er utrolig lettkjørte, selv har jeg cbr og jeg har selv gjort 140 men den.. 4 taktere er også mye mere stabile og lager mye deiligere lyd.. samt bruker mindre bensin :)

Skrevet

Gå for en YBR, er latterlig enkel og kjøre, og bruker nesten ikke bensin.. Trenger i grunn ingenting av vedlikehold heller.

Selv kan jeg nesten ikke fordra den, men prøvde den en gang, var da utrolig lettkjørt.

Skrevet

Nå har jeg kjørt en god del av min CBR, kompisene mine sier det er en av de beste sykkel de har kjørt. Nå har jo jeg fikset litt på min, men lite som utgjør kjøreegenskaper osv.. Lyden er fin, og jeg holder faktisk godt på med 2takterne, ;)

Skrevet
Nå har jeg kjørt en god del av min CBR, kompisene mine sier det er en av de beste sykkel de har kjørt. Nå har jo jeg fikset litt på min, men lite som utgjør kjøreegenskaper osv.. Lyden er fin, og jeg holder faktisk godt på med 2takterne, ;)

Ja, den er enkel og kjøre alene på kjegler og drar greit i lavere regioner av registeret. Brukte den på kjøreskolen så kan si at den er grei selv med passasjer i skarpe svinger i lav fart.

Men etter ca en time på salen, kjentes det som noen hadde kjørt en 26tommers svett *** oppi enden min, veldig smalt sete som bare trykker opp i baken min :thumbdown: Ble faktisk noe jeg ville beskrive som smertefullt etter ca 90 min. Så om det skal bli direkte ubehagelig etter en time så er da det litt rart med tanke på at det ikke er en R-sykkel.

Men den var absolutt grei på alle andre punkter.

Skrevet

Virkelig? Har ikke merket at jeg blir sliten enda jeg har kjørt så mye.. Selv liker jeg ikke aprilia.. 2 takter som bruker mye bensin, og den har en skikkelig dårlig lyd.. Det er mye som fort kan gå i stykker på den sykkelen også.. Desverre, men sant..

Skrevet

Det KAN være fordi lappen rett og slett koster så mye, og man som 16-åring ikke har så mye å velge mellom. Jeg kan ta et eksempel:

En venninne av meg bor ganske langt ute på landet. Kanskje to mil unna sentrum. Det går ikke mye buss eller annen kollektivtrafikk, så når hun skulle steder ble det som oftest to muligheter: Bli kjørt av foreldrene eller sykle. Sykle to mil hver dag frem og tilbake til skole, til venner, fotballtrening osv kan fort bli mye på en dag. Altså må foreldrene til.

MEN: Når hun fyllte 16 kunne hun ta lappen. Enten moped eller lettsykkel. Moped ville fortsatt tatt en stund på disse to milene, men på en lettsykkel som går opp i over 100 tar det like lang tid som med bil. Hun tok derfor lett-lappen. La oss si, hypotetisk (Det ble en Aprilia, men det er bare fordi de har mye penger og valgte no dyrt:P), at hun kjøpte seg en CBR. En lettkjørt, lettstelt og grei sykkel. Den kommer opp i 100, og er ellers fin for en jente som ikke trenger det kicket og farten som 2-taktere kan ha (Hun tørr ikke kjøre toppfart på Aprilian). Men uansett om hun hadde valgt 2 eller 4-takter, ville prisen på lappen blitt den samme.

Dessuten kan det jo hende litt av grunnen er at det ikke selges nye totaktere lenger også da:)

Men til trådstarter, vet ikke om du har fått nok svar, men Honda lager jo veldig bra sykler da. Selv har jeg NSR, kjempefornøyd. Har en kompis med CBR, og da jeg kjørte den opplevde jeg den som noe pinglete, men det kan være fordi jeg var vant med NSR.

Men bortsett fra bensinforbruket, kanskje 0.5-0.6L/m på hard kjøring har jeg ingen problemer med å annbefale NSR. Bortsett fra du må regne med noe reparasjon i løpet av tiden du har den.

Skrevet
Hei, har store planer om og kjøpe meg lett sykkel men er litt usikker om hva slags sykkel som er mest passende for meg. Har sett mye på Hona NSR og Honda CBR men er fortsatt usikker.

Det jeg ser etter i en sykkel er at den har lite bensinforbruk og ikke så alt for vanskelig og kjøre.

CBR.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...